1. klass märkning bruna 80-talsvagnar 1981. Bilder... (Fordon: vagnar)

av Rickard95, Wednesday, February 08, 2023, 17:37 (687 dagar sedan)

Hej :-)
Jag har suttit och scannat bilder i helgen och det dök upp lite variationer i utförande på 1.a klass märkningen på 80-talsvagnarna. Någon här kanske kan hjälpa till att reda ut hur det ligger till.
När dök ettan upp på A7 vagnarna?
Sker förändringarna löpande och vagnar kunde ses med olika utföranden under en övergångsperiod?

Bild 1 visar en A7-vagn i tidigt utförande med helbruna dörrar utan 1.a klass märkning på dörren.

Bild 2 visar en 1.klass A7-vagn med ettorna placerade på dörren närmast gavlarna.
(Ser också ut som den högra ettan lutar...)

Bild 3 visar en 1.klass A7 vagn i utförande med svart fällt på dörrarna men här saknas ettorna på dörrarna.

Bild 4 visar en 1.klass A7-vagn i utförande med svart fällt på dörrarna och här har nu ettan fått sin slutgiltiga placering.

De 3 första bilderna är ifrån December 1981 och den 4.e från tidigt 90 tal.
Mvh Rickard

[image]

[image]

[image]

[image]

1. klass märkning bruna 80-talsvagnar 1981. Bilder...

av Åke C., Thursday, February 09, 2023, 21:23 (686 dagar sedan) @ Rickard95

Hej :-)
Jag har suttit och scannat bilder i helgen och det dök upp lite variationer i utförande på 1.a klass märkningen på 80-talsvagnarna. Någon här kanske kan hjälpa till att reda ut hur det ligger till.
När dök ettan upp på A7 vagnarna?
Sker förändringarna löpande och vagnar kunde ses med olika utföranden under en övergångsperiod?

Bild 1 visar en A7-vagn i tidigt utförande med helbruna dörrar utan 1.a klass märkning på dörren.

Bild 2 visar en 1.klass A7-vagn med ettorna placerade på dörren närmast gavlarna.
(Ser också ut som den högra ettan lutar...)

Bild 3 visar en 1.klass A7 vagn i utförande med svart fällt på dörrarna men här saknas ettorna på dörrarna.

Bild 4 visar en 1.klass A7-vagn i utförande med svart fällt på dörrarna och här har nu ettan fått sin slutgiltiga placering.

De 3 första bilderna är ifrån December 1981 och den 4.e från tidigt 90 tal.
Mvh Rickard

[image]

Litet delsvar, mest om dörrmålningen:
Den första bilden av de fyra, återgiven ovan, visar faktiskt två utföranden på dörrmålningen.
Den högra A7-vagnen har svart nederdel, så tydligen fanns också denna målning tidigt.

Alltså verkar dörrmålningen inte ha samband med ettorna.

Enligt jarnvag.net började vagnarna levereras från Kalmar 1980.
Någon revision/ommålning hade nog inte hunnits med redan efter drygt ett år (bild 1981-12).
Men, den svarta delen på dörren ser renare ut än resten av det svarta!

Kanske var det så att från en viss vagn ändrades målningen till svart dörrnederdel.
Snyggare, enligt min uppfattning. Den enfärgade dörren ser ut att ha "halkat ner".

Möjligen är/var helfärgad dörr lättare att hitta?
Numera, när allt är svart, har ju dörrarna vita ramar.
Och, de grå nattvagnarna har kontrasterande klarröda dörrar.

Detta om dörrarna, så kanske någon annan har svar om ettorna :-)

1. klass märkning bruna 80-talsvagnar 1981. Bilder...

av Göran Kannerby, Friday, February 10, 2023, 08:33 (686 dagar sedan) @ Rickard95

Jag har en känsla av att vagnarna levererades med ganska högt tempo. De kopplades i ordinarie tåg från Kalmar och sattes sedan omgående in i ordinarie trafik. Jag kan tänka mig att framförallt de första vagnarna inte var helt "färdiga".

1. klass märkning bruna 80-talsvagnar 1981. Bilder...

av Anders.k., Friday, February 10, 2023, 09:45 (686 dagar sedan) @ Rickard95

SJ ändrade sig om dörrmålningen framgår det av tidningen TÅG-9/81.
Nedre delen av dörrarna skulle målas svart enligt ändringsorder som kom i April 1981, och då hade ju vagnar redan levererats .


M.V.H Anders.k.

1. klass märkning bruna 80-talsvagnar 1981. Bilder...

av BJ, Saturday, February 11, 2023, 10:36 (685 dagar sedan) @ Rickard95

I SP 1982 finns två bilder på A7 vagnar.
Foto A7 5252 i Nässjö 1982. Ser ut som Slutgiltig design. Ettor på rätt plats och svart nederdel av dörr.
Foto A7 5224 i Värtan 1981. Ser ut som på bild 1 och saknar siffra.

Enligt Nordens Järnvägar 1980 så levererades 5221-5226 som B7G då 1 klass inredning var försenad.
Bild på ny levererad A7 5231 ser ut som på bild 1.
Kan det vara så att endast 5221-5226 och serie 2, 5231-5247, levererades som på bild 1?
alltså första och andra seriens A7 vagnar
BJ

1. klass märkning bruna 80-talsvagnar 1981. Bilder...

av Niklas Bygdestam, Sunday, February 12, 2023, 08:07 (684 dagar sedan) @ Rickard95

Ett antal A3 saknade ettor omkring 1979-1980 och sedan var det just de första A7 som också saknade ettor alldeles i början. De allra första A7 saknade ettor. SJ lär till och med ha tänkt sig att vagnarna skulle levereras med bara gul rand men utan ettor.

Men det lär visst ha blivit klagomål på avsaknaden av ettor på de tidiga A7-vagnarna, så rätt snart infördes detta. Dessa sattes som redan nämnts på dörrarna och inte på vagnssidan, vilket hade varit mer väntat. Det hade ju varit mer väntat att A7 fått sin etta placerad likadant som t ex A2 eller A5..

1987 kom den yngre generationen A7 med ASEA-boggier. Dessa levererades med likadan etta på dörren, men den gula randen var av någon anledning lite kortare. På äldre A7 gick den gula randen längs hela vagnssidan, medan på den yngre gick den gula randen inte över den del där vestibulen var på vagnen. Någon anledning till den kortare randen på de yngre A7-vagnarna har jag aldrig lyckats få fram. Det verkar faktiskt mest som att "det bara blev så" i målerihallen vid leverans eller så.

När A7 målades om i blått flyttades ettan till normal placering till motsvarande ställe där bland annat A2 har sin etta. Men vid övergången till blått ville de nog ha det mer enhetligt och märkningen rent allmänt förbättrades ordentligt på vagnarna i samband med designskiftet. När vagnarna blev blå gjordes förövrigt ingen skillnad på del gula randen om det var äldre eller yngre A7-vagn heller.

1. klass märkning bruna 80-talsvagnar 1981. Bilder...

av jonas_sth, Monday, February 13, 2023, 08:39 (683 dagar sedan) @ Rickard95

Finns bra dokumentation på Landsarkivet i Vadstena... borde inte du ha vart där redan :-D

Var där för Y1 och det mesta av SJ dokumentation hos Kalmar Verkstäder ligger där..