Järnvägskarta Skåne 1934! (Järnväg allmänt)
Massor av järnväg i Skåne 1934.
av Merlin, Wednesday, February 15, 2023, 15:44 (651 dagar sedan)
Massor av järnväg i Skåne 1934.
av Olof W, Wednesday, February 15, 2023, 20:31 (650 dagar sedan) @ Merlin
Massor av järnväg i Skåne 1934.
Japp och då är det ändå minst en järnväg som redan är nedlagd och saknas på kartan samt en järnväg som inte var nedlagd men som kartritaren valt att inte ta med.
/Olof
av S-O Johansson, Wednesday, February 15, 2023, 21:00 (650 dagar sedan) @ Olof W
Massor av järnväg i Skåne 1934.
Japp och då är det ändå minst en järnväg som redan är nedlagd och saknas på kartan samt en järnväg som inte var nedlagd men som kartritaren valt att inte ta med./Olof
Jag får det till två redan nedlagda järnvägar som alltså inte finns med. Höör-Hörby Järnväg och Ystad-Skivarps Järnväg mellan Charlottenlund (MYJ) och Skivarp. Vilken som inte är nedlagd men borde vara med har jag inte kommit på.
av Harald, Wednesday, February 15, 2023, 21:27 (650 dagar sedan) @ S-O Johansson
Jag får det till två redan nedlagda järnvägar som alltså inte finns med. Höör-Hörby Järnväg och Ystad-Skivarps Järnväg mellan Charlottenlund (MYJ) och Skivarp. Vilken som inte är nedlagd men borde vara med har jag inte kommit på.
Det är väl HRRJ, men borde vara med väl att ta i. Den trafikerades ju som en del av spårvägen i Helsingborg. Förmodligen var inte heller Saltholmen-Göteborgs järnväg med på järnvägskartan.
av Gunnar Lilienberg, Wednesday, February 15, 2023, 21:59 (650 dagar sedan) @ Harald
Jag får det till två redan nedlagda järnvägar som alltså inte finns med. Höör-Hörby Järnväg och Ystad-Skivarps Järnväg mellan Charlottenlund (MYJ) och Skivarp. Vilken som inte är nedlagd men borde vara med har jag inte kommit på.
Det är väl HRRJ, men borde vara med väl att ta i. Den trafikerades ju som en del av spårvägen i Helsingborg. Förmodligen var inte heller Saltholmen-Göteborgs järnväg med på järnvägskartan.
Sedan täcker kartan inte riktigt hela Skåne i öster. Delar av Sölvesborg-Älmhult och en minimal bit av Sandbäck-Olofström ligger/låg också i Skåne
av Eje Larsson, Wednesday, February 15, 2023, 23:13 (650 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Billesholm-Bjuv-Hyllinge trafikerades väl fortfarande?
av Harald, Thursday, February 16, 2023, 11:40 (650 dagar sedan) @ Eje Larsson
Billesholm-Bjuv-Hyllinge trafikerades väl fortfarande?
Rätt kortvarig persontrafik 1927-05-15 till 1934-07-31 enligt Järnvägsdata.
av Harald, Thursday, February 16, 2023, 11:39 (650 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Jag får det till två redan nedlagda järnvägar som alltså inte finns med. Höör-Hörby Järnväg och Ystad-Skivarps Järnväg mellan Charlottenlund (MYJ) och Skivarp. Vilken som inte är nedlagd men borde vara med har jag inte kommit på.
Det är väl HRRJ, men borde vara med väl att ta i. Den trafikerades ju som en del av spårvägen i Helsingborg. Förmodligen var inte heller Saltholmen-Göteborgs järnväg med på järnvägskartan.
Sedan täcker kartan inte riktigt hela Skåne i öster. Delar av Sölvesborg-Älmhult och en minimal bit av Sandbäck-Olofström ligger/låg också i Skåne
Den var ju verkligen minimal och det fanns ingen trafikplats i Skåne.
av Lennart Fransson, Thursday, February 16, 2023, 12:09 (650 dagar sedan) @ S-O Johansson
Massor av järnväg i Skåne 1934.
