VGJ 31 i Anten - 70 tal - (Järnväg allmänt)

av lars moberg, Friday, February 10, 2023, 20:40 (766 dagar sedan)

[image]

VGJ 31 - Upprustning?

av K Lemming, Saturday, February 11, 2023, 00:16 (766 dagar sedan) @ lars moberg

[image]

Hur ser det ut med upprustningen av detta vackra lok?

Jag var för länge sen medlem i AGJ och då påbörjades en upprustning av loket. Minns jag inte fel så blev väl tendern färdig men loket påbörjades och sen avstannade det hela om jag inte har fel för mig.

Hur ser planerna ut för loket idag? Är det en långsam upprustning som ännu är pågående eller har det helt avstannat och loket blivit förrådställt?

Trevlig bild för övrigt, precis som dina övriga bilder.

VGJ 31 - Upprustning?

av Lennart Petersen, Saturday, February 11, 2023, 02:32 (766 dagar sedan) @ K Lemming

[image]

Jag var för länge sen medlem i AGJ och då påbörjades en upprustning av loket. Minns jag inte fel så blev väl tendern färdig men loket påbörjades och sen avstannade det hela om jag inte har fel för mig.

Hur ser planerna ut för loket idag? Är det en långsam upprustning som ännu är pågående eller har det helt avstannat och loket blivit förrådställt?

Som jag uppfattat det är det ett långsiktigt projekt med mål att rusta upp VGJ 31 till trafikdugligt skick..
Föreningen anger ett mål ” imittennav 2020talet”.
Då och då kommer en vädjan 0m mer pengar till projektet i föreningens tidning.
Men det är ju också inte helt enkelt med de personella resurserna i en förening med ideellt arbetande.
I första hand måste man ju prioritera att hålla fordon för trafiken i körbart skick .

VGJ 31 - Upprustning?

av K Lemming, Saturday, February 11, 2023, 17:35 (765 dagar sedan) @ Lennart Petersen

[image]

Som jag uppfattat det är det ett långsiktigt projekt med mål att rusta upp VGJ 31 till trafikdugligt skick..
Föreningen anger ett mål ” imittennav 2020talet”.
Då och då kommer en vädjan 0m mer pengar till projektet i föreningens tidning.
Men det är ju också inte helt enkelt med de personella resurserna i en förening med ideellt arbetande.
I första hand måste man ju prioritera att hålla fordon för trafiken i körbart skick .

Tack för infon, kul att höra att upprustningen är pågående. Som sagt, ett väldigt vackert lok som jag hoppas jag får uppleva under ånga en dag.

VGJ 31 - Upprustning?

av Stefan Skoglund, Sunday, February 12, 2023, 20:23 (764 dagar sedan) @ K Lemming

Pannan har en ny rundpanna som nu är nitad mot eldstadsdelen och passad in i ramen.

Asklådan är om jag inte minns fel klar och på plats.
Likaså är mycket i bromsen antingen ersatt eller renoverat och nu på plats.

Tror att cylindrarna är klara, något som är på väg är nytt gångbord.

Vet inte hur mycket som är klart vad beträffar hyttens plåter (de ursprungliga är dåliga.)

VGJ 31 - Upprustning?

av K Lemming, Monday, February 13, 2023, 12:45 (763 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Pannan har en ny rundpanna som nu är nitad mot eldstadsdelen och passad in i ramen.

Asklådan är om jag inte minns fel klar och på plats.
Likaså är mycket i bromsen antingen ersatt eller renoverat och nu på plats.

Tror att cylindrarna är klara, något som är på väg är nytt gångbord.

Vet inte hur mycket som är klart vad beträffar hyttens plåter (de ursprungliga är dåliga.)

Tack för intressant info.