Några sistadatum för Karlsborgsbanan. (Arkiv/forskning/litteratur)

av Markus Frisén, Monday, April 03, 2023, 12:49 (598 dagar sedan)

Nåjo.

Jag avser att, till en järnvägshistorisk periodisk tidskrift skriva en smärre (mkt smärre) minnesartikel om banan i fråga.

Mycket finnes att få både genom Svante Forsæus utmärkta bok, eller historiskt eller Google. Men fram emot slutet är det några datum jag gärna skulle vilja ha så exakt som möjligt, och ja, 10 år bakåt är ju historia. Så...

1. Sista godstransporterande spärrfärd Skövde-Tibro, det var väl 2006?
2. Sista resan som ordnades för politiker och intresserade med Itino.
3.smoks avskedsresa.
4. Formella nedläggningsdatumet. Jag har inte kommit närmare än 2010 och 2018.
5. Östra Leden i Skövde breddades och därmed klipptes banan effektivt av. Vilket år skedde detta?
Och 6, den tetigaste. Jag har ett otroligt bestämt minne av att ha sett en LMV i Tibro runt 2007. Jag vill minnas det stod en tidningsnotis om detta och att det torde varit den allra sista rörelsen på banan. Men jag kan minnas fel.

Tack. /MF

Några sistadatum för Karlsborgsbanan.

av Peter Lidskog, Monday, April 03, 2023, 14:20 (598 dagar sedan) @ Markus Frisén

Jag har några bilder nedladdade från nätet från åtminstone 2 av dessa tillfällen. SMoK bilderna anges som 20071103 och Itino bilderna som 20061119.

Peter

av David Sohlberg, Monday, April 03, 2023, 14:49 (598 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Jag har några bilder nedladdade från nätet från åtminstone 2 av dessa tillfällen. SMoK bilderna anges som 20071103 och Itino bilderna som 20061119.

Peter

Jag har bilder från SMoK-resor på banan 070929 och 070930, men det kanske var för allmänheten då och sen för någon speciell krets den 3/11?

av Peter Lidskog, Monday, April 03, 2023, 15:10 (598 dagar sedan) @ David Sohlberg

Jag har också en bild från 20070930, men vädret verkar vara mulet och grått, jämfört med solsken 20071103. Jag var ju själv inte med, men EXIF info visar 20071103, så det verkar vara korrekt.

Peter

av Hans XH Karlsson, Monday, April 03, 2023, 19:58 (598 dagar sedan) @ Markus Frisén

3.smoks avskedsresa.

Jag var trafikplanerare för samtliga SMoK-resor de sista åren med trafik på Karlsborgsbanan. Det blev ett flertal resor som kom att annonseras som SMoK avskedsress till Tibro eftersom datum för banunderhållets upphörande hela tiden blev uppskjutet och att vi då hela tiden fick nya beställningskörningar till Tibro. Eftersom vi ville att medlemmar och andra järnvägsintresserade skulle få möjlighet att åka sista tåget så anordnade vi nya avskedsresor efter respektive beställningsresa. Nu kom det dock ändå att bli så att en beställningsresa blev den sista resan till Tibro eftersom det slutliga beskedet om banunderhållets upphörande kom med kort varsel.
År 2007 trafikerade SMoK Karlsborgsbanan till Tibro vid följande tillfällen:
2007-09-29--30 Tibro möbelmässa (för allmänheten)
2007-11-03 Tibroresa (medlemsresa men som alltid är även andra välkomna att anmäla sig till våra resor)
2007-11-17 och natt mot 18, alltså trafik över midnatt. Beställningsresa för en förening i Tibro
2008-03-15 körde vi ytterligare en resa för samma förening i Tibro men jag är osäker på om vi trafikerade Tibro den gången eller om resan utgick från Skövde. På den här tiden faxades fortfarande säkerhetsblanketterna för vagnuttagning (nuvarande spärrfärd) och jag har därför ingen kopia i min dator. För att bringa klarhet i detta måste jag slå i pärmar och jag kommer inte åt pärmarna förrän under påskhelgen. Karlsborgsbanan var vut-bana, nuvarande system S under de sista åren. Därför trafikerade vi inte med tågrörelse.

