Stocksund: När bröts anslutningen till gamla bron? (Bana)

av Anders Sandgren, Tuesday, June 13, 2023, 10:02 (629 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Roslagsbanan stoppade trafiken förbi Stocksund i slutet av mars 1996 för att kunna ansluta banan till den nya dubbelspåriga bron. I augusti 1996 startade trafiken igen, nu alltså över nya bron.

Som jag minns det bröts anslutningarna till gamla bron både från norr och söder ganska snart efter att trafiken stoppats. Därefter borde det alltså inte ha varit möjligt att trafikera den gamla bron med järnvägsfordon. Nu har emellertid Sällskapet Amorina i Stocksund hittat en fin vinterbild som visar ett trevagns X10p-tåg på gamla bron. Fotograf är Mikael Röhr, och jag tror mig ha sett bilden tidigare, oklart var. Bildens metadata anger att den är tagen den 5 december 1997, vilket jag påstår är fel. Kanske hade fotografen fel datuminställning i kameran? Eller fanns det faktiskt kvar ett av mig helt bortglömt spår till gamla bron, så att någon kunde köra ut ett tåg där nästan två år efter att trafiken upphört? Jag har mycket svårt att tänka mig detta - eftersom banan ändrades i höjdled i samband med anslutningen till dubbelspårsbron hade en förbindelse till gamla bron blivit tämligen dyrbar.

Nä, naturligtvis fanns det ingen sådan anslutning. Det var nästan så att det stod folk och lossade skarvjärn så snart sista vagnen passerat, i alla fall var förbindelserna brutna på båda sidorna inom några dagar. På norra sidan byggde man en tillfällig förbindelse mellan Mörby station och verkstaden, och på södra sidan var det rena schaktningen, som du skriver.

Antar att det är den här omslagsbilden det handlar om? Det känns som att 5 december 1995 är troligare, men det skulle också kunna vara t ex mars 1996, det var en snörik vinter och det var fortfarande snö när sista tåget gick över gamla bron.

Det sista tåget över bron kan ju varit ett kontaktledningståg som plockade ner tråden. Men då kanske de redan börjat lossa bultarna...

Hela tråden: