Täckta klorgasvagnar (Fordon: vagnar)

av Staffan Myrenberg1, Friday, April 07, 2023, 23:49 (596 dagar sedan) @ olle sundström

Klorvagnarna hade från början en träkorg runt klorcisternen för att skydda mot soluppvärmning. Klorcisternen var inte stumfylld med flytande klor för då hade den definitivt sprungit isär. Vid urspårningen vid Ragunda 23 september 1951 gick klorvagnarna 503 019 och 504 191 från Uddeholmsbolaget i Skoghall i tåget. Det gick också en O-vagn lastad med fotogenfat i tåget. Vid urspårning fattade fotogenen eld och träbeklädnaden på den ena klorvagnen brann delvis upp vilket var mindre lyckat. Beslut togs då att alla täckta klorvagnar skulle få beklädnaden borttagen vid nästa revision. Då blev det också mindre rostangrepp på klorcistenerna. Vid urspårningen vid Skrikbo 9 juli 1957 så hade klorvagnarna i tåget ingen brädbeklädsel. Vagn 503 194 fick ventilerna på domen bräckta och läckte därför ut 5300 kg flytande klor och 2500 kg gasformig klor utan kontroll. Ytterligare 210 kg klor släpptes ut under kontroll vid reparationsarbetet. Ventilerna byttes ut mot nya av reparationslaget från Skoghall. Vagnarna 502136 och 503 019 användes för att läktra över kloren från vagn 503 194 som var läck och från vagn 502 411 som bara låg på sidan men var hel. Vagn 504 198 sändes också upp till olycksplatsen men den användes aldrig. 504 198 hade träkorgen kvar då. Inga av de andra vagnarna hade då kvar någon brädbeklädnad. Det var antagligen bra att beklädnaden togs bort så att cisternen kunde synas.
15 november 1950 kördes cisternen loss på vagn 502 411 uppe vid Hamrångefjärden. 4 september 1953 kördes cisternen loss än en gång liksom sista gången 24 mars 1954, alla gångerna vid Hamrångefjärden. När vagnen spårade ur vid Skrikbo 1957 fanns ingen beklädnad och cisternen satt fast ordentligt i vagnen. Vagnen 502 596 fick träkorgen borttagen vid revisionen hos Chr. Olsson i Värtan 9 mars 1956. 502 598 fick träkorgen borttagen 9 november 1955 i Värtan. 502 600 fick korgen borttagen 7 december 1955 vid revisionen i Värtan. 9 september 1957 hade fortfarande 6 klorvagnar träklädseln kvar. 24 klorvagnar fanns totalt vid Elektrokemiska på Skoghall vid detta tillfälle.


Hela tråden: