Kvarnsvedens papperbruk bruksbana (Järnväg allmänt)

av Torbjörn Jansson, Tuesday, May 02, 2023, 14:31 (507 dagar sedan)

Kvarnsvedens pappersbruk den 6/9 1964. Enligt källor spårvidd 693 mm.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Legion44, Tuesday, May 02, 2023, 15:02 (507 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Alla tiders Torbjörn för dessa intressanta bilder!:-) Tycker mig se en bana i gott skick och med mycket gods så pass sent in på 60-talet ändå.

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Torbjörn Jansson, Tuesday, May 02, 2023, 15:33 (507 dagar sedan) @ Legion44

För all del, väl bekomme! Ja, banan var i mycket gott skick. Jag har flera bilder från banan men då de är i stående format går de tyvärr inte att ladda upp rättvända här....:-( ! Jag har ställt frågan om varför i en annan länk på Forumet och hoppas att någon kan lösa problemet!

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Legion44, Tuesday, May 02, 2023, 18:14 (507 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Annars vrider jag gärna mobilen:-D

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Överkörmästaren, Wednesday, May 03, 2023, 23:23 (506 dagar sedan) @ Olle E

Hur bromsades tåget?

Med lokets handbroms och möjligen motståndsbroms som på en spårvagn, skulle jag tro!

Klockan på lokets tak ser ut att vara manövrerad med ett snöre, tycker jag.

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Torbjörn Jansson, Thursday, May 04, 2023, 09:44 (505 dagar sedan) @ Överkörmästaren

På denna bild framgår det måhända att det inte finns några bromsblock på boggierna och inga tecken på tryckluftsbroms så det är säkert som Överkörmästarens, vem hen nu kan vara, antagande är riktigt!

Torbjörn
[image]

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Lennart Petersen, Friday, May 05, 2023, 01:41 (505 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

På denna bild framgår det måhända att det inte finns några bromsblock på boggierna och inga tecken på tryckluftsbroms så det är säkert som Överkörmästarens, vem hen nu kan vara, antagande är riktigt!

Torbjörn
[image]

Inte heller syns någon manuell bromsning på. någon vagn.
Verkar ju tufft att bromsa ett så långt och tungt tåg. enbart från ett litet. tvåaxligt lok.
Men o.k det fanns kanske inga nämnvärda stogningar och man körde i låg hastighet.

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Harald, Friday, May 05, 2023, 08:18 (505 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Överkörmästarens, vem hen nu kan vara,

Torbjörn


Nu tycker jag du kan sluta med tjafsandet om att vissa skriver under signatur. Det finns minst 130 personer i landet som heter Torbjörn Jansson, så det identifierar inte dig. F.ö. så vet vi ju inte ens om det är ditt riktiga namn. Man identifierar sig ju inte med något elektroniskt id här.

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Bobo L, Saturday, May 06, 2023, 22:14 (503 dagar sedan) @ Harald

Nåja, utan att ha någon egen åsikt om huru skriva under signatur eller inte kan jag i alla fall, liksom säkert flera andra här, gå i god för att Torbjörn Jansson heter Torbjörn Jansson och därtill existerar även utan elektroniskt id.

Den ende Harald jag känner som rimligen kan ha varit engagerad i detta forum är dock avliden. Om det är du som är den Harald jag kände, och kommit på återbesök, vill jag påpeka att du är skyldig mig en öl sedan en trevlig sammankomst för några år sedan! :-D

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Harald, Saturday, May 06, 2023, 22:43 (503 dagar sedan) @ Bobo L

Nåja, utan att ha någon egen åsikt om huru skriva under signatur eller inte kan jag i alla fall, liksom säkert flera andra här, gå i god för att Torbjörn Jansson heter Torbjörn Jansson och därtill existerar även utan elektroniskt id.

Den ende Harald jag känner som rimligen kan ha varit engagerad i detta forum är dock avliden. Om det är du som är den Harald jag kände, och kommit på återbesök, vill jag påpeka att du är skyldig mig en öl sedan en trevlig sammankomst för några år sedan! :-D

Du råkar tydligen känna den person som skriver här under namnet Torbjörn Jansson, men känner du alla andra som skriver under vad som ser ut som riktiga namn? Kan du gå i god även för dem? Och även om du nu går i god för att den som skriver under namnet Torbjörn Jonsson heter så, så vet jag fortfarande inte vem av alla omkring 130 Torbjörn Jansson det är. Jag behöver inte veta det heller, för även om vissa av oss känner varandra på annat sätt, så känner de flesta av oss varandra endast från detta forum och möjligen från några andra forum men inte i det verkliga livet. Allt vi vet om personen är knutet till den identitet personen har här. Då är det betydelselöst om den identiteten ser ut som ett riktigt namn eller som något annat.

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Bobo L, Saturday, May 06, 2023, 22:49 (503 dagar sedan) @ Harald

Nåja, utan att ha någon egen åsikt om huru skriva under signatur eller inte kan jag i alla fall, liksom säkert flera andra här, gå i god för att Torbjörn Jansson heter Torbjörn Jansson och därtill existerar även utan elektroniskt id.

