Thamshavnsbanen? (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Järvenpää, Thursday, March 02, 2023, 12:27 (726 dagar sedan)

Kunde våra norska vänner vänligen upplysa oss om situationen på Thamshavnsbanen och anledningen till att den endast trafikeras på den sydligaste delen för tillfället? Hur ser framtiden för banan ut? Ett besök vid banan står högt på önskelistan.

Thamshavnsbanen?

av Peter B, Thursday, March 02, 2023, 12:47 (726 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

[image]

En bild på hur det såg ut i banans omformarstation för några år sedan. Jag är lite sugen på att komma tillbaka nån dag för att mäta varvtalet på omformaren, vore kul att se hur mycket det avviken från 25 Hz i frekvensen. Nån borde väl kolla den nörduppgiften nån gång. Jag var lite på väg med detta, sen kom coronan.

Thamshavnsbanen?

av Granis, Thursday, March 02, 2023, 12:59 (726 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Nu minns jag inte så bra, men lite förenklat är det väl så att man började museitrafiken i "bortre ändan", typ "Faringeändan" för att göra en känd jämförelse ;-) , för att... lokstall och verkstäder låg där (?) och det var den mer eller mindre idylliska obygd där dylik verksamhet förväntades (typ) hålla till i på den tiden?

Sen har man väl "jobbat sig inåt", mot motsvarande "Uppsalaändan" (Bårdshaug verkar vara "praktisk ändstation" nu, även om ordinarietrafiken inte går ända dit (?)) och därmed "civilisationen", men då också kan jag tänka mig stött på de problem vi känner igen med mer bebyggelse o dyl för ytterligare utbyggnad mot själva Thamshavn. Och där är väl t o m spåret upprivet, har jag för mig?

Invånare i "obygderna" Lökken/ Svorkmo må ursäkta benämningen/ generaliseringen, men Nån Som Vet Mer får gärna lägga och rätta till. Mer info finns även på hemsidan.

/ L G :-)

Thamshavnsbanen?

av Peter B, Thursday, March 02, 2023, 13:59 (726 dagar sedan) @ Granis

Banans kraftförsörjning finns, som jag skrev, i Bårdshaug. Det blir svårt att få elektronerna till södra delen av banan om inte man har spår dit. Det är ju en kostsam investering, men ställverket var rätt så gammal och långt ifrån personsäkert. Men banan har ju ett skapligt stort bolag som ägare, nått att tänka på varje gång man är i mataffären och handlar.

Nyligen var spåret kvar till Orkanger, men trafikerades inte. Precis norr om Orkanger är ett ungefär 5 relativt nybyggda hus på banvallen (!). I Thamshavns hamn, inne på hamnskyddsområde, finns ursprungliga järnvägsverkstaden och ursprungliga omformarstationen kvar. Banvallen är egentligen inte kvar dit.

I Lökken har man en tämligen ny museibyggnad, byggd i fjol eller i förrfjol. Läge för återbesök snart.

Thamshavnsbanen?

av Markus Frisén, Saturday, March 04, 2023, 07:05 (724 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Inte norsk, men iaf. Jag kikade runt lite och enligt FB-sidan så är det vedligeholdsarbeid (underbart ord! Banunderhåll, dock ospecificerat men det kan nog vara rätt omfattande med tanke på arbetet som lagts ner i Løkken) som gör att de endast trafikerar Løkken - Svorkmo.

[x]
[*]