Getå-ulykken: Hva er en "bryggskjuts"? (Historiskt material)
I artikkelen på svensk wikipedia om ulykken forekommer ordet "bryggskjuts". Dette lar seg ikke ovrsette til norsk. Kan noen forklare hva dette er?
av Roar, Sunday, April 02, 2023, 10:31 (610 dagar sedan)
I artikkelen på svensk wikipedia om ulykken forekommer ordet "bryggskjuts". Dette lar seg ikke ovrsette til norsk. Kan noen forklare hva dette er?
av Ola Almquist, Sunday, April 02, 2023, 11:47 (610 dagar sedan) @ Roar
I artikkelen på svensk wikipedia om ulykken forekommer ordet "bryggskjuts". Dette lar seg ikke ovrsette til norsk. Kan noen forklare hva dette er?
Det är nog ett felskrivning. Det som sannolikt avses är bryggarskjuts eller bryggeriskjuts, alltså ett ekipage med en hästdragen vagn lastad med öl eller svagdricka. Kusken torde ha varit den som gjorde observationen.
av Roar, Sunday, April 02, 2023, 12:18 (610 dagar sedan) @ Ola Almquist
Takk!
av Lennart Fransson, Sunday, April 02, 2023, 14:27 (610 dagar sedan) @ Ola Almquist
I artikkelen på svensk wikipedia om ulykken forekommer ordet "bryggskjuts". Dette lar seg ikke ovrsette til norsk. Kan noen forklare hva dette er?
Det är nog ett felskrivning. Det som sannolikt avses är bryggarskjuts eller bryggeriskjuts, alltså ett ekipage med en hästdragen vagn lastad med öl eller svagdricka. Kusken torde ha varit den som gjorde observationen.
Tänkte så själv, men tyckte att klockslaget nog var illa valt. Efter lite sökning på nätet kom jag fram till att Getå mycket väl kan ha haft en brygga för ångbåtstrafik, och att det kan ha varit en skjuts i samband med den.
av Ola Almquist, Sunday, April 02, 2023, 14:39 (610 dagar sedan) @ Lennart Fransson
I artikkelen på svensk wikipedia om ulykken forekommer ordet "bryggskjuts". Dette lar seg ikke ovrsette til norsk. Kan noen forklare hva dette er?
Det är nog ett felskrivning. Det som sannolikt avses är bryggarskjuts eller bryggeriskjuts, alltså ett ekipage med en hästdragen vagn lastad med öl eller svagdricka. Kusken torde ha varit den som gjorde observationen.
Tänkte så själv, men tyckte att klockslaget nog var illa valt. Efter lite sökning på nätet kom jag fram till att Getå mycket väl kan ha haft en brygga för ångbåtstrafik, och att det kan ha varit en skjuts i samband med den.
Det har du rätt i. Det är troligare än mitt förslag.
av Lennart Fransson, Sunday, April 02, 2023, 16:13 (610 dagar sedan) @ Ola Almquist
I artikkelen på svensk wikipedia om ulykken forekommer ordet "bryggskjuts". Dette lar seg ikke ovrsette til norsk. Kan noen forklare hva dette er?
Det är nog ett felskrivning. Det som sannolikt avses är bryggarskjuts eller bryggeriskjuts, alltså ett ekipage med en hästdragen vagn lastad med öl eller svagdricka. Kusken torde ha varit den som gjorde observationen.
Tänkte så själv, men tyckte att klockslaget nog var illa valt. Efter lite sökning på nätet kom jag fram till att Getå mycket väl kan ha haft en brygga för ångbåtstrafik, och att det kan ha varit en skjuts i samband med den.
Det har du rätt i. Det är troligare än mitt förslag.
av johanw, Monday, April 03, 2023, 22:33 (609 dagar sedan) @ Lennart Fransson
I artikkelen på svensk wikipedia om ulykken forekommer ordet "bryggskjuts". Dette lar seg ikke ovrsette til norsk. Kan noen forklare hva dette er?
Det är nog ett felskrivning. Det som sannolikt avses är bryggarskjuts eller bryggeriskjuts, alltså ett ekipage med en hästdragen vagn lastad med öl eller svagdricka. Kusken torde ha varit den som gjorde observationen.
