Kunskap om Notviken, Korsträsk eller Vännäs station? (Arkiv/forskning/litteratur)

av fannylindberg, Tuesday, February 14, 2023, 16:35 (649 dagar sedan)

Hej,

Jag utför på uppdrag av Trafikverket en inventering av ett antal stationer - specifikt stationerna i Korsträsk, Notviken (Luleå) och Vännäs. Jag letar efter någon som har kunskap kring stationernas historia och verksamheter. Kanske har du jobbat eller känner till någon som har jobbat på någon av dessa stationer? Kommentera gärna detta inlägg med kontaktuppgifter så hör jag av mig.

Tack på förhand!
Fanny Lindberg

Kunskap om Notviken, Korsträsk eller Vännäs station?

av Sven A, Tuesday, February 14, 2023, 16:45 (649 dagar sedan) @ fannylindberg

Beträffande Vännäs så finns det en tryckt källa som kan ge dig information.
Hans Georg Harlén gav 2012 ut en bok "Var stannade tåget? Sveriges järnvägsstationer från A till Ö: stationer och hållplatser med persontrafik 1856-2011"

av Rasmus Axelsson, Tuesday, February 14, 2023, 20:18 (649 dagar sedan) @ fannylindberg

Jag utför på uppdrag av Trafikverket en inventering av ett antal stationer - specifikt stationerna i Korsträsk, Notviken (Luleå) och Vännäs. Jag letar efter någon som har kunskap kring stationernas historia och verksamheter. Kanske har du jobbat eller känner till någon som har jobbat på någon av dessa stationer? Kommentera gärna detta inlägg med kontaktuppgifter så hör jag av mig.

Det inte Ulrik Almberg i Vännäs vet om Vännäs station, är nog inte värt att veta!

av fannylindberg, Wednesday, February 15, 2023, 07:56 (648 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Tack! Har du några kontaktuppgifter till honom?

av fannylindberg, Wednesday, February 15, 2023, 07:56 (648 dagar sedan) @ Sven A

Tack, det ska jag kolla upp :)

av Anders Svensson, Wednesday, February 15, 2023, 10:09 (648 dagar sedan) @ fannylindberg

Kan också rekommendera SJK:s bok "Järnvägsdata med trafikplatser" som kom ut ca 2008. Slut på förlag, men Järnvägsmuseet kan ha kvar exemplar. //Anders

av fannylindberg, Wednesday, February 15, 2023, 14:09 (648 dagar sedan) @ Anders Svensson

Tack! Den har jag hittat på Stockholms stadsbibliotek :)

av Leif B, Wednesday, February 15, 2023, 17:51 (648 dagar sedan) @ fannylindberg

Tack! Har du några kontaktuppgifter till honom?

Tips: prova t ex att söka på Eniro.

av Tommy Hendler, Thursday, February 16, 2023, 16:19 (647 dagar sedan) @ fannylindberg

Hej Fanny
Jag har skrivit 3 böcker om banvakter o stnpersonal i Norrbotten. Jag kan nog berätta en hel del om Notviken och Korsträsk stn och framför allt vem som jobbat där och när.

När det gäller Vännäs så är det mycket riktigt Ulrik Almberg som är mannen att svara, jag har hans kontaktuppgifter. Mig hittar du på t.hendler@telia.com