av Hans XH Karlsson, Friday, April 07, 2023, 09:46 (594 dagar sedan) @ Hans XH Karlsson

Då har jag kollat SMoK tidtabellsarkiv och SMoK sista körning på Karlsborgsbanan var en beställningsresa Tibro-Liseberg-Tibro 2008-03-15 för en förening i Tibro. Tåget hämtade passagerarna i Tibro, tog dem till Liseberg och körde sedan tillbaka till Tibro på kvällen. Den sista vagnuttagningen med resande Skövde-Tibro-Skövde var alltså 2008-03-15 och den var beviljad mellan kl 19.15 och 20.55. Enligt loggbok som jag för väldigt noga avgick vagnuttagningen från Skövde kl 19.26 och verklig ankomst Skövde var kl 20.28. Detta var alltså den tid som vut:en stannade i Skövde och sedan tar det alltid några minuter innan den muntligt anmälts avslutad till fjtkl så om någon gräver i arkivhandlingar hos trafikledningen kan möjligen ett något senare klockslag hittas där. Passagerarna steg av i Tibro men någon enstaka kan förmodligen ha åkt med tillbaka till Skövde. Jag har inte de verkliga klockslagen i Tibro och eftersom jag vill minnas att någon enstaka resenär åkte med tillbaka till Skövde så kan vi sätta 2008-03-15 kl 20.28 som sluttidpunkt för persontrafiken på Karlsborgsbanan. En kortare tid därefter verkställdes beslutet om upphörande av underhåll.
Den sista körningen på hela Karlsborgsbanan som jag hittat i SMoK arkiv ägde rum 2003-05-31 med sista tåg nummer 23607 som avgick Karlsborg kl 18.01 (tdt kl 18.00) och ankom Skövde kl 18.57 (tdt kl 19.05).

av Markus Frisén, Friday, April 14, 2023, 12:19 (587 dagar sedan) @ Hans XH Karlsson

STORT tack för detta!

av Jimmy Håkman, Monday, April 03, 2023, 23:24 (598 dagar sedan) @ Markus Frisén

Enligt beslut i Trafikverkets styrelse nedlades (Skövde central)-Tibro fr.o.m. 9 december 2018 (tågplan 2019). Beslutet togs på styrelsemöte 2017-12-18. Sträckan fanns kvar i Trafikverkets Järnvägsnätsbeskrivning t.o.m. 2018-12-08 som en sträcka med upphört underhåll.

av Legion44, Tuesday, April 04, 2023, 13:56 (597 dagar sedan) @ Jimmy Håkman

Intressant tråd om en intressant bana. Jag undrar om någon vet om det existerar något av linjen idag eller är den helt uppriven i skrivande stund?

av S-O Strand, Tuesday, April 04, 2023, 15:06 (597 dagar sedan) @ Legion44

Intressant tråd om en intressant bana. Jag undrar om någon vet om det existerar något av linjen idag eller är den helt uppriven i skrivande stund?

Slutlig upprivning pågår för närvarande.

av Markus Frisén, Tuesday, April 04, 2023, 17:41 (597 dagar sedan) @ Legion44

En del finns kvar, I skrivande stund (4/8) vet jag att det närmast Skövde och genom Tibro ligger kvar, men det tar på det. Vill du åka dit och titta rekommenderar jag dig att vara snabb.

av S-O Strand, Tuesday, April 04, 2023, 22:23 (597 dagar sedan) @ Markus Frisén

4. Formella nedläggningsdatumet. Jag har inte kommit närmare än 2010 och 2018.

Tack. /MF

Beslut om nedläggning av sträckan Tibro-Karlsborg (och upphörande av underhåll på sträckan Skövde-Tibro) fattades av Banverket den 17 december 2008.

Nedläggningsbeslutet Tibro-Karlsborg avsågs träda i kraft 3 veckor senare den 7 januari 2009.
En lång överklagandeprocess följde dock och Regeringen fattade den 28 oktober 2010 beslut om att de två överklaganden som inkommit avslogs.

av Markus Frisén, Thursday, April 13, 2023, 14:51 (588 dagar sedan) @ Markus Frisén

Tack alla för alla svar!