Tänkte så själv, men tyckte att klockslaget nog var illa valt. Efter lite sökning på nätet kom jag fram till att Getå mycket väl kan ha haft en brygga för ångbåtstrafik, och att det kan ha varit en skjuts i samband med den.
Det har du rätt i. Det är troligare än mitt förslag.
Fin bild! Undrar vad man tillverkade där. Stora Hammaren heter platsen. Åker förbi resterna av industrin 2ggr/dag, inte mycket kvar idag.
Rasområdet är c.a 2km västerut från där bilden är tagen, Getå hållplats ligger bortanför industrin, västerut.
Frågan är var bryggskjutsen kom ifrån och vart den var på väg? Österut, då passerade den Getå hållplats efter att ha passerat området där det rasade minuten senare. Körde den västerut så lär den ha mött tåget strax innan olyckan.
Var tanken att tåget skulle stanna på Getå Hållplats, så kanske skjutsen väntade där på resande som skulle vidare med båt. Om skjutsen passerade österut 18:50 så bör den ha varit 18:52 vid Getå hållplats och tåget skulle gått 18:44 från Åby, så det är nästan en perfekt synk mellan bryggskjuts och tåg vid Getå hållplats. Bryggskjutsen ska nog vara riktigt glad att tåget var sent...om min teori håller.
VH /J
av Höga C, Sunday, April 09, 2023, 00:01 (604 dagar sedan) @ johanw
Det där stället minns jag väl från när jag var barn och man åkte under den där portalen vid den stora byggnaden när man färdades på riks-1:an.
Jag *tror* att byggnaden var lager och utskeppningsplats för Djurö kvarn som ligger på andra sidan Bråviken från denna punkt, men som saknade järnvägsförbindelse.
Det skulle i så fall inte vara någon industri med tillverkning.
Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.
av Leif B, Sunday, April 09, 2023, 10:28 (603 dagar sedan) @ Höga C
Det där stället minns jag väl från när jag var barn och man åkte under den där portalen vid den stora byggnaden när man färdades på riks-1:an.
Jag *tror* att byggnaden var lager och utskeppningsplats för Djurö kvarn som ligger på andra sidan Bråviken från denna punkt, men som saknade järnvägsförbindelse.
Det skulle i så fall inte vara någon industri med tillverkning.
Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Jag tror också att byggnaden bara varit spannmålsmagasin, men har inte hittat någon källa som styrker min minnesbild. Jag trodde att den bar var magasin (beredskapslager) men en koppling till Djurö kvar är ju fullt möjlig, även om Djurö väl lika gärna kunde ha skeppat in sitt mjöl till Norrköping för lastning på tåg som tvärsöver Bråviken till Getå.
Det kan ju varit så att Djuör kvarn ägde mark i Getå som man kunde bygga ett magasin på istället för att köpa/hyra dyrare mark i Norrköpings hamn. På den tiden man malde med vattenkraft eller vindkraft hade Vikbolandsbönderna minst en kvarn på Kolmårdssidan, nämligen Svintuna kvarn. Mycket möjligt att det funnits en vikbolandsägd vattenkvarn även i Getå.
För den som inte känner till trakten, kan jag förtydliga att Vikbolandet söder om Bråviken är platt och lämpat för spannmålsodling men saknar vattenfall för att driva t ex kvarnar. Kolmårdensbranten norr om Bråviken har däremot bara begränsade ytor för spannmålsodling men i gengäld fallhöjd i bäckarna för t ex kvarnar.
av Ola Almquist, Friday, April 14, 2023, 16:51 (598 dagar sedan) @ Leif B
Det där stället minns jag väl från när jag var barn och man åkte under den där portalen vid den stora byggnaden när man färdades på riks-1:an.
Jag *tror* att byggnaden var lager och utskeppningsplats för Djurö kvarn som ligger på andra sidan Bråviken från denna punkt, men som saknade järnvägsförbindelse.
Det skulle i så fall inte vara någon industri med tillverkning.
Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Jag tror också att byggnaden bara varit spannmålsmagasin, men har inte hittat någon källa som styrker min minnesbild. Jag trodde att den bar var magasin (beredskapslager) men en koppling till Djurö kvar är ju fullt möjlig, även om Djurö väl lika gärna kunde ha skeppat in sitt mjöl till Norrköping för lastning på tåg som tvärsöver Bråviken till Getå.Det kan ju varit så att Djuör kvarn ägde mark i Getå som man kunde bygga ett magasin på istället för att köpa/hyra dyrare mark i Norrköpings hamn. På den tiden man malde med vattenkraft eller vindkraft hade Vikbolandsbönderna minst en kvarn på Kolmårdssidan, nämligen Svintuna kvarn. Mycket möjligt att det funnits en vikbolandsägd vattenkvarn även i Getå.
Jag har också hört att magasinet tillhörde Djurö kvarn. Enligt bangårdsplanen var det ett magasin tillhörigt J.G. Schwartz A.B., och familjen Schwartz var ägare till Djurö kvarn.
av Jöran Johansson, Sunday, April 02, 2023, 19:05 (610 dagar sedan) @ Ola Almquist
Det har du rätt i. Det är troligare än mitt förslag.
Bryggskjutsen var en åkare från Apotekarnes Bryggerier, så ditt ursprungliga antagande var förmodligen riktigt. Uppgiften från Wegmanns (första) bok om olyckan.
av Lennart Fransson, Sunday, April 02, 2023, 19:09 (610 dagar sedan) @ Jöran Johansson
Det har du rätt i. Det är troligare än mitt förslag.
Bryggskjutsen var en åkare från Apotekarnes Bryggerier, så ditt ursprungliga antagande var förmodligen riktigt. Uppgiften från Wegmanns (första) bok om olyckan.
Då var det utrett på ett förnämligt sätt.
av Lennart Petersen, Sunday, April 02, 2023, 20:35 (610 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Det har du rätt i. Det är troligare än mitt förslag.
Bryggskjutsen var en åkare från Apotekarnes Bryggerier, så ditt ursprungliga antagande var förmodligen riktigt. Uppgiften från Wegmanns (första) bok om olyckan.
Då var det utrett på ett förnämligt sätt.
Men ångbåtsbrygga var ändå en god gissning. Sverige hade länge omfattande båttrafik längs Västkusten ,, Ostkusten och längs Norrlandskusten samt. sjöarna. På Norrlandskusten körde Sveabolaget ändra fram till en bit in på 1950-talet.
av Roar, Monday, April 03, 2023, 19:57 (609 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Takk for alle svar.
av johanw, Monday, April 03, 2023, 22:43 (609 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Det har du rätt i. Det är troligare än mitt förslag.
Bryggskjutsen var en åkare från Apotekarnes Bryggerier, så ditt ursprungliga antagande var förmodligen riktigt. Uppgiften från Wegmanns (första) bok om olyckan.
Då var det utrett på ett förnämligt sätt.
Men ångbåtsbrygga var ändå en god gissning. Sverige hade länge omfattande båttrafik längs Västkusten ,, Ostkusten och längs Norrlandskusten samt. sjöarna. På Norrlandskusten körde Sveabolaget ändra fram till en bit in på 1950-talet.
Trafiken på Bråviken pågick 1895-1930 med två fartyg, "Bråviken" och "Sandviken" på traden Norrköping - Sandviken - Kvarsebo - Nävekvarn, men sannolikt angjordes fler bryggor på traden.
VH /J
av BD, Sunday, April 02, 2023, 16:16 (610 dagar sedan) @ Ola Almquist
I artikkelen på svensk wikipedia om ulykken forekommer ordet "bryggskjuts". Dette lar seg ikke ovrsette til norsk. Kan noen forklare hva dette er?
Det är nog ett felskrivning. Det som sannolikt avses är bryggarskjuts eller bryggeriskjuts, alltså ett ekipage med en hästdragen vagn lastad med öl eller svagdricka. Kusken torde ha varit den som gjorde observationen.
Varför felskrivning. Heter ju hästskjuts, bryggarbil så bryggskjuts eller bryggarskjuts är rimliga uttryck. I vart fall de första har jag hört men det är nu längesedan. Men olyckan i Getå är ännu äldre.