Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 35 (Bana)

av Peter Bolin, Wednesday, May 10, 2023, 22:00 (543 dagar sedan)

Här kommer majomgången av Björn Alnebos Roslagbanebilder. Den här månaden är vi vid Stocksund i samband med SRJmf:s utfärdståg 1970, och sedan blir det ett återbesök vid Eddavägen. Med tanke på att Eddavägslinjen är min favoritjärnväg sedan 55 år tillbaka är det väldigt roligt att få jobba med Björns bilder från just den delen av Roslagsbanan.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Okänd X3p lämnar Stocksund, mars 1970.

[image]
NÖJ 16 med extratåg för SRJmf vid infarten till Stocksund, mars 1970. Är bildtexten korrekt?

[image]
NÖJ 16 med extratåg för SRJmf vid infarten till Stocksund, mars 1970.

[image]
NÖJ 16 med extratåg för SRJmf passerar Stocksund, mars 1970.

[image]
NÖJ 16 med extratåg för SRJmf passerar Stocksund, mars 1970.

[image]
YP 886 vid Djursholms Ösby 1973. Denna motorvagn finns i dag vid AGJ.

[image]
YP 886 vid Eddavägen 1973.

[image]
YP 886 vid Eddavägen 1973.

[image]
YP 886 vid Eddavägen 1973.

[image]
YP 886 vid Eddavägen 1973.

Det var månadens omgång. Vi är inte färdiga på långa vägar, så det kommer mera.

Hälsningar
Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 35 -- plf-övergången

av Ulf Pålsson, Thursday, May 11, 2023, 00:04 (543 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Okänd X3p lämnar Stocksund, mars 1970.

Jag förvånas av att det så sent som 1970 inte fanns någon tillstymmelse till varningsanläggning vid plattformsövergången, bara en skylt med texten Se upp för tågen. Och den fanns bara på ena sidan av övergången!

Drygt fem år senare, då jag jobbade en gång i veckan som tågklarerare i Stocksund, hade man satt upp en blinkande varningslampa och en ilsket ringande ringklocka. De satte igång att varna när utfartssignal C visade "kör" och spårledningen på spår 1 var belagd. Inte för att det stoppade alla som skulle passera övergången -- mången förare på väg mot Stockholm måste ha fått hjärtat i halsgropen på grund av någon vårdslös eller obetänksam person på väg från eller till plattformen för spår 2.

Senare, i slutet av 1970-talet, flyttades plattformsövergången till mitten av plattformen och försågs med bommar.
/up

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 35

av Olle E, Thursday, May 11, 2023, 16:58 (542 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack för din insats att tilgängliggöra denna bildskatt. Uppskattas!
Jag tror att det är en Xoa2p på bilden. Boggin och och parkeringsbromsens utvändiga axel tyder på det.


[image]
Okänd X3p lämnar Stocksund, mars 1970.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 35

av Peter Bolin, Friday, May 12, 2023, 00:43 (542 dagar sedan) @ Olle E

Tack för korrigeringen. Då är det förmodligen X2p 33, för samma tåg gick med X2p 34 i andra änden. X2p 32, som vanligen användes på Långängslinjen, stod om jag inte är fel underrättad avställd i Ösbyhallen i risigt skick vid den här tiden. I alla fall stod 32:an där 1969, för då såg jag den med egna ögon när jag åkte förbi på Vendevägen med linje 509.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 35 Eltåget vart?

av Leif B, Friday, May 12, 2023, 15:40 (541 dagar sedan) @ Peter Bolin

---


[image]
YP 886 vid Djursholms Ösby 1973. Denna motorvagn finns i dag vid AGJ.

---
Men på vilket spår befinner sig egentligen eltåget och vart är det egentligen på väg? Jag tycker det är placerat som att det kommit från spår 2 (signal K) och är på mot Eddavägen på uppspår. Det konstiga är ju bara det att knappast kan behövts ett fyrvagnståg till Eddavägen så sent och dessutom var ju rälsbussen pendelvagn till Eddavägen.

Tåget borde alltså varit på väg mot Näsbypark, men då borde det väl "svängt" väsnter i växeln bakom signal K eller senast i växeln någonstans under tåget, men det ser mer ut som att träburken redan "svängt" höger i den växeln mot Eddavägen.

Eller är jag alldeles vilse i pannkakan (Djursholm)?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 35 Eltåget vart?

av Thomas Tell, Friday, May 12, 2023, 16:23 (541 dagar sedan) @ Leif B

---


[image]
YP 886 vid Djursholms Ösby 1973. Denna motorvagn finns i dag vid AGJ.

---
Men på vilket spår befinner sig egentligen eltåget och vart är det egentligen på väg? Jag tycker det är placerat som att det kommit från spår 2 (signal K) och är på mot Eddavägen på uppspår. Det konstiga är ju bara det att knappast kan behövts ett fyrvagnståg till Eddavägen så sent och dessutom var ju rälsbussen pendelvagn till Eddavägen.

