Hur hanterade men oregelmässigheter vid SJ innan TAM? (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Lilienberg, Thursday, February 23, 2023, 10:57 (805 dagar sedan)

Innan SJ införde tåganmälan med telegraf, kördes trafiken med hjälp av tidtabell. Hur hanterades detta i praktiken, i synnerhet vid allehanda oregelmässigheter som kunde uppstå? Om det exempelvis var ett tidtabellslagt tågmöte vid en station och ena tåget aldrig dök upp, hur agerade man då?

Hur hanterade men oregelmässigheter vid SJ innan TAM?

av Göran Kannerby, Thursday, February 23, 2023, 13:56 (805 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Innan SJ införde tåganmälan med telegraf, kördes trafiken med hjälp av tidtabell. Hur hanterades detta i praktiken, i synnerhet vid allehanda oregelmässigheter som kunde uppstå? Om det exempelvis var ett tidtabellslagt tågmöte vid en station och ena tåget aldrig dök upp, hur agerade man då?

Jag vågar en gissning på att man gjorde på ett sätt som liknar det senare upplägget i "krigs-säo".

För övrigt hade väl amerikanarna något sådant upplägg som standard, baserat på att alla skulle ha rättgående ur och att det var tydligt hur sent tåg fick avgå från varje station.

Hur hanterade men oregelmässigheter vid SJ innan TAM?

av Ulf Pålsson, Thursday, February 23, 2023, 15:35 (805 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Innan SJ införde tåganmälan med telegraf, kördes trafiken med hjälp av tidtabell. Hur hanterades detta i praktiken, i synnerhet vid allehanda oregelmässigheter som kunde uppstå? Om det exempelvis var ett tidtabellslagt tågmöte vid en station och ena tåget aldrig dök upp, hur agerade man då?


Jag vågar en gissning på att man gjorde på ett sätt som liknar det senare upplägget i "krigs-säo".

- - -

Nej, så var det inte. Även om tåganmälan ursprungligen inte utväxlades, var redan från början stationerna vid SJ genom telegraf förbundna sinsemellan och med trafikdirektören (en term i tjänstgöringsreglementet, Tjr, för den som hade de uppgifter som senare kom att skötas av tågledaren).

Tjänstetidtabellens uppgifter om var tågmöte skulle ske gällde tills trafikdirektören hade ändrat uppgifterna genom att telegrafera till stationerna. 1858 års Tjr säger bl.a.: "Om telegraf ej finnes, måste tåg ovillkorligen invänta hvarandra vid de bestämda mötesplatserna, tilldess ordres genom ilbud hinna ankomma."

Inledningsvis fanns det ingen fastställd ordalydelse för trafikdirektörens telegram, men i ett cirkulär från 1867 fastställdes följande:

= = = =
Finner Trafikdirektören nödigt att ändra mötesplats, förfares sålunda:

Trafikdirektören telegraferar till den nya mötesstationen, att det fördröjda tåget skall der qvarhållas, till dess det mötande tåget dit inkommit, hvarvid telegrammet affattas efter följande formulär:

"Qvarhåll tåg N:o 06 tills N:o 07 inkommit". Namn (signatur).

Stationsinspektören å nya mötesstationen svarar:

"Tåg N:o 06 qvarhålles tills N:o 07 inkommit". Namn (signatur).

När detta svar ingått, afsänder Trafikdirektören till den i tidtabellen bestämda mötesstationen följande telegram:

"Tåg 07 skall fortsätta till N.N. (nya mötesstationens namn) och der möte N:o 06". Namn (signatur),

hvarpå Stationsinspektoren svarar:

"Tåg 07 fortsätter till N.N., der N:o 06 mötes". Namn (signatur)

och lemnar af Trafikdirektörens telegram en afskrift till konduktören och en till lokomotivföraren, låter dessa på den vid stationen qvarblifvande utskriften teckna sitt erkännande, så lydande:

"Delgifvet och förstådt. N.N. Konduktör N.N. Lokomotiförare",

samt underrättar defefter de mellan den ordinarie och den nya mötesplatsen belägna stationerna om förändringen.
= = = = =

Från 1877 utväxlades tåganmälan mellan stationerna för varje tåg, vilket dock inte ändrade principerna för ändring av tjänstetidtabellens uppgifter om tågmöte.
/up

Hur hanterade men oregelmässigheter vid SJ innan TAM?

av Gunnar Lilienberg, Thursday, February 23, 2023, 19:07 (805 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Stort tack för klarläggandet! Finns Tjr tillgänglig på något sätt på nätet?

Hur hanterade men oregelmässigheter vid SJ innan TAM?

av Lennart Petersen, Thursday, February 23, 2023, 20:04 (805 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Innan SJ införde tåganmälan med telegraf, kördes trafiken med hjälp av tidtabell. Hur hanterades detta i praktiken, i synnerhet vid allehanda oregelmässigheter som kunde uppstå? Om det exempelvis var ett tidtabellslagt tågmöte vid en station och ena tåget aldrig dök upp, hur agerade man då?


Jag vågar en gissning på att man gjorde på ett sätt som liknar det senare upplägget i "krigs-säo".

För övrigt hade väl amerikanarna något sådant upplägg som standard, baserat på att alla skulle ha rättgående ur och att det var tydligt hur sent tåg fick avgå från varje station.

För USA kan ju sägas att deras system att köra efter tidtabell ledde till ett antal förskräckliga olyckor .
För Sverige kom elektrisk telegraf i stort samtidigt med järnvägen. Första telegraflinjen mellan Stockholm-Uppsala kom 1853 och telebraf blev helt nödvändigt för järnvägen. . Redan 1866 hade man öagt ut en helt funktionsduglig kabel under Atlanten och världen knöts ihop tätare.
Långt tidigare än den elektriska telegrafen fanns optisk telegraf med t.ex semaforer.
Och. telegraf dominerade rätt länge för snabba kommunickationer, när telefonen kom trodde man att det skulle bli en rolig leksak men inte mer.

[x]
[*]