Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961 (Järnväg allmänt)

av Torbjörn Jansson, Wednesday, May 03, 2023, 21:00 (525 dagar sedan)

Hej!
Jag blev lite inspirerad efter mina Kvarnsvedenbilder så jag backar lite bland mina gamla s/v negativ! Jag köpte min första kamera 1958, då 13 år ung, en enkel Agfa Click 6x6, för surt förvärvade och sparade veckopengar. Den funkade faktiskt tämligen bra under gynnsam väderlek :-)! Jag har den kvar i nostalgiskt minne...! En ny kamera, AGFA Colorflex, 24/36, enögd spegelreflex med ljusschakt inköpes på sommaren 1961 för likaledes surt förvärvat sommarjobb...! Den har jag också kvar!
Nu några bilder från, som sagt, Saltsjöbanan, SSnJ.

[image]
Lokomotor nr 1 i Saltsjö-Duvnäs
[image]
SSnJ 5, Neglinge
[image]
SSnJ lok 7. Loket ägs väl numera av Torekällbergets Friluftsmuseum i Södertälje, ett tråkigt öde..:-( !
[image]
[image]
SSnJ CFo 23, Neglinge 2/4 1961
[image]
SSnJ 6 i Neglinge 9/4 1961
[image]
SSnJ Co 11
[image]
SSnJ Co 17, Neglinge 5/4 1961
[image]
SSnJ Co 3. Neglinge 5/4 1961

Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av tobbe, Thursday, May 04, 2023, 10:37 (524 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Nostalgi på min f.d. hemmabana. Har för mig att motorvagnarna hade littra XCo om mitt minne inte sviker mig. Har själv tagit ett antal bilder främst i Neglinge på de då existerande motorvagnarna som var i trafik nån gång under 1970-talet, bl.a. hemmabygget XF (tror jag)som sedan förolyckades en sommardag genom kung Bores vredesutbrott med en direktträff och brann upp och resterna skrotades. Många bilder tagna inne i motorvagnshallen. Lite kuriosa så hittade jag en litografi (1980-tal)på en loppis i roslagen på Neglinge station med ett motorvagnståg.
Åkte många gånger under min uppväxt med SSnJ från Sickla station mot Slussen resp. Saltsjöbaden och satt många skolraster och tittade på växlingen vid Atlas Diesel(senare Atlas Copco) vid Nacka station och Percy Norlings skrotupplag.
tobbe;-)

Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av Morshyttan, Thursday, May 04, 2023, 13:27 (524 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Hej!
Jag blev lite inspirerad efter mina Kvarnsvedenbilder så jag backar lite bland mina gamla s/v negativ! Jag köpte min första kamera 1958, då 13 år ung, en enkel Agfa Click 6x6, för surt förvärvade och sparade veckopengar. Den funkade faktiskt tämligen bra under gynnsam väderlek :-)! Jag har den kvar i nostalgiskt minne...! En ny kamera, AGFA Colorflex, 24/36, enögd spegelreflex med ljusschakt inköpes på sommaren 1961 för likaledes surt förvärvat sommarjobb...! Den har jag också kvar!
Nu några bilder från, som sagt, Saltsjöbanan, SSnJ.

Ja tack!
Ett trevligt återseende av en svunnen tid, då en vardaglig händelse men idag ett ovärderligt fruset ögonblick :) !

Som yngre gick jag ofta omkring på Neglinge station, grannen var motorvagnsförare så det gick bra, men till saken ;
- På bilden nedan ser vi lokomotorn men även en arbetsvagn bakom jag minns med lite undran !?
Som synes har den en strömavtagare på taket, vad hade den för syfte dvs. vad användes vagnen till ?
(javisst går det att söka igenom internet efter det, men det brukar bli trevligare att höra Forumets medlemmar berätta ;) ).

Eder tacksammaste för bilderna Staffan G :) ;) :D .

( Och ja lokomotor "1" mötte skärbrännare omkring -70, men motorn kom att leva in på åttiotalet på båtklubben i Pålnäsviken som drivkälla till varp-spelet ;) ).

[image]
Lokomotor nr 1 i Saltsjö-Duvnäs

Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av tobbe, Thursday, May 04, 2023, 14:49 (524 dagar sedan) @ Morshyttan

Gissningsvis, kan det möjligen vara nån form av elrevisionsvagn för det tycks finnas en stege upphängd på vagnsidan om den nu har/hade nån praktisk funktion.
tobbe

Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av Per Ljungberg, Thursday, May 04, 2023, 15:45 (524 dagar sedan) @ Morshyttan

Strömavtagaren användes vanligen för att kontrollera kontakttrådens läge i sidled. En strömavtagare fanns ibland även på SJ:s elrevisionståg. På raksträckor läggs ju tråden i zig-zag för att slitaget på strömavtagarens kolskena ska bli jämnare.

Saltsjöbanan, SSnJ XF 24

av Torbjörn Jansson, Thursday, May 04, 2023, 15:45 (524 dagar sedan) @ tobbe

Här är den....;-)!
[image]

SSnJ XF 24 vid Slussen 1/10 1961

Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av Morshyttan, Thursday, May 04, 2023, 17:06 (524 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Strömavtagaren användes vanligen för att kontrollera kontakttrådens läge i sidled. En strömavtagare fanns ibland även på SJ:s elrevisionståg. På raksträckor läggs ju tråden i zig-zag för att slitaget på strömavtagarens kolskena ska bli jämnare.

Tack för det svaret, så fick då en mer än halv-sekel gammal fundering sitt svar :-) !

Ja Revisionståget för kontaktledningarna mm. var en brokig samling lokala lösningar och de har säkert varit med på bild här i forumet.

Om man kände någon i personalen gick det bra att få åka med på inspektionstågets natt-turer i då främst varma sommarnätter ;-) :-D

Än en gång tack !

Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av ztenlund, Thursday, May 04, 2023, 20:00 (524 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Hej!
Jag blev lite inspirerad efter mina Kvarnsvedenbilder så jag backar lite bland mina gamla s/v negativ! Jag köpte min första kamera 1958, då 13 år ung, en enkel Agfa Click 6x6, för surt förvärvade och sparade veckopengar. Den funkade faktiskt tämligen bra under gynnsam väderlek :-)! Jag har den kvar i nostalgiskt minne...! En ny kamera, AGFA Colorflex, 24/36, enögd spegelreflex med ljusschakt inköpes på sommaren 1961 för likaledes surt förvärvat sommarjobb...! Den har jag också kvar!
Nu några bilder från, som sagt, Saltsjöbanan, SSnJ.
[...]
[image]

Den här bilden är också Saltsjö-Duvnäs, kanske kan tilläggas, eftersom det saknas text under just den. Detta från andra sidan spåren mot den första bilden. Husen som syns ligger på var sin sida om Knut Pernos väg. Den backen hade jag bråttom i många gånger på väg till Tattby... ;)

Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av Torbjörn Jansson, Thursday, May 04, 2023, 20:07 (524 dagar sedan) @ ztenlund

Jodå, det stämmer men jag tog för givet att det det skulle uppfattas som från samma tillfälle då det var en närmare bild av lokomotorn och från samma sida! Anonyme Ztenlund kanske inte uppfattade det så..... :-) :-D ! Det gäller uppenbarligen att vara övertydlig....:-D ! Måste retas lite....:-) !
Hälsningar!!
Torbjörn

Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av ztenlund, Thursday, May 04, 2023, 20:55 (524 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Jodå, det stämmer men jag tog för givet att det det skulle uppfattas som från samma tillfälle då det var en närmare bild av lokomotorn och från samma sida!

Som jag skrev så är det inte från samma sida. I den första bilden är Kolbotten i bakgrunden och i den andra (fjärde) så är det som sagt villorna på Knut Pernos väg. Titta på en karta om det är oklart. Är de ens från samma tillfälle? Man borde se snö i båda bilderna i så fall, men jag lyckas bara se det i den ena. Och det är en vagn i den i första bilden fria änden av lokomotorn i den andra bilden, fast det är i och för sig det du anser att det inte är.

Hej!Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av Torbjörn Jansson, Thursday, May 04, 2023, 21:25 (524 dagar sedan) @ ztenlund

Hej anonyme Ztenlund!
Nej, de är inte tagna vid samma tillfälle, dock samma år, 1960. Du kanske möjligtvis kan ha förståelse för att mitt minne efter 63 år kan svikta avseende hur bilderna är tagna. Jag funderar på att sluta publicera mina gamla 60-talsbilder här då somliga Forumdeltagare, inklusive du, är oerhört snabba med att hugga på det minsta lilla fel och korrigera då man alltid vet bäst!

Bästa hälsningar
Torbjörn Jansson, ej anonym

Hej!Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av ztenlund, Thursday, May 04, 2023, 22:09 (524 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Hej anonyme Ztenlund!
Nej, de är inte tagna vid samma tillfälle, dock samma år, 1960. Du kanske möjligtvis kan ha förståelse för att mitt minne efter 63 år kan svikta avseende var bilderna är tagna. Jag funderar på att sluta publicera mina gamla 60-talsbilder här då somliga Forumdeltagare, inklusive du, är oerhört snabba med att hugga på det minsta lilla fel och korrigera då man alltid vet bäst!

Bästa hälsningar
Torbjörn Jansson, ej anonym

Det jag gjorde var att tillägga var bilden var tagen (och från vilket håll), eftersom uppgiften saknades. Du valde då att helt ogrundat ta det som kritik, börja tjafsa, raljera och felaktigt påstå att bilderna var tagna från samma sida. Något som det för mig är högst uppenbart att de inte är, eftersom jag vet hur det ser ut där bättre än någon annan station längs banan (och troligen vilken övrig station i världen som helst). Att du i detta läge får sakligt svar på tal, med ditt tjafsande och raljerande bortklippt från citatet, för att jag tänkte hålla mig för god för sådant, kan inte ses som förvånande.

Hej!Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av Överkörmästaren, Thursday, May 04, 2023, 22:15 (524 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Hej anonyme Ztenlund!
Nej, de är inte tagna vid samma tillfälle, dock samma år, 1960. Du kanske möjligtvis kan ha förståelse för att mitt minne efter 63 år kan svikta avseende hur bilderna är tagna. Jag funderar på att sluta publicera mina gamla 60-talsbilder här då somliga Forumdeltagare, inklusive du, är oerhört snabba med att hugga på det minsta lilla fel och korrigera då man alltid vet bäst!

Bästa hälsningar
Torbjörn Jansson, ej anonym

Nu brukar ju många som börjar bli lite äldre uppskatta att få hjälp med att fylla i luckorna. Du verkar mer höra till dem som blir direkt irriterade av att man gör det, och kanske lite extra mycket om man inte har en signatur som består av ett förnamn och ett efternamn. Tack för bilderna, lycka till med minnet :-)

Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av Torbjörn Jansson, Thursday, May 04, 2023, 22:22 (524 dagar sedan) @ ztenlund

Tyvärr finns det vissa lättkränkta s k besserwissrar som är snabba på att anmärka, läs bl a anonyme Ztenlund, på detta i övrigt annars mycket trevliga Forum där personliga angrepp är sällsynta j f r vissa andra forum. Som sagt, bäste Ztenlund, notera, som sagt, i din eventuella ödmjukhet att det är 62 är sedan jag tog dessa bilder så minnet kan svika i min alzheimer light...! Men, du vet givetvis bäst och jag böjer mig alltså ödmjukt för detta och accepterar ditt bättre vetande! För mig är denna debatt avslutat.
Ha en angenäm helg!

Puss och kram
Torbjörn Jansson

Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av Torbjörn Jansson, Thursday, May 04, 2023, 22:34 (524 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Bäste anonyme Överkörmästaren!
.Man kan fylla i minnesluckor på ett både positivt och negativt sätt! Ztenlund gör det på ett besserwisser- och mästrande sätt. Positiva synpunkter i kamratlig anda är välkomna! Nu väljer jag att inte lägga in mera av mina gamla bilder på detta Forum för att undvika otrevliga kommentarer som kan orsaka en för tidig hjärtinfarkt! Jag vill ju leva några år till.....:-D ! Debatten är nu avslutad för min del och negativalbumet med drygt 1 000 1960-talsbilder är stängt för vidare publicering!

Puss & kram även till dig :-) !

Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av K Lemming, Friday, May 05, 2023, 01:29 (524 dagar sedan) @ ztenlund

Jodå, det stämmer men jag tog för givet att det det skulle uppfattas som från samma tillfälle då det var en närmare bild av lokomotorn och från samma sida!


Som jag skrev så är det inte från samma sida. I den första bilden är Kolbotten i bakgrunden och i den andra (fjärde) så är det som sagt villorna på Knut Pernos väg. Titta på en karta om det är oklart. Är de ens från samma tillfälle? Man borde se snö i båda bilderna i så fall, men jag lyckas bara se det i den ena. Och det är en vagn i den i första bilden fria änden av lokomotorn i den andra bilden, fast det är i och för sig det du anser att det inte är.

Det är väldigt enkelt att se att bilderna inte är från samma sida även för någon som mig som aldrig varit på platsen. På första bilden sitter framändesskärmarna i den vagnsfria änden på lokomotorn, på den andra bilden sitter framändesskärmarna i den ände på lokomotorn som är närmast vagnen. Om inte lokomotorn vänts på vändskiva och åter kopplats till vagnen i samma vagnsände (om det nu ens är samma vagn) mellan fototillfällena så är bilderna med största sannolikhet tagna från olika sidor på platsen.

Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av Morshyttan, Friday, May 05, 2023, 08:36 (523 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Men vi som har personliga minnen och glädjes över dina bilder på Saltsjöbanan , SNJ mfl. :) ?

Kan jag/vi/ övriga göra något för att beveka eder och få se mer ur albumets skatter ;-) .

( ps. det finns ju en möjlighet att kontakta forumets moderatorer och få tråden låst för kommentarer. Visserligen så begränsar det frågor men det får väl vägas mot glädjen att se dem :) ! )

Med förhoppning om edert gillande tecknar Staffan G :-) ;-) :-D

Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av Torbjörn Jansson, Friday, May 05, 2023, 09:53 (523 dagar sedan) @ Morshyttan

Bäste Staffan!
Tack för dina trevliga, positiva och ödmjuka synpunkter.....:-D :-) ! Jag ska allvarligt och mycket eftertänksamt fundera över din "vädjan"....;-) !

I likaledes all ödmjukhet hälsar
Torbjörn

Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av Morshyttan, Friday, May 05, 2023, 11:24 (523 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Bäste Staffan!
Tack för dina trevliga, positiva och ödmjuka synpunkter.....:-D :-) ! Jag ska allvarligt och mycket eftertänksamt fundera över din "vädjan"....;-) !

I likaledes all ödmjukhet hälsar
Torbjörn

Jag får hoppas på din välvilja, dessa bilder ur en gången tid är verkligen minnenas estrad :-) .

Dina bilder från Saltsjöbanan och t.ex. för att enbart nämna en av alla Alnebo,s Roslagsbane-bilder är ju faktiskt de bilder man själv skulle ha tagit, men som då var så vardagliga att det inte togs.

Som jag kanske sagt tidigare, den sämsta bilden är den som aldrig togs och inte de suddiga eller skymda ;) .

Tyvärr är mitt album fullt av sådana bilder så jag sätter mig i förhoppning att alla här på forumet delar med sig !
(Bara jag nu inte orsakar ett haveri av forumet, må jag skonas från vrede i så fall...... )

Men här är i alla falle en från Näs-Morshytten Järnväg, helt utanför ämnet ;) .

[image]

Saltsjöbanan, SSnJ, 1960/1961

av PeO, Friday, May 05, 2023, 11:41 (523 dagar sedan) @ tobbe

Elrevisionsvagn verkar klart, men är det en stege? Bräderna på vagnssidan syns inte mellan pinnarna. Många revisionsvagnar hade en uppfällbar plattform vid sidan av vagnen, antar för att kunna nå utliggarna ända till fästena på stolpen.
En intressant bild på en försvunnen vagnsfamilj, innan ombyggda Y-Y6-Y7 med lift tog över.