X40 nu historisk. VR ska modernisera åt SJ (Järnväg allmänt)
Pressmeddelandet finns enbart på finska.
Samarbetet mellan underhållsföretaget VR FleetCare och den svenska järnvägsoperatören SJ AB fördjupas. Företagen har tecknat ett avtal om moderniseringsprojektet för eltåg X40, som syftar till att förlänga flottans livscykel och förbättra resekomforten för kunderna. Kontraktet omfattar den omfattande moderniseringen av 27 elektriska tåg i X40-flottan och uppdateringen av passagerarinformationssystemet. Det totala värdet av kontraktet är mer än 35 miljoner euro.
"Framför allt är jag stolt över SJ:s förtroende för oss. Det stora moderniseringskontraktet med SJ är en stor öppning för oss på den svenska järnvägsflottans underhållsmarknad. Projektet vi nu har vunnit är också ett bevis på vår förmåga och framgången med vår internationella tillväxtstrategi", är Otso Ikonen, VD för VR FleetCare, glad.
Planeringen och genomförandet av flottprojektet startar omedelbart och flottans sista renoverade tåg kommer att levereras till kunden och till trafiken 2027. Arbetet kommer att utföras i Finland vid VR FleetCares Uleåborgs depåprojektcenter och Pieksämäki verkstad .
Moderniseringarna syftar till att förbättra reseupplevelsen
X40 tillverkad av Alstom är ett trebils dubbeldäcks elektriskt lok som drivs av SJ. Tågen togs i bruk mellan 2004 och 2008. Det planeras att genomföra en omfattande renovering av flottan invändigt och utvändigt, inklusive t.ex. ändra kabinens layout, förnya sätena och belysningen samt uppdatera passagerarinformationssystemet till modern tid. Tågen ytbehandlas och målas även efter kundens varumärke.
Investeringar för Uleåborgs depå
VR FleetCares orter har redan ett bra ramverk för rullande materielprojekt, men det behövs nya lösningar för ytbehandling av rullande materiel och förflyttning av utländsk materiel på det finska järnvägsnätet. I Uleåborgs depås underhållshall kommer det första utrymmet att investeras i ett modernt förbehandlingsrum och en färgaffär. Dessutom kommer de nyanskaffade överföringsboggierna lämpliga för Finlands spårvidder att fortsätta att göra det lättare att flytta beståndet längs spåren till underhållsenheterna.