Malmbanan- men var? Sidospår till LKAB. Bilder? (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Friday, June 09, 2023, 13:08 (566 dagar sedan) @ Leif B

Tack Bertil, helt otroligt att "vi" kunde peka ut denna stuga som då kanske hade ngn kontroll
funktion för utförsel av malm? Är det inte fantastikt att se brytningen i ett sånt tidigt stadium där i princip man skottat sig (sprängt så klart)in i berget och där man gjort rutschkanor
ner för berget och lastfickor för på den tiden väldigt små malmvagnar.Idag är man 1400 m under ytan.
Gamla fotografier har en förmåga krympa perspektiven så sjöar och berg får en konstigt utseende. Tyvärr så var det ingen okänd bv stuga som jag försöker samla.
ps. Bilden finns i tråden, kunde inte ladda den igen.

Tack mina herrar, ska försöka komma på ngt fler spörsmål senare vad det lider.


Tack, Bertil för den kartan! Framgår det av texten vilka spår som ägdes av SJ resp. LKAB? Att kartan finns i SJ:s minnesskrift, tyder väl på att åtminstone en del av spåren ägdes av SJ? Ska jag våga mig på att gissa, skulle jag tro att kurvan, bangården och kanske även spåren till lastkajen ägdes av SJ men att spåren när till mekaniska verkstaden och förråden ägdes av LKAB. I så fall kan man ju väl tänka sig att SJ behövde en byggnad där, som värmestuga för tågpersonalen, som expedition eller kanske man ville ha en banvakt på plats, inte minst för växelsopning.

Till Tommy: nej, jag har inga egna bilder på banvaktsstugor. Däremot tycker det är fascinerande att studera gamla foton och kartor och att försöka bilda sig en uppfattning om hur det sett ut vid olika tider och hur verksamheten fungerade.

Intresset för Kiruna stad, gruvan och gruvlogistiken väcktes på 1980-talet när jag besökte gruvan och museispårvägen. Då var fortfarande delar av transportnivån på 540 m-nivån i drift och lokverkstaden där i bruk, i det bergrum som nu är Besökscentrum. Museispårvägen hade sin vagnhall i det som varit sågverkets maskinhus som då nog var den sista byggnaden i stadsdelen "Ön" (uppkallad efter Djävulsön). Sydligaste delen av Luossajärvi var då redan igenfylld och spårvägen följde en väg runt gråbergstippen Zenobia. Nu har nästan hela banvallen följd med Zenobia och maskinhuset när i den stora gropen och hela södra Loussajärvi fram till Sjöbangården är tömd.

Beträffande bilder så finns det en hel del om man letar: först och främst om man söker på digitaltmuseum.se med sökord som "Kiruna", "Kirunavaare", "Loussavaara", "Luossavaare" med oliet olika stavningar och på "LKAB" så hittar man massor med bilder varav några är relevanta i sammanhanget. En del bilder kan man hitta i google med samma sökord.

Att söka på fotografen "Borg Mesch" kan också vara givande. Han startade fotoateljé i Kiruna 1903(?) och har tagit många utmärkta bilder på Kirunas och gruvans första år och från byggandet av Malmbanan vidare norr om Kiruna.

Till sist finns det både bilder och kartskisser i de två böckerna om spårvägen i Kiruna. Spårvägen som sträckte sig från Bergfoten vid Kiirunavaara till foten av Luossavaara var ju en del av gruvlogistiken, främst för personal men även för material från sågverket, verkstaden och förråden på Ön till de båda gruvorna. Spårvägen fick meterspår därför att materialbanorna på Kiirunavaara vid den tiden hade meterspår. Banorna uppe på berget kallades "Landshövdingebanan" och byggdes senare om till normalspår och trafikerades bl a av begagnade spårvagnar från olika städer. Allteftersom brytning flyttade under jord användes även spårvagn i Sjötunneln genom malmkroppen på marknivån. Både stadspårvägen och spårvagnarna i gruvan beskrevs i böckerna med utblickar på material- och malmtransporterna.

https://www.bokborsen.se/?f=1&qt=P%C3%A5%20metersp%C3%A5r%20under%20midnattssol
https://www.bokborsen.se/?f=1&qi=9789185305605

Borg Mesch:
http://www.famgus.se/Postcards/Swedish%20Topography/Borg%20Mesch/BorgMesch.html
https://www.bokborsen.se/?qt=Borg%20Mesch%20Dr%C3%B6mmen%20om%20fj%C3%A4llen
https://www.antikvariat.net/en/bot9028-fjallvraken-borg-mesch-fotografpionjar-bland-sam...


Någon kanske kan tipsa om böcker om själva gruvan?

Boken "Gränges, En krönika om svensk järnmalm" av Nils Meinander rekommenderas .

Gränges var ju huvudägare i LKAB tills dom blev utköpta av staten , så i boken står mycket intressant bla historia om LKAB och även gruvbrytningen i deras gruvor.

M.V.H Anders.k.


Hela tråden: