HP-bildskärmterminaler användes även i samband med AXE-systemet från L M Ericsson. I bilden kontrollrummet för världens första kommersiella AXE-telefonstation (TKUA) som fanns i Åbo. Hörnet i bilden kom senare att bli min arbetsplats under ungefär 10 år och herrn till vänster blev min arbetsledare och damen till höger min kollega. HP-terminalen användes för ordinarie kommunikation med systemet (organtyp DH) parallellt med Philips-skrivarterminalerna (organtyp TW) men den användes även under start av systemet om allt hade gått galet. Man vred då om en nyckel i CPT-panelen (anordningen med knappar och lampor) i stativet bakom terminalen varefter man kunde beordra bl.a. laddning av centralprocessorn från någon av bandkassetterna som syns i bilden med speciella kommandon som skiljde sig från AXE-systemets vanligtvis använda. Telefonstationen hade ca 14000 linjer i abonnentsteget och galvanisk genomkoppling av både abonnentsteg och gruppväljarsteg med relämatriser på kretskort med 64 reedreläer per kort (kopplingssystem APT 210 04). Totalt fanns ca 250000 reläer i anläggningen.
Inget av tekniken vi ser i bilderna finns kvar i dag, tyvärr. Däremot arbetar jag fortfarande med AXE-systemet, över 40 år senare. AXE-systemet är fenomenalt långlivat och det kommer att fylla 50 år i kommersiell drift.
Här ser vi centralprocessorn APZ 210 03 i världens första digitala AXE-telefonstation (DGV, TKUD) i Åbo 1978 med tillhörande terminalutrustning. Herrn som använder HP-terminalen var ingenjör vid L M Ericsson. Bakom fönstren skymtar en av AKE13-anläggningens fyra processorer APZ 130 med ferritkärneminnen (de större lådorna i stativen). DGV-stationen var ursprungligen närmast en demonstrationsanläggning som förmedlade trafik mellan stadens nyare koordinatväljarstationer ARF 102 som använde MFC-signalering. Senare kom den i ombyggt och moderniserat utförande att utgöra den viktigaste knutpunkten för hela åbonätet med en trafikvolym som uppgick som mest till ungefär 4000 Erlang.
Senare blev jag centralchef för verksamheten, avvecklade anläggningen och organiserade överkopplingen av trafiken till andra telefonstationer som delvis fortfarande är i drift. Jag har även under senare år avvecklat all kretskopplad telefoni i abonnentgränssnittet och känner att jag har gjort min insats för den publika telefonin och kan sysselsätta mig med annat roligare, exempelvis köra tåg.