ERNF 4/4 (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Thursday, April 27, 2023, 12:22 (647 dagar sedan)

Vet någon vilken uppgift AGA-relät ERNF 4/4 användes till?
Det har fyra växlande kontakter och två spolar: en på 600 ohm och en på 26,5 kohm. Spolarna är avsedda för 6 V.

ERNF 4/4

av Per Wirback, Thursday, April 27, 2023, 16:37 (647 dagar sedan) @ Anders_W

Vet någon vilken uppgift AGA-relät ERNF 4/4 användes till?
Det har fyra växlande kontakter och två spolar: en på 600 ohm och en på 26,5 kohm. Spolarna är avsedda för 6 V.

Hej

Det sitter ett ERNF 4/4 som Sk relä i vägkorsning Funbo på ULJ.
Enligt kontaktförteckningen skall det vara på 600 + 25.000 ohm, men det kan ju vara fel.


Hela Sk kretsen inklusive reläets båda spolar matas med 12 volt, så jag är inte helt övertygad om det där med 6v spole. Fast man har ju å andra sidan sett användning av överspänning till reläer i andra lösningar.

Sannolikt var det en vanlig lösning med användningen av denna relätyp som Sk, och jag har för mig att den kopplingen beskrivs i Lundbergs kompendium.

Har även ett svagt minne av att det fanns någon mer användning av reläet, men minns inte vad.

ERNF 4/4

av Erik Andersson, Thursday, April 27, 2023, 19:50 (647 dagar sedan) @ Per Wirback

I Ankarsrum V1 sitter ett sånt relä som Fv (förringning) för bommarna.[image]

ERNF 4/4

av Anders_W, Friday, April 28, 2023, 08:11 (647 dagar sedan) @ Erik Andersson

Tack, Per och Erik!

Jag tittade i ritningarna för några gamla vägskydd och hittade mycket riktigt ett sådant relä, men där i rollen som TR.

Min fråga föranleddes av att ERNF 4/4 visat sig finnas i TrV:s materialkatalog, vilket var en nyhet för mig.

ERNF 4/4

av Stefan Skoglund, Friday, April 28, 2023, 12:25 (646 dagar sedan) @ Erik Andersson

I Ankarsrum V1 sitter ett sånt relä som Fv (förringning) för bommarna.[image]

Har man den extra spolen med sin betydligt högre resistans för att tillsammans med kondensatorn få till förringningstiden ?

Lite förbryllad över varför man tar den konstruktionen istället för en resistor och kondensatorn i serie.....

ERNF 4/4 [AGA]

av Anders Järvenpää, Tuesday, May 02, 2023, 21:09 (642 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Det irriterar mig att jag har sett relät användas även i någon annan koppling men jag kan inte komma i håg var.

Signalreläer av äldre typ är vanligen till naturen långsamma (mycket järn i magnetkretsen) vilket leder till avsevärda till- och frånslagstider. Ankarets hastighet avtar under tillslaget alltefter luftgapet minskar, reluktansen sjunker, induktansen ökar och strömmen avtar. Man kan ofta till och med med blotta ögat se hur tillslagsrörelsen blir negativ under ett ögonblick innan relät slutligen slår till när strömmen och magnetfältet har vuxit till sin fulla kraft. Detta leder till att kontaktstudsarna vid tillslag kan blir avsevärda i reläer med kontaktfingrar, vilket kretslösningen måste tåla.

Att man sedan lägger till en stor kondensator som trögar relät i frånslag (eller i tillslag med motriktade lindningar) förvärrar fenomenet ytterligare. Inom telefonin försökte man ofta åstadkomma mer distinkt till- och frånslag genom att använda en växlingskontakt som kopplade bort kondensatorn medan ankaret var i ett mellanläge. Detta tror jag mig inte ha sett tillämpas inom järnvägssignaltekniken.

Den aktuella kretsen förefaller vara helt motiverad eftersom strömmen genom lindningen på 25 kohm inte räcker till för att slå till reläet men nog hålla det tillslaget vid 12 Volt. Den lågohmiga lindningen används för att åstadkomma säkert tillslag. Strömbegränsningsmotståndet kan ju sitta lite var som helst i den här konstruktionen bara det är i serie med kondensatorns laddningsström för att inte bränna sönder kontakterna i kretsen.

ERNF 4/4 [AGA]

av Stefan Skoglund, Tuesday, May 02, 2023, 23:01 (642 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Det irriterar mig att jag har sett relät användas även i någon annan koppling men jag kan inte komma i håg var.

Signalreläer av äldre typ är vanligen till naturen långsamma (mycket järn i magnetkretsen) vilket leder till avsevärda till- och frånslagstider. Ankarets hastighet avtar under tillslaget alltefter luftgapet minskar, reluktansen sjunker, induktansen ökar och strömmen avtar. Man kan ofta till och med med blotta ögat se hur tillslagsrörelsen blir negativ under ett ögonblick innan relät slutligen slår till när strömmen och magnetfältet har vuxit till sin fulla kraft. Detta leder till att kontaktstudsarna vid tillslag kan blir avsevärda i reläer med kontaktfingrar, vilket kretslösningen måste tåla.

Att man sedan lägger till en stor kondensator som trögar relät i frånslag (eller i tillslag med motriktade lindningar) förvärrar fenomenet ytterligare. Inom telefonin försökte man ofta åstadkomma mer distinkt till- och frånslag genom att använda en växlingskontakt som kopplade bort kondensatorn medan ankaret var i ett mellanläge. Detta tror jag mig inte ha sett tillämpas inom järnvägssignaltekniken.

Att äldre reläer är relativt långsammare kom nyligen upp i min utbildning, ersätta JRK-reläer med JRF påverkar funktionen i anläggningen iom JRFs lättare konstruktion och därmed snabbare tillslag vilket påverkar exv en 59.

Anders W: undras om det inte var upplåsningskretsarna som blev påverkade ?
Låskretsen borde inte kunna påverkas.