Staffan Sävenfjord (Järnvägspersonal)
I annat forum meddelas att förre TR-medarbetaren m m Staffan Sävenfjord är död.
av Överkörmästaren, Sunday, February 19, 2023, 13:21 (741 dagar sedan)
I annat forum meddelas att förre TR-medarbetaren m m Staffan Sävenfjord är död.
av Harald, Sunday, February 19, 2023, 13:42 (741 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Det var mycket tråkigt att höra. Trots att jag aldrig träffade honom i verkligheten, kändes han lite som en personlig vän i olika diskussionsforum.
av Göran Kannerby, Sunday, February 19, 2023, 14:18 (741 dagar sedan) @ Harald
Det var mycket tråkigt att höra. Trots att jag aldrig träffade honom i verkligheten, kändes han lite som en personlig vän i olika diskussionsforum.
Instämmer!
För några år sedan hade jag en gång ambitionen att sätta samman alla hans anekdoter till en skrift. Började med att på Postvagnen länka in ett antal av sådana inlägg som han gjort. Han varken protesterade eller uppmuntrade det. Kanske något att ta tag i igen?
av Wk, Sunday, February 19, 2023, 20:54 (741 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Skulle nog vara en god ide.... jag kommer ihåg att 'Säv' hade många intressanta inlägg i Ånghwisslan på 80-talet.
av Micael Lindgren, Sunday, February 19, 2023, 14:31 (741 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Det var tråkigt att höra, han var en trevlig man.
Jag beklagar sorgen och tänker på hans familj.
av Lennart Fransson, Sunday, February 19, 2023, 15:49 (741 dagar sedan) @ Överkörmästaren
I annat forum meddelas att förre TR-medarbetaren m m Staffan Sävenfjord är död.
Ett mycket tråkigt besked. Jag träffade honom vid några tillfällen. Han var med sin mångåriga gärning med olika arbetsuppgifter inom TR och SJ en hel del järnvägshistoria.
av Niklas Bygdestam, Sunday, February 19, 2023, 17:57 (741 dagar sedan) @ Överkörmästaren
I annat forum meddelas att förre TR-medarbetaren m m Staffan Sävenfjord är död.
Sorgligt! Han var duktig på både bussar och tåg. Senast vi träffades var i Katrineholm på en utställning där vi ställde ut gamla veteranbussar. Jag körde en gammal postbuss från 1949 och Staffan klev in i den och vi satt där och pratade. Staffan var både väldigt kunnig på väldigt många saker men också en mycket trevlig människa. Han är verkligen saknad.
av tobbe, Sunday, February 19, 2023, 22:26 (740 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam
Det är alltid tråkigt att höra när någon man lärt känna i tjänsten som tågmästare/tbfh har passerat den yttersta växeln. Staffan var ibland närvarande vid fourneringen av City Express för att kolla om allt fanns med ombord på Stockholms Central inför avgång och vi hann då emellanåt språka lite om järnvägar och annat.
Ännu en järnvägsintresserad person som nu lämnat jordelivet. Frid över hans minne.
tobbe
av Göran B, Monday, February 20, 2023, 09:16 (740 dagar sedan) @ Överkörmästaren
En man med mycket kunskap om svensk järnväg under 1970-, 1980- och 1990-talen har lämnat oss. Inte nog med att han hade mycket kunskap, han var också duktig på att förmedla kunskapen till oss andra. Ett stycke svensk järnvägshistoria har lämnat oss. Frid över hans minne!
av Besc, Monday, February 20, 2023, 12:21 (740 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Mycket tråkigt besked!
Jag umgicks mycket med Staffan ifrån mitten på 70-talet och en bit in på 80-talet under perioden när han bodde i Jordbro. Han flyttade sedan tillbaks till västkusten och Borås. Det var en trevlig och mycket kunnig man inom framförallt tåg och bussidan, men naturligtvis även på andra områden. Han hade också glimten för en mycket god humor. Som när mannen som hade beställt 1000 kondomer via postorder, ringde och klagade på måndagen över att det enbart var 999 stycken med i leveransen, fick svaret; vi beklagar det inträffade, men hoppas ni har haft en trevlig helg i alla fall!
Vi gjorde många resor tillsammans, bl a en gungig sådan till Gotska Sandön, med ett provombyggt X9-sätt till Falun och en resa med Y7 till Malung en bit in på 80-talet, när dessa fortfarande rullade där på nåder.
Vad kanske inte många kände till var att Staffan läste teologi i Uppsala, innan intresset tog överhand och han började på TR!
Han var även en stor kattälskare och om jag minns rätt hade han minst två katter hemma.
En sann buss och tågvän har lämnat oss, må du vila i frid, bäste Staffan!
av Per K, Monday, February 20, 2023, 14:10 (740 dagar sedan) @ Besc
Jag minns ett inlägg på Postvagnen för några år sedan där han berättade om när han och och en kompis var ute och studerade tåg någonstans under teologistudietiden, som han avslutade med 'förresten jobbar min kompis som ärkebiskop just nu'.
av Lennart Fransson, Monday, February 20, 2023, 18:20 (740 dagar sedan) @ Per K
Jag minns ett inlägg på Postvagnen för några år sedan där han berättade om när han och och en kompis var ute och studerade tåg någonstans under teologistudietiden, som han avslutade med 'förresten jobbar min kompis som ärkebiskop just nu'.
av Micke Carlsson, Monday, February 20, 2023, 17:06 (740 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Staffan Sävenfjord räddade museitågstrafiken på statsbanorna på 90-talet, då avregleringen drog ihop sig och SJ upplevde att museitrafiken utgjorde inte bara ett orosmoment utan något som kunde växa till konkurrenter, och därför skulle hållas *mycket* kort. Staffan argumenterade för att gränsen för museitåg utan ATC inte skulle vara 50 km utan 200 km så att man kunde köra något museitåg en gång ibland mellan Stockholm och Gävle åtminstone. Tack och lov så lyssnade man på hans argument.
Utan Staffan, som var SJ:s handläggare av museiföreningars trafikbeställningar genom SJF 690, hade ånglokstrafik på statens spår antagligen farit väldigt illa från och med slutet av 90-talet.
Nu är det samma visa igen med ERTMS men nu finns det ingen "Staffan" som kan förhandla bort problemet tyvärr.
Vila i frid, Staffan.
av Per K, Monday, February 20, 2023, 18:53 (740 dagar sedan) @ Micke Carlsson
Jag lägger in samma inlägg som jag tidigare lagt upp på nya Postvagnen, men den är det nog inte så många som läser (och enbart medlemmar i SJK kan skriva).
Jag hade ett 'tjänstesamtal' med Staffan någon gång i början av 90-talet när gamla SJF 690 (hette det så?) fortfarande gällde för museitågskörningar, dvs man körde på SJ trafiktillstånd. Ganska nya Värmlandståg hade fått en charterkörning av något slag och då jobbade Staffan på SJ trafikkontor i Göteborg. En dag ringde han mig, i egenskap av Värmlandstågs kassör redan på den tiden, och påtalade att charterresor av det slaget egentligen inte var meningen med SJF 690 eftersom sådana kunde anses konkurrera med SJ egna chartertrafik, men visst fick vi köra resan!
av Lennart Petersen, Monday, February 20, 2023, 21:30 (740 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Och annons i Borås tidning :
https://familj.gotamedia.se/bt/minnas/f028fb21-d96a-4e49-9d1d-3b4ae6f78e09
Vad jag kan se verkar det vara ett Meyerlpk, intressanr men sällsynt konstruktion med två drivboggier.
av tobbe, Monday, February 20, 2023, 22:10 (739 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Lite O.T: Ang. bilden på annonsen kan tilläggas. Loktypen ett Sächsische Eisenbahn Br. IV K som finns i östra Tyskland hos museibanor varav många driftdugliga. Spårvidd 750mm.
tobbe