Trä och stål i samma tåg (Fordon: vagnar)
Jaha, så kanske det var förstås. Vore iofs spännande om någon råkar ha sett/eller ha tillgång till beslutet och hur det var tänkt att effektueras./HP
Vet vi med bestämdhet att det finns något beslut innebärande ett sådant förbud? Kan det inte ha varit så att när man disponerade tillräckligt med stålvagnar så bestämdes det att trävagnar inte fick användas längre?
Jag har tittat lite i gamla handlingar i Upmarks arkiv. Redan på 1950-talet ifrågasattes trävagnarna men då från den resande allmänheten. Under 1960-talets första hälft fanns inom SJ ambitionen att fasa ut trävagnarna. Efter Skultorpsolyckan blev frågan "het" och föranledde diskussioner inom SJ men även i riksdag och media. Resultatet blev att det beställdes nya stålvagnar (Ao2, Bo1 och B1c) för att kunna fasa ut trävagnarna. I en skrivelse från Driftavdelningen daterad sommaren 1966 angavs att man då beräknade att sista användning av trävagnar skulle bli påsktrafiken 1969. Att slutpunkten blev ett år tidigare kan ha sin förklaring i att man effektiviserade användningen av stålvagnar för att på så sätt använda dem där efterfrågan på resor fanns vid storhelger och liknande. Allt i syfte att inte behöva använda trävagnar som förstärkningsvagnar.
OT: Jag passerade själv Skultorp ombord på ett tåg och i en trävagn (Bo8a) bara ett par timmar efter olyckan. Räddningsarbetet pågick för fullt men trafiken upprätthölls genom enkelspårsdrift. Tiderna har förändrats.