Mer kring Järnvägsmuseer i Linköping och JMF (Järnvägs- och Museiföreningar)
För ett tag sedan hade vi en bra tråd här kring JMF och deras historia, där fokus dock låg på fordon och ”banplaner”. Men hur var det med verksamheten -mer i allmänhet- de första åren?
Föreningen bildades så tidigt som 1961. Men kunde man etablera sig, ja komma dit ö h t, på Linköping Norra redan då? Alltså medan smalspårstrafiken fortfarande pågick. Några utfärdståg körde man väl aldrig (eller?) trots att man erhöll sina första fordon strax efter bildandet; NÖJ 18 exempelvis efter en räddningsaktion 1963.
Man höll ju till vid lokstallarna på Linköping N i tiotalet år innan flytten till hallen i Ryd 1972. Men hade man organiserade och annonserade visningar av samlingarna nån gång ö h t under åren vid lokstallarna? Och hade man då nån mer strukturerad museal utställning där? Det hade man ju annars i Gamla Linköping -även efter man flyttat till Ryd.
Några år innan flytten till Ryd hade man gallrat mer eller mindre påtvingat i samlingarna varvid såväl fordon som t ex hållplatskurar man erhållit skrotades och avyttrades. Dock mest det förstnämnda; jag kan bara komma på ångloket S2p 3037 som kom till Kalmar för uppställning. Resten skrotades. Eller?
Men hur ”klart” är sambandet där: Gallringen och flytten till hallen. I den tidigare tråden kom det väl fram att det var lite olika skäl till ”downsizingen”, vad som var ”hönan och ägget” i diskussionerna/ besluten var om inte oklara så olika. Det var alltså inte så enkelt som att kommunen krävde den för att de skulle ordna hallen i Ryd, liksom. Och att SJ behövde området kring Linköping N till ”annat” är inte heller givet. Inte omedelbart iallafall, området var sig tydligen rätt likt- med smalspårsrester kvar- ända in på 80-talet.
Som vanligt finns säkert flera samverkande skäl till allt detta. Men man kan väl konstatera att Den Formella Museiverksamheten kom i gång först 1972 och då i Ryd (om man undantar ”småprylsutställningen” i Gamla Linköping)? Och sen skulle allt bli ännu bättre (typ) vid flytten till Valla tjugo år senare (1992). Men det blev det nog inte. Bangården -som nu rivs av WFJ och RLJ- trafikerades aldrig och redan tio år senare (sådär) överläts kvarvarande samlingar (inkl fordonen) till Järnvägsmuseum. Kvar blev skötsel och hjälp med öppethållande av museet och mötesverksamhet tillsammans med SJKs lokalavdelning med vikande aktivitet fram till föreningens upplösning i fjol…..
/ L G
Bilden nedan: Järnvägsmuseet vid Valla i augusti 2010. På den bangård som nu rivs (ja, utanför bild t v iallafall) står en finka från MÖJ som jag numera tror finns renoverad på WFJ.