SRJ, Stockholms Östra station 1965, 2 bilder (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Niklas Bygdestam, Wednesday, March 01, 2023, 00:25 (766 dagar sedan) @ Johan M Vinberg

Lite tillrättaläggande:
Om jag nu minns rätt (Thomas T får korrigera i så fall) har inte Görlitz levererat personvagnar till SRJ, men däremot Bautzen (dock inte vagnen på bilden).
- Macdnaldsvagnen var/är en Bautzen som mycket riktigt eldades upp av vandaler. Den är inte förråd i Faringe utan står i väntan på skrot alt. totalrenovering. (Alltid svårt att skrota gamla trevliga järnvägsfordon även om de bara är vrak som just Macdonaldsvagnen).

Känner inte till alls att Görlitz skulle ha levererat någon vagn alls till svenskt smalspår, vilket ju Bautzen gjorde. Görlitz levererade däremot vagnar till normalspåret. En del vagnar till OKB var byggda av Görlitz.

Under betydligt senare tid, dvs från 1960-talet och fram till 1980-talet fanns det risk att förväxla Bautsen och Görlitz. Båda byggde nämligen personvagnar i stor omfattning till såväl DDR som till det övriga så kallade östblocket på normalspår. De byggde då vagnar efter samma utseende och baserade på samma ritningar. Vagnar byggda av Bautzen och Görlitz kunde alltså vara identiska.

Det finns faktiskt en koppling även till Sverige när det gäller de vagnar som Bautzen och Görlitz byggde under åren från 1960-talet och fram till 1980-talet. MITROPA körde nämligen in sina vagnar till Stockholm och en del av dessa var byggda av Bautzen medan andra av Görlitz.

Jag vet att jag med detta inlägg nu lämnade såväl Roslagsbanan som Stockholm Ö, men det var i alla fall relaterat till Bautzen och Görlitz :-)

Hela tråden:

[x]
[*]