---
YP 886 vid Djursholms Ösby 1973. Denna motorvagn finns i dag vid AGJ.
---
Men på vilket spår befinner sig egentligen eltåget och vart är det egentligen på väg? Jag tycker det är placerat som att det kommit från spår 2 (signal K) och är på mot Eddavägen på uppspår. Det konstiga är ju bara det att knappast kan behövts ett fyrvagnståg till Eddavägen så sent och dessutom var ju rälsbussen pendelvagn till Eddavägen.
Tåget borde alltså varit på väg mot Näsbypark, men då borde det väl "svängt" väsnter i växeln bakom signal K eller senast i växeln någonstans under tåget, men det ser mer ut som att träburken redan "svängt" höger i den växeln mot Eddavägen.
Djursholmsbangården i Dj Ösby torde ha byggts om till det utseende som framgår av fotot i samband med inkoppling av dubbelspåret till Dj Sveavägen, runt 1946. På den här ritningen hos ekeving.se visas indikeringspanelen på tågexpeditionen med Djursholmabangårdens växlar, spår och signaler (samt även banan fram till och med Dj Sveavägen), som panelen såg ut till slutet av 1960-talet.
Följande ändringar var gjorda 1973: Växel 27 och uppställningsspåret spår 4 var borttagna. Utfartssignal J var slopad på spår 1, som var nedklassat till sidospår, och i stället hade J flyttats till spår 3 (högerplacerad, på fotot skymd bakom rälsbussen), för att man skulle vända Eddavägsvagnen direkt från spår 3 och få körsignal därifrån till Dj Sveavägen uppspår. Infartssignal F1/2 från Altorp var namnändrad till bara F, eftersom tågvägen till spår 1 var slopad.
Växeln omedelbart omedelbart bortom utfartssignal K1/2, växel 25, hade som enda syfte att i vänsterläge utgöra skyddsväxel för infartstågväg från infartssignal F till spår 3. För den måste inte bara växlarna i tågvägen, 50/51 och 16/29, läggas i vänsterläge, utan även växlarna 14/25 och 49 måste ligga i vänsterläge som skydd, i fall ett tåg från Stocksund till spår 2 inte skulle kunna stanna vid utfartssignal K1/2 i stopp. Vi ska komma ihåg att det inte fanns något tekniskt samband mellan tågvägen (i hävstångsställverket) från Stocksund uppspår till spår 2 och el-mek-ställverket på tågexpeditionen för Djursholmsbangården.
Bortom växel 49 i vänsterläge fanns endast en grushög (ingen stoppbock), och växelns vänsterläge signalerades med ”stopp” från en spårspärrsignal. Huruvida det någonsin har funnits planer på dubbelspårsutbyggnad också mot Altorp (som Paul Decauville nämner i sitt inlägg) känner jag inte till, men hur det än var med det så var det i alla fall inte enda orsaken till att växel 14/25 och växel 49 fanns.
Växel 51, som skilde tåg från spår 2 mot Altorp eller Dj Sveavägen uppspår befinner sig ungefär vid eltågets främsta motorvagn, som är på väg mot Altorp. På spårplanen ser det ut som om vänsterläget (mot Altorp) är kurvläget och högerläget (mot Dj Sveavägen uppspår) är rakläget, men i själva verket var det tvärtom. Även växel 49 och 50 är "felritade" på spårplanen: vänsterläget var rakläget och högerläget var kurvläget.
/up