Stockholm-Edinburgh (Tidtabeller)
Hej Oskar,
En möjlighet enligt Cooks Continental Timetable 1969 var:
- Nattåg S201 "Italia-Express" Sthlm - Köpenhamn, avg 23:00 ank 9:05
- Tåg E33 "Englænderen" Köpenhamn - Fredericia - Esbjerg, avg 12:40 ank 17:24
- Nattfärja Esbjerg - Newcastle avg. 17:45 - 13:30
Det blir en total restid Stockholm - Newcastle på 38 timmar och 30 minuter och 2 byten. Eftersom tidtabellen är för kontinentala förbindelser, anges inte några tider i England, men man kan lägga till kanske 3 timmar för Newcastle - Edinburgh, således en total restid Sthlm - Edinburgh på c:a 41:30, med 3 byten. Altså nästa 10 timmar kortare än idag, 2 byten färre och inga inneffektiva fasta övernattningar...Detta trotts alla dyra tunnel- och brobyggen som gjorts sedan dess. Detta tyder på att dessa varit till ingen nytta för tågresandet, men haft en enorm miljöpåverkan i form av betong tillverkning...
Detta visar att det finns möjlighet till förbättringar i utbudet av (natt)tåg och färjeförbindelser. Men det behövs framför allt fler lokdragna tåg så att enstaka vagnar kan vara genomgående, för att slippa alla dessa byten...
jvstn