Japp och då är det ändå minst en järnväg som redan är nedlagd och saknas på kartan samt en järnväg som inte var nedlagd men som kartritaren valt att inte ta med./Olof
Jag får det till två redan nedlagda järnvägar som alltså inte finns med. Höör-Hörby Järnväg och Ystad-Skivarps Järnväg mellan Charlottenlund (MYJ) och Skivarp. Vilken som inte är nedlagd men borde vara med har jag inte kommit på.
Även Färlöv-Strö borde väl nämnas i något sammanhang? Antingen som nedlagd (persontrafik) eller saknad?
av Eje Larsson, Thursday, February 16, 2023, 12:27 (650 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Färlöv - Strö har mig veterligen aldrig haft reguljär persontrafik. Det var väl en typisk betbana som bara trafikerades under betsäsongen. Tar vi med banor som bara haft godstrafik blir listan lång. Vid Perstorp fanns t.ex. ett omfattande system med spårvidd 600 mm, det normalspåriga stickspåret vid Öved mellan Harlösa och Sjöbo osv.
av Harald, Thursday, February 16, 2023, 12:54 (650 dagar sedan) @ Eje Larsson
Färlöv - Strö har mig veterligen aldrig haft reguljär persontrafik. Det var väl en typisk betbana som bara trafikerades under betsäsongen. Tar vi med banor som bara haft godstrafik blir listan lång. Vid Perstorp fanns t.ex. ett omfattande system med spårvidd 600 mm, det normalspåriga stickspåret vid Öved mellan Harlösa och Sjöbo osv.
Den hade persontrafik 1899-1929 enligt Järnvägsdata, men den var bara lokalt annonserad, så även om den hade varit igång 1934 hade den inte varit med på SV. Komm. karta.
av Olof W, Friday, February 17, 2023, 17:34 (648 dagar sedan) @ S-O Johansson
Massor av järnväg i Skåne 1934.
Japp och då är det ändå minst en järnväg som redan är nedlagd och saknas på kartan samt en järnväg som inte var nedlagd men som kartritaren valt att inte ta med./Olof
Jag får det till två redan nedlagda järnvägar som alltså inte finns med. Höör-Hörby Järnväg och Ystad-Skivarps Järnväg mellan Charlottenlund (MYJ) och Skivarp. Vilken som inte är nedlagd men borde vara med har jag inte kommit på.
De jag tänkte på var HRRJ som redan nedlagd och Säbyholms Järnväg som saknad, ej nedlagd.
/Olof
av Harald, Friday, February 17, 2023, 19:05 (648 dagar sedan) @ Olof W
Det är väl kartan ur Sveriges Kommunikatione, så den visar bara järnvägar med persontrafik, vilket Säbyholms järnväg inte hade. HRRJ var inte nedlagd men trafikerades av Hälsingborgs stads spårvägar och annonserades nog inte i Sv. Komm.
av Lennart Petersen, Friday, February 17, 2023, 19:32 (648 dagar sedan) @ Harald
Det är väl kartan ur Sveriges Kommunikatione, så den visar bara järnvägar med persontrafik, vilket Säbyholms järnväg inte hade. HRRJ var inte nedlagd men trafikerades av Hälsingborgs stads spårvägar och annonserades nog inte i Sv. Komm.
Och enligt Järnvägsdata omklassad till spårväg från 1924 .
av Patrik Eriksson, Friday, February 17, 2023, 21:07 (648 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Det är väl kartan ur Sveriges Kommunikatione, så den visar bara järnvägar med persontrafik, vilket Säbyholms järnväg inte hade. HRRJ var inte nedlagd men trafikerades av Hälsingborgs stads spårvägar och annonserades nog inte i Sv. Komm.
Och enligt Järnvägsdata omklassad till spårväg från 1924 .
Bjuv Hyllinge finns inte med. Iofs nedlagd 1934 men persontrafik förekom. Färlöv Strö finns inte heller med.
HRRJ Hade järnvägskoncessionen kvar ända till slutet 1967 vilket man hade glömt i kommunen. Så det blev konseljen på slottet med kungen i spetsen som skrev under att HRRJ skulle bort, inte kommunstyrelsen. Dock har jag ingen aning om koncessionen togs bort för sträckan mot Ramlösa när denna kortades av 1951 eller om denna fanns kvar till 1967 trots att sträckan inte fanns.
av Harald, Saturday, February 18, 2023, 08:40 (648 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Det är väl kartan ur Sveriges Kommunikatione, så den visar bara järnvägar med persontrafik, vilket Säbyholms järnväg inte hade. HRRJ var inte nedlagd men trafikerades av Hälsingborgs stads spårvägar och annonserades nog inte i Sv. Komm.
