Järnväg vart det aldrig-men linbana! (Fotografier/bildfrågor)
Som jag minns min bardomsbygd gick linbanan till Lövsvedens gruva, inte till Kärrgruvan. Linbanan revs visserligen innan jag föddes men det fanns (kanske fortfarande finns) rester kvar av en spännstation.
Ja du har rätt, det framgår inte av vad jag skrev att linbanan kom att gå enbart mellan lövsvedsgruvan och näs bruk;-)
Järnvägen planerades däremot att byggas sträckan näs bruk-lövsvedsgruvan-sjögruvan-kärrgruvan.
bruksledningen ansåg dock det för dyrbart, och när man till slut beslutade om att bygga linbanan var sjögruvan tömd på malm.
kärrgruvans malm var olämplig för näs bruks masugn och rättigheterna överläts till klosters bruk, som dock aldrig själv kom att använda den.
den skall inte förväxlas med kärrgruvan strax norr om Norberg (SWB), det här var en liten bergsmansgruva som övertogs i samband med att bergsmännen överlät hyttan till näs bruk;-) (har inte besökt platsen ännu så exakt var den låg vet jag inte:-| )
linbanan känner jag till men bara i förbigående, det ryktas dock att rester av en spännstation och vissa fundament fortfarande finns kvar
om den stora kärrgruvan och dess järnväg vill jag minnas att det skrevs om på www.historiskt.nu nyligen för den som är intresserad :-) :-)
Lars Bergkvist, född och uppvuxen 4 km väster om Näs.
staffan g som tidigare ofta rastade vid den rosa vägkrogen i skånes fagerhult;-) :-)