Ellok och rälsbussläp på Stockholm Östra 1965, 4 bilder
Bbp 3251 eller 3252 med tanke på skärmen över sandluckorna.
Bdp 3255 och Bcp 3253.
Bap 3250 och DFo20p 944 här nyreviderad men slopad 8/6 1967 sedan posten blivit bilburen .
UFo1p 1812 skrotbeslutad 10/10 1966 och antecknad som skrotad i Vislanda 7/11 1966.
/tell
Ellok och rälsbussläp på Stockholm Östra 1965, 4 bilder
Tack för fordonshistoriken! Hälsar Ulf
Ellok och rälsbussläp på Stockholm Östra. Skylten på 3255?
Bdp 3255 och Bcp 3253.
Vad står det på skylten som hänger på takstegen på 3255?
Tack för bilderna! Gillar alldeles extra den fartfyllda bilden på 3251/52!
Leif
Ellok och rälsbussläp på Stockholm Östra. Skylten på 3255?
Bdp 3255 och Bcp 3253.
Vad står det på skylten som hänger på takstegen på 3255?
Tack för bilderna! Gillar alldeles extra den fartfyllda bilden på 3251/52!
Leif
2019 lade jag ut min bror Björns bilder tagna vid samma tillfälle som ovan antar jag.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=222787#p222787
Se längre ner i inlägget om skylten.
Tyvärr går det inte och se bilderna längre, men jag tror det är dessa bilder.
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/2019/12/04/11641819-ostra-station-i-stockholm-1965...
I den här tråden kom man fram till att det stod, KOPPLA EJ vagnen värmes elektriskt eller
KOPPLA EJ värmes endast elektriskt.
Hälsar Ulf
Skylten på 3255? Värmeposterna i söder!
I stort sett alla spår på (dåvarande bangården) hade värmeposterna i söder. Det fanns några få undantag men mest på andra spår på bangården. Dock vill jag så här, bortåt förtio år efter mitt sista skift på växlingen före pension, minnas att ett undantag fanns ungefär där loken står men att den/de värmeposterna kom till när fd 1435-spåret från Albano lades ner och två (långa) stumpar spikades in till 891 mm. Det gjordes inte förrän en bit in på 70-talet, som jag förstått det.
Jag har lite svårt att förstå vilket spår loken står på, men om tesen om värmeposterna i söder stämmer så hade alltså den dåvarande växlingspersonalen på Stockholm Ö för vana att hänga upp varningsskylt i norra änden om fordonssläpan värmekopplades, alltså med matning från söder.
Om man bommade någonting i hanteringen av värmekopplingen, tex att "rycka kabeln" från ett värmekopplat fordon utan att först bryta strömmen, eller att värmekoppla samma vagnar från två håll tex med ett lok i "andra änden" från värmeposten sett, så kunde det ibland bli lite spännande. Ibland blev det till och med lite onödigt spännande... Det var ju trots allt frågan om 1500 kV och det kunde vara en *piiiip* massa A som låg på om 11-12 vagnar stod värmekopplade en vinterdag med "tvåans läge" på alla vagnarnas värmekontaktorer.
Det där tror jag alla i växlingspersonalen lärde sig den hårda vägen, gärna vid halv fyratiden en vintermorgon. Även jag. Jag hade gått ut på första brytarrundan och skulle bland annat bryta för två sammankopplade tidiga morgontåg (5 + 6 vagnar och ett par dragfordon, vill jag minnas) vid strax efter 3.30, men trött och sömndrucken bröt jag vid posten på spår 9 men ryckte kabeln på spår 10 (de båda värmeposterna stod invid varandra). BAAAANNG...! :-| :-D
Skylten på 3255? Värmeposterna i söder!
Om man bommade någonting i hanteringen av värmekopplingen, tex att "rycka kabeln" från ett värmekopplat fordon utan att först bryta strömmen, eller att värmekoppla samma vagnar från två håll tex med ett lok i "andra änden" från värmeposten sett, så kunde det ibland bli lite spännande. Ibland blev det till och med lite onödigt spännande... Det var ju trots allt frågan om 1500 kV och det kunde vara en *piiiip* massa A som låg på om 11-12 vagnar stod värmekopplade en vinterdag med "tvåans läge" på alla vagnarnas värmekontaktorer.
1500 kV, nu överdriver du väl ändå lite? Men vad gör man inte för en bra historia?
Skylten på 3255? Värmeposterna i söder!
1500 kV, nu överdriver du väl ändå lite? Men vad gör man inte för en bra historia?
*** hvisslar *** ;-) Visste väl att det var nån som skulle pepåka felet, men naturligtvis ska det vara mV! :-P