Järnväg vart det aldrig..... (Fotografier/bildfrågor)

av Morshyttan, Saturday, April 04, 2009, 13:44 (5813 dagar sedan)

en fryst bild av tiden kring sommaren 1896

[image]

Dammbygget vid näs för den andra kraftstationen på platsen, den från 1867 var helt otillräcklig.

manskapet står ledigt och i helt naturliga poser under sitt dagliga arbete:-D

på dammen var det planerat att NMJ skulle fortsätta över dalälven till kärrgruvan 7km SV.
därav vart det inget, det vart linbana istället då den oländiga marken gjorde byggkostnaderna astronomiska.

det vi ser är det som skulle bli brofundamenten men istället enbart blev dammluckor.
därför blev luckorna smalare än brukligt och huset komm at bli bredare i.s.f järnvägsspår.

men lite järnvägsanknytning kan ni väl hålla med om att det är, även om det är en vattenkraftsfreak som skriver :-D

utbrister staffan g 9 km NV näs

Järnväg vart det aldrig.....

av Lars Bergkvist @, Skånes Fagerhult, Sunday, April 05, 2009, 10:18 (5813 dagar sedan) @ Morshyttan

...
på dammen var det planerat att NMJ skulle fortsätta över dalälven till kärrgruvan 7km SV.
därav vart det inget, det vart linbana istället då den oländiga marken gjorde byggkostnaderna astronomiska.
...
utbrister staffan g 9 km NV näs

Som jag minns min bardomsbygd gick linbanan till Lövsvedens gruva, inte till Kärrgruvan. Linbanan revs visserligen innan jag föddes men det fanns (kanske fortfarande finns) rester kvar av en spännstation.

Lars Bergkvist, född och uppvuxen 4 km väster om Näs.

Järnväg vart det aldrig-men linbana!

av Morshyttan, Sunday, April 05, 2009, 11:28 (5812 dagar sedan) @ Lars Bergkvist

Som jag minns min bardomsbygd gick linbanan till Lövsvedens gruva, inte till Kärrgruvan. Linbanan revs visserligen innan jag föddes men det fanns (kanske fortfarande finns) rester kvar av en spännstation.

Ja du har rätt, det framgår inte av vad jag skrev att linbanan kom att gå enbart mellan lövsvedsgruvan och näs bruk;-)
Järnvägen planerades däremot att byggas sträckan näs bruk-lövsvedsgruvan-sjögruvan-kärrgruvan.
bruksledningen ansåg dock det för dyrbart, och när man till slut beslutade om att bygga linbanan var sjögruvan tömd på malm.
kärrgruvans malm var olämplig för näs bruks masugn och rättigheterna överläts till klosters bruk, som dock aldrig själv kom att använda den.
den skall inte förväxlas med kärrgruvan strax norr om Norberg (SWB), det här var en liten bergsmansgruva som övertogs i samband med att bergsmännen överlät hyttan till näs bruk;-) (har inte besökt platsen ännu så exakt var den låg vet jag inte:-| )
linbanan känner jag till men bara i förbigående, det ryktas dock att rester av en spännstation och vissa fundament fortfarande finns kvar

om den stora kärrgruvan och dess järnväg vill jag minnas att det skrevs om på www.historiskt.nu nyligen för den som är intresserad :-) :-)

Lars Bergkvist, född och uppvuxen 4 km väster om Näs.

staffan g som tidigare ofta rastade vid den rosa vägkrogen i skånes fagerhult;-) :-)

Norbergsbanorna

av John Thoweman, Sunday, April 05, 2009, 15:37 (5812 dagar sedan) @ Morshyttan

om den stora kärrgruvan och dess järnväg vill jag minnas att det skrevs om på www.historiskt.nu nyligen för den som är intresserad :-) :-)

Om järnvägarna till och genom Kärrgruvan i Norberg finns det även i praktiken en hel bok att läsa - "Norbergsbanorna" av Torsten Olsson (Stenvalls förlag).

Järnväg vart det aldrig-men linbana!

av Staffan Gadd, Sunday, May 10, 2009, 11:29 (5777 dagar sedan) @ Morshyttan

Hej Staffan!
Det var intressanta uppgifter som du kommer med att en första Kraftstation skulle ha byggts redan 1867. Enligt vad jag läst skulle det legat en kvarn där. Elektriciteten kom ju först senare till Sverige.
Angående brobygget finns mycket att läsa om i "Näs genom tiderna".
Staffan Gadd i Djupvik