Och enligt Järnvägsdata omklassad till spårväg från 1924 .
Det är inte det enda felet i Järnvägsdata.
av Lennart Petersen, Saturday, February 18, 2023, 18:20 (647 dagar sedan) @ Harald
Det är väl kartan ur Sveriges Kommunikatione, så den visar bara järnvägar med persontrafik, vilket Säbyholms järnväg inte hade. HRRJ var inte nedlagd men trafikerades av Hälsingborgs stads spårvägar och annonserades nog inte i Sv. Komm.
Och enligt Järnvägsdata omklassad till spårväg från 1924 .
Det är inte det enda felet i Järnvägsdata.
Med tanke på den närmast enorma volymen av fakta på 482 s är det ju inte märkligt med. <ett och annat fel.
För HRRJ tycks det i vart fall ha varit så att banan 1924 integrerades helt med. Hälsingborgs spårvägar men uppenbarligen fanns koncessionen som järnväg kvar.
Mitt tycke är att det kunde skapas en websida med komstarerade och bekräftade rättelser.
av Gunnar Ekeving, Saturday, February 18, 2023, 18:59 (647 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Det är inte det enda felet i Järnvägsdata.
Med tanke på den närmast enorma volymen av fakta på 482 s är det ju inte märkligt med. <ett och annat fel.
......
Mitt tycke är att det kunde skapas en websida med komstarerade och bekräftade rättelser.
Inom Svenska Järnvägsklubben SJK har vi haft planer på att försöka göra Järnvägsdata allmänt tillgänglig i sökbar form på webben. Rättelser och tillägg skulle då tillföras allt eftersom. En bra lösning skulle kunna vara om Järnvägsmuseet kunde publicera och underhålla denna digitala Järnvägsdata. Hittills har detta dock stupat på att varken SJK eller muséet lyckats få tag på den databas som låg till grund för den sista tryckta versionen av Järnvägsdata 2009.
Ändringar och tillägg registrerades fram tills för några år sedan av Kjell Aghult, en av de SJK-medlemmar som under lång tid arbetat med Järnvägsdata. Efter att Kjell dessvärre avlidit säkrades detta material av Järnvägsmuseet, så det finns förutsättningar för att publicera dessa rättelser och tillägg. Men den optimala lösningen är förstås att hela materialet görs enkelt tillgängligt.
av Rasmus Axelsson, Saturday, February 18, 2023, 22:13 (647 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving
Inom Svenska Järnvägsklubben SJK har vi haft planer på att försöka göra Järnvägsdata allmänt tillgänglig i sökbar form på webben. Rättelser och tillägg skulle då tillföras allt eftersom. En bra lösning skulle kunna vara om Järnvägsmuseet kunde publicera och underhålla denna digitala Järnvägsdata. Hittills har detta dock stupat på att varken SJK eller muséet lyckats få tag på den databas som låg till grund för den sista tryckta versionen av Järnvägsdata 2009.
Ändringar och tillägg registrerades fram tills för några år sedan av Kjell Aghult, en av de SJK-medlemmar som under lång tid arbetat med Järnvägsdata. Efter att Kjell dessvärre avlidit säkrades detta material av Järnvägsmuseet, så det finns förutsättningar för att publicera dessa rättelser och tillägg. Men den optimala lösningen är förstås att hela materialet görs enkelt tillgängligt.
Jag har nåt liknande på gång. E-postmeddelande kommer!
av Jan-Anders Wihrén, Friday, February 17, 2023, 22:48 (648 dagar sedan) @ Harald
Det är väl kartan ur Sveriges Kommunikatione, så den visar bara järnvägar med persontrafik, vilket Säbyholms järnväg inte hade. HRRJ var inte nedlagd men trafikerades av Hälsingborgs stads spårvägar och annonserades nog inte i Sv. Komm.
