Marginella verkningsgrdasvinster äts alltför ofta upp av flexibilitetsförluster och ökat underhåll. Märks i många sammanhang, tex inom kraftindustrin där just avvägningen verkningsgrad/ flexibilitet/ robusthet är central.
Man kan fundera över varför i hela världen SNJ köpte ett lok som möjligen hade kunnat funka för att dra tunga unit trains -typ malmtåg- från A till B.
Därför att SNJ ägdes av Johnson-koncernen, som också ägde Motala verkstad och tillika Hedemora verkstäder som hade fått överta patentet på denna drivkonstruktion av Pielstick och nu ville få ut den på marknaden. Johnson-koncernen var en gammaldags koncern där de ingående företagen stöttade varandra. Det var Nynäs petroleum som fick betala för SNJ:s lok på 50-talet. Ett annat exempel är att Avesta järnverk fick köpa nya däck åt Linjebuss alla fordon när det var dags. "Delad ekonomi" skulle man kalla det i familjesammanhang.
Månraketen drog just sådana tunga "unit trains" på Nynäsbanan. Ett fullastat tankvagnståg med uppåt 100-120 axlar avgick från Nynäshamn dagligen klockan 14:35 (!). Det var för detta som loket anskaffades, även om det fick dra ett och annat persontåg också på andra tider.