X40 nu historisk. VR ska modernisera åt SJ (Järnväg allmänt)

av BD, Wednesday, April 05, 2023, 19:09 (728 dagar sedan)

Pressmeddelandet finns enbart på finska.

VR pressmeddelande

Samarbetet mellan underhållsföretaget VR FleetCare och den svenska järnvägsoperatören SJ AB fördjupas. Företagen har tecknat ett avtal om moderniseringsprojektet för eltåg X40, som syftar till att förlänga flottans livscykel och förbättra resekomforten för kunderna. Kontraktet omfattar den omfattande moderniseringen av 27 elektriska tåg i X40-flottan och uppdateringen av passagerarinformationssystemet. Det totala värdet av kontraktet är mer än 35 miljoner euro.

"Framför allt är jag stolt över SJ:s förtroende för oss. Det stora moderniseringskontraktet med SJ är en stor öppning för oss på den svenska järnvägsflottans underhållsmarknad. Projektet vi nu har vunnit är också ett bevis på vår förmåga och framgången med vår internationella tillväxtstrategi", är Otso Ikonen, VD för VR FleetCare, glad.

Planeringen och genomförandet av flottprojektet startar omedelbart och flottans sista renoverade tåg kommer att levereras till kunden och till trafiken 2027. Arbetet kommer att utföras i Finland vid VR FleetCares Uleåborgs depåprojektcenter och Pieksämäki verkstad .

Moderniseringarna syftar till att förbättra reseupplevelsen

X40 tillverkad av Alstom är ett trebils dubbeldäcks elektriskt lok som drivs av SJ. Tågen togs i bruk mellan 2004 och 2008. Det planeras att genomföra en omfattande renovering av flottan invändigt och utvändigt, inklusive t.ex. ändra kabinens layout, förnya sätena och belysningen samt uppdatera passagerarinformationssystemet till modern tid. Tågen ytbehandlas och målas även efter kundens varumärke.

Investeringar för Uleåborgs depå

VR FleetCares orter har redan ett bra ramverk för rullande materielprojekt, men det behövs nya lösningar för ytbehandling av rullande materiel och förflyttning av utländsk materiel på det finska järnvägsnätet. I Uleåborgs depås underhållshall kommer det första utrymmet att investeras i ett modernt förbehandlingsrum och en färgaffär. Dessutom kommer de nyanskaffade överföringsboggierna lämpliga för Finlands spårvidder att fortsätta att göra det lättare att flytta beståndet längs spåren till underhållsenheterna.

Låst
2478 visningar

X40 nu historisk. VR ska modernisera åt SJ

av Göran Kannerby, Wednesday, April 05, 2023, 20:55 (728 dagar sedan) @ BD

X40 tillverkad av Alstom är ett trebils dubbeldäcks elektriskt lok som drivs av SJ.

Ett lite spratt från Google translate som alltid relä-översätter via engelskan. Finskans ord för vagn har säkert blivit "car" på engelska som sedan blivit bil på svenska.

Men ska de enbart renovera trevagnarsenheterna?

Låst
2046 visningar

X40 nu historisk. VR ska modernisera åt SJ

av Hans Larsson, Wednesday, April 05, 2023, 21:17 (728 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Jo de ska öppna färgaffär (Paint Shop = måleri) i den första byggnaden som sätts upp.

Låst
1968 visningar

X40 nu historisk. VR ska modernisera åt SJ

av Bernt Talbrant, Thursday, April 06, 2023, 01:51 (727 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Men ska de enbart renovera trevagnarsenheterna?


Saxat från intranätet:

Upprustningen som görs av VR Fleetcare gäller för tågsätt med tre vagnar med option för avrop av de med två vagnar senare.

Texten ovan handlar alltså om 27 X40-3 och 14 X40-2.

Låst
1916 visningar

X40 nu historisk. VR ska modernisera åt SJ

av Bernt Talbrant, Thursday, April 06, 2023, 00:07 (727 dagar sedan) @ BD

VR ska även modernisera 10 st BFS9 åt SJ AB.

Låst
1889 visningar

X40 nu historisk. VR ska modernisera åt SJ

av Lennart Fransson, Thursday, April 06, 2023, 17:46 (727 dagar sedan) @ BD

Pressmeddelandet finns enbart på finska.

VR pressmeddelande

Samarbetet mellan underhållsföretaget VR FleetCare och den svenska järnvägsoperatören SJ AB fördjupas. Företagen har tecknat ett avtal om moderniseringsprojektet för eltåg X40, som syftar till att förlänga flottans livscykel och förbättra resekomforten för kunderna. Kontraktet omfattar den omfattande moderniseringen av 27 elektriska tåg i X40-flottan och uppdateringen av passagerarinformationssystemet. Det totala värdet av kontraktet är mer än 35 miljoner euro.

"Framför allt är jag stolt över SJ:s förtroende för oss. Det stora moderniseringskontraktet med SJ är en stor öppning för oss på den svenska järnvägsflottans underhållsmarknad. Projektet vi nu har vunnit är också ett bevis på vår förmåga och framgången med vår internationella tillväxtstrategi", är Otso Ikonen, VD för VR FleetCare, glad.

Planeringen och genomförandet av flottprojektet startar omedelbart och flottans sista renoverade tåg kommer att levereras till kunden och till trafiken 2027. Arbetet kommer att utföras i Finland vid VR FleetCares Uleåborgs depåprojektcenter och Pieksämäki verkstad .

Moderniseringarna syftar till att förbättra reseupplevelsen

X40 tillverkad av Alstom är ett trebils dubbeldäcks elektriskt lok som drivs av SJ. Tågen togs i bruk mellan 2004 och 2008. Det planeras att genomföra en omfattande renovering av flottan invändigt och utvändigt, inklusive t.ex. ändra kabinens layout, förnya sätena och belysningen samt uppdatera passagerarinformationssystemet till modern tid. Tågen ytbehandlas och målas även efter kundens varumärke.

Investeringar för Uleåborgs depå

VR FleetCares orter har redan ett bra ramverk för rullande materielprojekt, men det behövs nya lösningar för ytbehandling av rullande materiel och förflyttning av utländsk materiel på det finska järnvägsnätet. I Uleåborgs depås underhållshall kommer det första utrymmet att investeras i ett modernt förbehandlingsrum och en färgaffär. Dessutom kommer de nyanskaffade överföringsboggierna lämpliga för Finlands spårvidder att fortsätta att göra det lättare att flytta beståndet längs spåren till underhållsenheterna.

Jag kan inte se något historiskt perspektiv alls i en aktuell nyhet om att moderna fordon som går i ordinarie trafik skall sändas på upprustning för att kunna rulla vidare ytterligare något årtionde. Jag är gärna utan denna typ av ämnen i Järnvägshistoriskt Forum. Att det med all sannolikhet kommer att finnas personer som anser det vara intressant i framtiden är ingen anledning att skriva om det här idag. Andra forum passar bättre för den typen av nyheter.

Låst
1618 visningar

X40 nu historisk. VR ska modernisera åt SJ

av Johnny, Thursday, April 06, 2023, 17:48 (727 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Låt bli att läsa och att kommentera då. :-|

Låst
1612 visningar

X40 nu historisk. VR ska modernisera åt SJ

av Göran Nilsson, Thursday, April 06, 2023, 18:38 (727 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Jag tycker det var intressant, särskilt som det inte finns några forum som passar bättre, sedan SJK postvagnen somnade in.

Låst
1595 visningar

X40 nu historisk. VR ska modernisera åt SJ

av Lennart Gustafsson, Thursday, April 06, 2023, 18:57 (727 dagar sedan) @ Göran Nilsson

Jag tycker det var intressant, särskilt som det inte finns några forum som passar bättre, sedan SJK postvagnen somnade in.

Instämmer helt med föregående talare ;-)

Låst
1588 visningar

X40 nu historisk. VR ska modernisera åt SJ

av Överkörmästaren, Thursday, April 06, 2023, 19:07 (727 dagar sedan) @ Lennart Gustafsson

Jag tycker det var intressant, särskilt som det inte finns några forum som passar bättre, sedan SJK postvagnen somnade in.


Instämmer helt med föregående talare ;-)

Den har faktiskt öppnat igen. Det är full fart där, dock endast för SJK-medlemmar. Det är inte jag, men för den sakens skull sitter jag inte och hittar på långsökta historiska skäl till att skriva här i stället!

Låst
1603 visningar

X40 nu historisk. VR ska modernisera åt SJ

av Lennart Petersen, Thursday, April 06, 2023, 19:49 (727 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag tycker det var intressant, särskilt som det inte finns några forum som passar bättre, sedan SJK postvagnen somnade in.


Instämmer helt med föregående talare ;-)


Den har faktiskt öppnat igen. Det är full fart där, dock endast för SJK-medlemmar. Det är inte jag, men för den sakens skull sitter jag inte och hittar på långsökta historiska skäl till att skriva här i stället!

Nej håll forumet till just järnvägshistoria.
Tyvärr är det ju inte. exakt definierat .
I ett forum för postnostalgi har man den exakta definitionen ”före postverkets bolagisering”.

[x]
[*]