Signaturen Merlin, som publicerade kartan och inledde inlägget, kanske kan informera om varifrån kartan hämtats? Jag tycker inte att jag känner igen utformningen av kartan riktigt från Sveriges Kommunikationer (SK). I vart fall avviker den ganska mycket från motsvarande karta i SK 1930.
av Bengt H, Friday, February 17, 2023, 22:52 (648 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén
Signaturen Merlin, som publicerade kartan och inledde inlägget, kanske kan informera om varifrån kartan hämtats? Jag tycker inte att jag känner igen utformningen av kartan riktigt från Sveriges Kommunikationer (SK). I vart fall avviker den ganska mycket från motsvarande karta i SK 1930.
Jag tror att kartan kommer ur Tidens kalender som under många år hade en järnvägskarta i det inre omslaget. Att det inte kan vara Sveriges kommunikationer framgår av att tabellnummer saknas
av Lennart Petersen, Saturday, February 18, 2023, 05:24 (648 dagar sedan) @ Bengt H
Signaturen Merlin, som publicerade kartan och inledde inlägget, kanske kan informera om varifrån kartan hämtats? Jag tycker inte att jag känner igen utformningen av kartan riktigt från Sveriges Kommunikationer (SK). I vart fall avviker den ganska mycket från motsvarande karta i SK 1930.
Jag tror att kartan kommer ur Tidens kalender som under många år hade en järnvägskarta i det inre omslaget. Att det inte kan vara Sveriges kommunikationer framgår av att tabellnummer saknas
Eller kan det vara en del av den karta som SJ hade uppsatt i många vagnar ?
Annars gavs det ju ut en stor och fin. Skånekarta (av ÖSJ ?) nån gång på 70-talet som hade med så gott som allt av koncesionerade banor i Skåne.
av Lennart Petersen, Saturday, February 18, 2023, 05:37 (648 dagar sedan) @ Merlin
Massor av järnväg i Skåne 1934.
Minns att Gunnar Sandin i en av sina böcker kåserade om stationer med många noder (linjer).
På kartan här finns ju två äkta 6-noder, Kävlinge och Eslöv .
Med lite välvilja går även Åstorp och Lund in som 6-nodar.
Kristianstad blir lite snårigt men i princip fanns det ju 7l linjer ut.
Och. Malmö 8 med. delningspunkterna en bit ut.
Som äkta 5-noder finns Harlösa , Tomelilla och Hässleholm.
Och Åstorp om det blir underkänt som 6:a.
Särskilt märkvärdig då är Harlösa som mistat allt men Hässleholm har alla 5 kvar.
av Klas Mårtensson, Saturday, February 18, 2023, 08:26 (648 dagar sedan) @ Merlin
Massor av järnväg i Skåne 1934.
Danmarksdelen i vänsterkanten är påtagligt inaktuell. På sträckan Nærum-Vedbæk lades persontrafiken ned redan 1921, totalt, med upprivning, 1923.
Jag misstänker f.ö. att kartan är ett Skåneförstorande från en Sverigekarta (och är det månne Narvik som sticker in i högerkanten?).
av Bengt H, Saturday, February 18, 2023, 19:52 (647 dagar sedan) @ Klas Mårtensson
Kartan är från Tidens kalender och det är Narvik som sticker fram i högerkanten. Jag lyckade leta fram min Tidens kalender från 1931 och visst är det likt!
av mormorsgruvan, Sunday, February 19, 2023, 13:43 (647 dagar sedan) @ Merlin
Transporten av sockerbetor har nämnts som en orsak till att Skåne hade många järnvägar.
En annan orsak var naturligtvis lastbilarna. År 1934 fanns det ganska få lastbilar i Sverige, och de flesta hade en lastkapacitet av bara 0,5-3 ton.
År 1931 fanns det i Sverige 3246 omnibussar och 40.626 lastbilar.
av BN Sea, Thursday, February 23, 2023, 10:49 (643 dagar sedan) @ Merlin
Kartbilden kommer från Tidens Kalender 1934. Jag scannade in kartan från kalendern och lade ut den facebooksidan "Gamla bilder från Trelleborg" den 14 februari.
av Lennart Petersen, Thursday, February 23, 2023, 18:18 (642 dagar sedan) @ BN Sea
Kartbilden kommer från Tidens Kalender 1934. Jag scannade in kartan från kalendern och lade ut den facebooksidan "Gamla bilder från Trelleborg" den 14 februari.
Men Tiden har nog inte ritat kartan själva utan hämtat den från annat håll