Tåget borde alltså varit på väg mot Näsbypark, men då borde det väl "svängt" väsnter i växeln bakom signal K eller senast i växeln någonstans under tåget, men det ser mer ut som att träburken redan "svängt" höger i den växeln mot Eddavägen.

Eller är jag alldeles vilse i pannkakan (Djursholm)?

Visst är du vilsen. Tåget är på väg till Näsbypark.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 35 Eltåget vart?

av Olle E, Friday, May 12, 2023, 21:22 (541 dagar sedan) @ Leif B

Djursholmsbangården var rätt rörig.
Länk till tidigare diskussion

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 35 Eltåget vart?

av Paul Decauville, Saturday, May 13, 2023, 14:48 (540 dagar sedan) @ Olle E

Djursholmsbangården var rätt rörig.
Länk till tidigare diskussion

Djursholmsbangården var sannolikt utformad så att en utbyggnad av dubbelspår till Östberga var förberedd. När utbyggnaden uteblev så fanns inte heller behovet av att leda tågen mot Nbp över spår 1, dvs det som skulle blivit normal tågväg för dessa tåg.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 35 Eltåget vart?

av Olle E, Saturday, May 13, 2023, 16:56 (540 dagar sedan) @ Paul Decauville

Ah, det är ju en plausibel förklaring.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 35, Djursholmsbang.

av Ulf Pålsson, Saturday, May 13, 2023, 19:49 (540 dagar sedan) @ Leif B

---


[image]
YP 886 vid Djursholms Ösby 1973. Denna motorvagn finns i dag vid AGJ.

---
Men på vilket spår befinner sig egentligen eltåget och vart är det egentligen på väg? Jag tycker det är placerat som att det kommit från spår 2 (signal K) och är på mot Eddavägen på uppspår. Det konstiga är ju bara det att knappast kan behövts ett fyrvagnståg till Eddavägen så sent och dessutom var ju rälsbussen pendelvagn till Eddavägen.

Tåget borde alltså varit på väg mot Näsbypark, men då borde det väl "svängt" väsnter i växeln bakom signal K eller senast i växeln någonstans under tåget, men det ser mer ut som att träburken redan "svängt" höger i den växeln mot Eddavägen.

Djursholmsbangården i Dj Ösby torde ha byggts om till det utseende som framgår av fotot i samband med inkoppling av dubbelspåret till Dj Sveavägen, runt 1946. På den här ritningen hos ekeving.se visas indikeringspanelen på tågexpeditionen med Djursholmabangårdens växlar, spår och signaler (samt även banan fram till och med Dj Sveavägen), som panelen såg ut till slutet av 1960-talet.

Följande ändringar var gjorda 1973: Växel 27 och uppställningsspåret spår 4 var borttagna. Utfartssignal J var slopad på spår 1, som var nedklassat till sidospår, och i stället hade J flyttats till spår 3 (högerplacerad, på fotot skymd bakom rälsbussen), för att man skulle vända Eddavägsvagnen direkt från spår 3 och få körsignal därifrån till Dj Sveavägen uppspår. Infartssignal F1/2 från Altorp var namnändrad till bara F, eftersom tågvägen till spår 1 var slopad.

Växeln omedelbart omedelbart bortom utfartssignal K1/2, växel 25, hade som enda syfte att i vänsterläge utgöra skyddsväxel för infartstågväg från infartssignal F till spår 3. För den måste inte bara växlarna i tågvägen, 50/51 och 16/29, läggas i vänsterläge, utan även växlarna 14/25 och 49 måste ligga i vänsterläge som skydd, i fall ett tåg från Stocksund till spår 2 inte skulle kunna stanna vid utfartssignal K1/2 i stopp. Vi ska komma ihåg att det inte fanns något tekniskt samband mellan tågvägen (i hävstångsställverket) från Stocksund uppspår till spår 2 och el-mek-ställverket på tågexpeditionen för Djursholmsbangården.

Bortom växel 49 i vänsterläge fanns endast en grushög (ingen stoppbock), och växelns vänsterläge signalerades med ”stopp” från en spårspärrsignal. Huruvida det någonsin har funnits planer på dubbelspårsutbyggnad också mot Altorp (som Paul Decauville nämner i sitt inlägg) känner jag inte till, men hur det än var med det så var det i alla fall inte enda orsaken till att växel 14/25 och växel 49 fanns.

Växel 51, som skilde tåg från spår 2 mot Altorp eller Dj Sveavägen uppspår befinner sig ungefär vid eltågets främsta motorvagn, som är på väg mot Altorp. På spårplanen ser det ut som om vänsterläget (mot Altorp) är kurvläget och högerläget (mot Dj Sveavägen uppspår) är rakläget, men i själva verket var det tvärtom. Även växel 49 och 50 är "felritade" på spårplanen: vänsterläget var rakläget och högerläget var kurvläget.
/up

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 35, Djursholmsbang.

av Olle E, Sunday, May 14, 2023, 16:11 (539 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Vill minnas att skärningen mellan Ösby och Vendevägen är breddad..?