Fler husbyggnadskort? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Rasmus Axelsson, Thursday, April 20, 2023, 08:29 (584 dagar sedan)

Igår återfann jag glädjande nog en samling prydligt handskrivna husbyggnadskort på Riksarkivet i Arninge som förmodligen kommer från SJs Örebrodistrikt och som jag trodde hade gått förlorade för mer än 15 år sen. Dessa kort innehåller ofta uppgifter om järnvägsbyggnadernas byggår, storlek, huvudsakligt byggmaterial men även vilka arbeten som gjorts på byggnaden. Korten är upplagda efter stationer, hållplatser och vissa platser på linjen däremellan. Rimligtvis bör liknande upplägg ha använts av flera SJ-distrikt genom åren.

Enligt uppgift kunde eventuellt Stig Lundin ha tagit hand om något liknande material. Vet någon om detta stämmer samt om det kan finnas fler dylika husbyggnadskort någonstans?

Fler husbyggnadskort?

av Thomas Tell, Thursday, April 20, 2023, 10:41 (584 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Enligt uppgift kunde eventuellt Stig Lundin ha tagit hand om något liknande material. Vet någon om detta stämmer samt om det kan finnas fler dylika husbyggnadskort någonstans?

Jag har varit i Stigs villa i Uppsala och sett allt material som finns där men minns inga sådana kort.
/tell

Fler husbyggnadskort?

av Micke Carlsson, Friday, April 21, 2023, 15:55 (583 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

På översta våningen i ett rum i personalbyggnaden vid Nässjö lokstation stod för ca 15 år sedan ett vackert och ålderdomligt kortregisterskåp i trä med sådana registerkort i ensamt majestät, resten av våningen var tom. Jag har ingen aning om det står kvar där men antagligen inte, kan man gissa. Det "skulle tas omhand" men jag vet inte hur eller hur det kan ha gått till i slutänden. Det var ett inventarieregister som innehöll uppgifter både om distriktets fastigheter och om trallor, dressiner, plogar, bangårdsvagnar och sådant.

Fler husbyggnadskort?

av HP, Friday, April 21, 2023, 18:01 (583 dagar sedan) @ Micke Carlsson

På översta våningen i ett rum i personalbyggnaden vid Nässjö lokstation stod för ca 15 år sedan ett vackert och ålderdomligt kortregisterskåp i trä med sådana registerkort i ensamt majestät, resten av våningen var tom. Jag har ingen aning om det står kvar där men antagligen inte, kan man gissa. Det "skulle tas omhand" men jag vet inte hur eller hur det kan ha gått till i slutänden. Det var ett inventarieregister som innehöll uppgifter både om distriktets fastigheter och om trallor, dressiner, plogar, bangårdsvagnar och sådant.

Jag var också och nosade på det där skåpet,men fick aldrig lov från BV Fastighet att ta det till NJ, och vet tyvärr inte vad som hände sedan./HP