Hadde Oc-loket stiv ramme som EL1 eller leddet som E71? (Järnväg allmänt)
På svensk Wikipedia [1] står det at «Oc-loken hade fina gångegenskaper på grund av sin länkade konstruktion»
Det tyder på at det hadde «bridge frame» som Safari oversatte en setning i den tyske wikipediaartikkelen om EL1 med [2.3]. EL1 er beskrevet med å ha «kontinuerlig» ramme.
I bildet på svensk Wikipedia (Oc-lok nr 41, 1929) kan det se ut som om det er leddet. Da jeg spurte en svenske fikk jeg dette svaret ("bifogad bild" er det jeg nettopp nevnte):
- Jag vet faktiskt inte, men när jag tittar på bilden av Oc 40 (se bifogad bild), ser det ut som om det är en lite vertikal bälg mellan hytten och huven. Dessutom ser det ut som om tryckluftledningarna ovanför blindaxeln är skarvade med gummislang och varför göra det om ramen var styv? Jag gissar på ett ledat lok. (Har du frågat om Oc-loket på Järnvägshistoriskt forum? Där kan finnas någon som vet bättre än jag.)
Om det er leddet, kan noen ha noen tanker om hvorfor NSB bygde (Per Kure og Thune) 24 stive EL1 og SJ kjøpte to vribare Oc-lok fra AEG? Begge typer var "baserade på den tyska loktypen E711, ursprungligen tillverkade för de Preussiska Statsbanorna som typ EG serie 511-537" [1].
NSB EL1 hadde altså stiv ramme med to boggier [2]. Begge de som er igjen, står på Hamar.
Jeg har skrevet litt om E71 og litt om Oc-lok. Søk på «Oc-loc» (med c) og «EL1» i [3].
Jeg legger ved et bilde av EL1, tatt på Jernbanemusset på Hamar.
[1] https://sv.wikipedia.org/wiki/Oc_(lok)
[2.1] https://no.wikipedia.org/wiki/El_1
[2.2] https://en.wikipedia.org/wiki/NSB_El_1
[2.3] https://de.wikipedia.org/wiki/NSB_El_1
[3] My Fine Models E71 scale 1 model (ingen annonser eller inntekter)