Pumphus och pumparbostad i Frövi (Byggnad)

av Rasmus Axelsson, Thursday, March 02, 2023, 09:48 (795 dagar sedan)

Den förmodade pumparbostaden (hus 9D) och pumphuset (hus 4B) nere till vänster på denna bangårdsritning över Frövi, nära sjön Väringen, har nyligen kommit att betraktas som kulturhistoriskt värdefulla enligt denna detaljplan.

Pumparbostaden tycks vara uppförd enligt liknande ritningar som banvaktstugorna längs sträckan Frövi-Krylbo men dessa byggnader ligger alltså på rätt långt håll från järnvägen.

Övriga järnvägsbyggnadsintressenter samt intresseklubben antecknar saken frivilligt och individuellt.

Pumphus och pumparbostad i Frövi

av OlleThåström, Friday, March 03, 2023, 08:52 (794 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Är byggnaderna intressanta att titta på för en nörd som mig? Jag har ju snöat in på vattentorn och vattenhästar vid järnvägen. Och jo, en del annat också som broar m.m. :-D

Hur som helst så verkar det ju vara sällsynt att den här kategorin får någon bevarandestatus.

av Rasmus Axelsson, Saturday, March 04, 2023, 00:07 (793 dagar sedan) @ OlleThåström

Är byggnaderna intressanta att titta på för en nörd som mig? Jag har ju snöat in på vattentorn och vattenhästar vid järnvägen. Och jo, en del annat också som broar m.m. :-D

Det är inte jätteupphetsande, men som byggnadsnörd blev jag lite fascinerad av att se en "banvaktstugebyggnad" så långt från järnvägen...

Hur som helst så verkar det ju vara sällsynt att den här kategorin får någon bevarandestatus.

av Svante Andersson, Saturday, March 04, 2023, 15:46 (793 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Finns det någon bild på detta pumphus? Finns det kvar idag?

Här är i alla fall pumphuset i andra änden av linjen, Krylbo.

[image]

SA

[x]
[*]