Den ende Harald jag känner som rimligen kan ha varit engagerad i detta forum är dock avliden. Om det är du som är den Harald jag kände, och kommit på återbesök, vill jag påpeka att du är skyldig mig en öl sedan en trevlig sammankomst för några år sedan! :-D


Du råkar tydligen känna den person som skriver här under namnet Torbjörn Jansson, men känner du alla andra som skriver under vad som ser ut som riktiga namn? Kan du gå i god även för dem? Och även om du nu går i god för att den som skriver under namnet Torbjörn Jonsson heter så, så vet jag fortfarande inte vem av alla omkring 130 Torbjörn Jansson det är. Jag behöver inte veta det heller, för även om vissa av oss känner varandra på annat sätt, så känner de flesta av oss varandra endast från detta forum och möjligen från några andra forum men inte i det verkliga livet. Allt vi vet om personen är knutet till den identitet personen har här. Då är det betydelselöst om den identiteten ser ut som ett riktigt namn eller som något annat.

Det får finnas hur många Torbjörn Jansson det vill, men sett ur en troll-aspekt kan jag bekräfta den härstädes förekommande TJ:s status som otroll.

Men du sa inget om när jag ska få den där ölen? :-D

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Harald, Saturday, May 06, 2023, 23:43 (503 dagar sedan) @ Bobo L


Men du sa inget om när jag ska få den där ölen? :-D

Eftersom vårt umgänge tilldrager sig endast på detta forum, sökte jag på internätet med "öl Harald site:jvmv2.se" men jag finner inget belägg för att jag har här har ådragit mig en skuld uppgående till en öl. Däremot så finner jag att du har föreslagit att du och en annan namngiven person skulle skulle sammanträffa över icke mindre än ett ämbar öl. Vem som skulle betala ölet framgår dock inte.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=220798
;-)

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Bobo L, Sunday, May 07, 2023, 07:46 (503 dagar sedan) @ Harald


Men du sa inget om när jag ska få den där ölen? :-D


Eftersom vårt umgänge tilldrager sig endast på detta forum, sökte jag på internätet med "öl Harald site:jvmv2.se" men jag finner inget belägg för att jag har här har ådragit mig en skuld uppgående till en öl. Däremot så finner jag att du har föreslagit att du och en annan namngiven person skulle skulle sammanträffa över icke mindre än ett ämbar öl. Vem som skulle betala ölet framgår dock inte.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=220798
;-)


:-D

Fasen, kan jag ha tagit misste?

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Sune Nylén, Sunday, May 07, 2023, 10:31 (502 dagar sedan) @ Bobo L

För mycket öl kanske/ Sune. Som alltid skriver ut sitt sitt namn efter sina välformulerade inlägg. Hur skall annars läsaren veta till vem han skall rikta sitt tack..:-D Vad jag saknar här är väl möjligheten att lägga ut ett briljant foto, så jag kan kännas igen på stan. :-D... Men jag får i det fallet hänvisa till Fejan. och mina (världsbekanta) revy och teatersidor.

Kvarnsvedens pappersbruk bruksbana

av janis08, Sunday, May 07, 2023, 10:58 (502 dagar sedan) @ Sune Nylén

Några förklaringar till de fem bilderna, räknat som nr 1 överst. AEG eller KP ellok. Bild 2 AEG eller KP ellok. Bild 3 diesellok Diema byggt på 1950-talet (fyra st fanns). Bild 4 "Kvarnsveden no 7", ellok byggt 1927 av KP. Bild 5 (sista) visar Schöma diesellok 2231/1959. De flesta loken skrotades på 1960-talet utom AEG 153/1902 som ställdes upp 1962 i Kvarnsveden. AEG står för Allgemeine Elektricitäts Gesellschaft i Berlin och KP betyder att loket tillverkades på pappersbrukets egen verkstad, dock med AEG-motor. Totalt fanns 11 AEG-lok, ett Asea och sex KP, samtliga ellok med kontaktledningsdrift. Pappersbrukets spår och lok finns alldeles utmärkt beskrivna i boken Industrijärnvägar i Dalarna av Mats Freding (2014, SJK bok nr 87).

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Legion44, Sunday, May 07, 2023, 14:43 (502 dagar sedan) @ Sune Nylén

På tal om öl, för mycket, för lite skämmer...

Du Sune, och Torbjörn J är väl vad vi "yngre" i den s.k. övre medelåldern kategoriserar som hedersknyfflar😊 Ni har varit med nog länge för att ha en riktigt genuin och avslappnad åsikt i det ni ger er in på:-)

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Sune Nylén, Sunday, May 07, 2023, 16:06 (502 dagar sedan) @ Legion44

Gamle hedersknyffel som öser guld med skyffel ,som Ernst Rolf en gång, med text av Karl Gerhard, sjöng. - jag är en fena på gamla kupletter:-D :-D :-D. Nej. men det finns väl inget att dölja. Vill man skriva så kan man väl stå för det.. Annars kan man låta bli. Jag har ju spelat både som Peachum i Tiggarens opera och i revyer och aldrig haft något obehag av det. Tvärtom har det bara varit roligt. Det skulle ju se väldigt knepigt ut i programmet om jag kallade mig för Farbror Mössa - Yr i den - Eller Herr Fjolla - från Fjollträsk. Är man i Göteborg så är man ju därifrån...i stället för Sune Nylén..På tal om mat så blir jag lat idag. Det får bli rostbiff med potatissallad och en Mariestads till. Ha en bra dag alla../ Sune:-D :-D :-D

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Legion44, Sunday, May 07, 2023, 16:27 (502 dagar sedan) @ Sune Nylén

Kunde inte sagt det bättre själv... Aaaamen to that!:-D :-)

Jag exiaterar med mitt riktiga namn

av Torbjörn Jansson, Sunday, May 07, 2023, 21:23 (502 dagar sedan) @ Legion44

Hej!
Tack Legion44 för ditt trevliga omdöme:-D ! Jodå, jag existerar under detta namn vilket signaturen Harald tycks betvivla...;-) ! Gammal stöt, född 1945 och allt närmare den yttersta växeln till de sälla bangårdarna. F n bosatt och förmodligen intill nyss nämnda scenario på vad mina vänner kallar Stureby Hills! Skål pojkar och eventuella flickor!

Torbjörn Jansson, den verklige, inget alias

[image]

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Thomas Tell, Sunday, May 07, 2023, 21:53 (502 dagar sedan) @ Harald

Överkörmästarens, vem hen nu kan vara,

Torbjörn

Nu tycker jag du kan sluta med tjafsandet om att vissa skriver under signatur. Det finns minst 130 personer i landet som heter Torbjörn Jansson, så det identifierar inte dig. F.ö. så vet vi ju inte ens om det är ditt riktiga namn. Man identifierar sig ju inte med något elektroniskt id här.

Torbjörn Jansson i järnvägskretsar är bara en så där finns koll.
/tell

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Torbjörn Jansson, Sunday, May 07, 2023, 22:01 (502 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack bäste Thomas...;-) !

Torbjörn J

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Lennart Petersen, Sunday, May 07, 2023, 23:03 (502 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Tack bäste Thomas...;-) !

Torbjrön J

Tråkigt med helt onödigt tjafs om ingenting.
Men stort tack för ett spännande bildreportage från en järnväg jag tyvärrr
aldrig såg.
Det var ett spännande årtionde och en brytningstid när vi fick Rb och Rc samtidigt som Kvarnsveden fanns och man kunde köra med ånga på DONj , JMJ , Emsfors med flera.
Återstår. nu hur man fick stopp på det här uppenbart långa och tunga tåget. Ingen genomgående bromsledning, inga synliga bromsvagnar.

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av olle sundström, Tuesday, May 09, 2023, 13:01 (500 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Ursäkta detta sena inlägg i en i det närmaste osannolik tråd.

Om Du är Torbjörn Jansson - the one and the only - bör Du kunna svara på denna fråga som bara nämnde Jansson the one and the only kan känna till.

Alltså: Vem förutom undertecknad var passagerare i Din bil på väg till ett evenemang i sydöstsvensk residensstad den 11 november 1977? Av integritetsskäl bör endast första bokstaven i den medresandes förnamn anges. Skälet till resan får dock gärna anges.

Om nöjaktigt svar avges går jag i god för att Du är Du. Kul va?

Olle S

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Torbjörn Jansson, Tuesday, May 09, 2023, 15:02 (500 dagar sedan) @ olle sundström

Hej Olle!
Nja, resmålet och orsaken till resan kan jag tyvärr inte erinra mig efter alla dessa år men borde ha företagits med min då ägandes bruna Citroen CX 2200 Pallas med reg.nr DHH 191. Detta kanske räcker för att konstatera att jag är jag....:-D ! Du kan ju även kolla med Riksarkivet vem som var ägare till denna vehikel....;-) !

Hälsningar
Torbjörn

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av olle sundström, Tuesday, May 09, 2023, 20:08 (500 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

I och med att Du redovisar det fordon vi färdades i kan jag utan ruelse gå i god för att Du är den person som den 11/ -77 skjutsade Dig själv och mig till JHRF:s första möte som avhölls i kasematterna på Kalmar slott. Den tredje personens förnamn började f. ö. på S. Klarnar minnet?

Hihi

OS

Kvarnsvedens papperbruk bruksbana

av Torbjörn Jansson, Tuesday, May 09, 2023, 20:34 (500 dagar sedan) @ olle sundström

Tack för ditt oerhörda förtroende för mig och mitt namn. Jag hade faktiskt en känsla av att det var mötet i Kalmar men var osäker och då kanske du tappat förtroendet om det var fel....:-D ! Dock säger mig S inget, alzheimern light gör sig påmind ibland. En ytterligare ledtråd kanske men nu är vi oceaner av avstånd från ämnet och snart har nog moderatorn synpunkter och låser tråden. Du kan ju alltid skicka ett mejl på kuvertsymbolen...!

/Tobbe