Nynäsbana, SNJ, lite från 1960-talet (Järnväg allmänt)

av Torbjörn Jansson, Thursday, May 04, 2023, 21:03 (580 dagar sedan)

Inspirerad av bilder från Stockholm så fortsätter jag med några bilder från Nynäsbanan, SNJ.

[image]
SNJ 13, nu som SJ T12 207 även kallad Blåslampan eller Månraketen p ga av ljudet från gasturbinen. Cst 1960-
[image]
SNJ 11, senare SJ T31 139. Cst 1960
[image]
SNJ XBF05 4, Tungelsta 31/3 1961
[image]
SNJ XBo4 9, datum och plats som ovan
[image]
SNJ XBo5 30, datum och plats som ovan.

Nynäsbana, SNJ, lite från 1960-talet

av CMA67, Friday, May 05, 2023, 21:36 (579 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Tack för mycket trevliga bilder //Björn

Nynäsbana, SNJ, lite från 1960-talet

av Torbjörn Jansson, Friday, May 05, 2023, 22:19 (579 dagar sedan) @ CMA67

Tack så mycket, väl bekomme.
😉🤗!

Nynäsbana, SNJ, lite från 1960-talet

av Olle E, Saturday, May 06, 2023, 12:21 (579 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Läckra bilder, tack för dem.
Hur funkade egentligen drivgasloken? Var väl i grunden vanliga dieselhydrauliska lok med en avgasturbin?

Nynäsbana, SNJ, lite från 1960-talet

av John T, Saturday, May 06, 2023, 13:57 (578 dagar sedan) @ Olle E

Läckra bilder, tack för dem.
Hur funkade egentligen drivgasloken? Var väl i grunden vanliga dieselhydrauliska lok med en avgasturbin?

Vill man ha en översiktlig redogörelse så tror jag att det mesta framgår av texten (både inlägg och citerad text) i det här inlägget, samt i andra inlägg i samma tråd.

Nynäsbana, SNJ, lite från 1960-talet

av Olle E, Saturday, May 06, 2023, 21:24 (578 dagar sedan) @ John T

Tack för länken.
Känns som en überkomplex lösning som borde kunnat avfärdas redan på ritbordsstadiet...

Nynäsbana, SNJ, lite från 1960-talet

av Micke Carlsson, Sunday, May 07, 2023, 00:10 (578 dagar sedan) @ Olle E

Den hade för sin tid en väldigt hög verkningsgrad (ökade 7%) så det var inte bara kattskit, och med bränsleinjektion i turbinen så kunde loken "överprestera" ganska rejält just i startögonblicken. Det krävdes två Dg-lok för att få med samma lass som Månraketen kunde ta ensam tack vare detta. Baksidan var att riktningsomläggning tog tid, turbinen måste ha stannat innan man kunde tjonga i växel åt andra hållet. Lokförarna i Nässjö som fick Månraketen och det andra loket med samma teknik, T6 206, höll på att krevera när de fick dessa lok i växling i lokalgodstågen, så de lade om växeln ändå, varvid loken kreverade istället och hamnade på skroten.

Nynäsbana, SNJ, lite från 1960-talet

av Olle E, Sunday, May 07, 2023, 08:49 (578 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Marginella verkningsgrdasvinster äts alltför ofta upp av flexibilitetsförluster och ökat underhåll. Märks i många sammanhang, tex inom kraftindustrin där just avvägningen verkningsgrad/ flexibilitet/ robusthet är central.
Man kan fundera över varför i hela världen SNJ köpte ett lok som möjligen hade kunnat funka för att dra tunga unit trains -typ malmtåg- från A till B.

Nynäsbana, SNJ, lite från 1960-talet

av Micke Carlsson, Sunday, May 07, 2023, 10:54 (578 dagar sedan) @ Olle E

Marginella verkningsgrdasvinster äts alltför ofta upp av flexibilitetsförluster och ökat underhåll. Märks i många sammanhang, tex inom kraftindustrin där just avvägningen verkningsgrad/ flexibilitet/ robusthet är central.
Man kan fundera över varför i hela världen SNJ köpte ett lok som möjligen hade kunnat funka för att dra tunga unit trains -typ malmtåg- från A till B.

Därför att SNJ ägdes av Johnson-koncernen, som också ägde Motala verkstad och tillika Hedemora verkstäder som hade fått överta patentet på denna drivkonstruktion av Pielstick och nu ville få ut den på marknaden. Johnson-koncernen var en gammaldags koncern där de ingående företagen stöttade varandra. Det var Nynäs petroleum som fick betala för SNJ:s lok på 50-talet. Ett annat exempel är att Avesta järnverk fick köpa nya däck åt Linjebuss alla fordon när det var dags. "Delad ekonomi" skulle man kalla det i familjesammanhang.

Månraketen drog just sådana tunga "unit trains" på Nynäsbanan. Ett fullastat tankvagnståg med uppåt 100-120 axlar avgick från Nynäshamn dagligen klockan 14:35 (!). Det var för detta som loket anskaffades, även om det fick dra ett och annat persontåg också på andra tider.

Nynäsbana, SNJ, lite från 1960-talet

av Olle E, Sunday, May 07, 2023, 13:43 (577 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Ah, hade missat ägarkopplingen till Motala Verkstad. Tack för det förtydligandet.
Fortfarande ett stolleprov i min bok...

Nynäsbana, SNJ, lite från 1960-talet

av Legion44, Saturday, May 06, 2023, 19:14 (578 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Stort tack Torbjörn för dessa fina bilder! En gång har man åkt med denna trevliga bana. Förvisso i realtid men ändå..

Månraketen var mäktig och den måste ha bjudit på en riktigt häftig ljudupplevelse! Vet du eller någon annan vilket bränsle den gick på? Pratar vi flygfotogen eller bränsle som ej förbränner syret som finns i luften, typ flytande syre eller andra kemiska ämnen?

Nynäsbana, SNJ, lite från 1960-talet

av Torbjörn Jansson, Saturday, May 06, 2023, 20:56 (578 dagar sedan) @ Legion44

Tack, tack, fö all del och väl bekomme..👍🤗!Jag vet inte vilket bränsle men jag förmodar vanlig diesel..🤔👍!

Nynäsbana, SNJ, lite från 1960-talet

av Micke Carlsson, Sunday, May 07, 2023, 00:19 (578 dagar sedan) @ Legion44

Diesel, huvudmotorn var en helt vanlig V16 kolvmotor byggd av Hedemora verkstäder på Pielsticks licens. Turbinen fick bara rent bränsle vid starten av tunga godståg och gick på samma motordieselbränsle.