Tåg-ur-spårkastare (Signaler/säkerhet)
En sådan sattes upp vid spårkorsningen i Fågelsta år 1897.
Var det möjligtvis Sveriges första ?
av mormorsgruvan, Tuesday, June 20, 2023, 09:47 (528 dagar sedan)
En sådan sattes upp vid spårkorsningen i Fågelsta år 1897.
Var det möjligtvis Sveriges första ?
av Olof B, Tuesday, June 20, 2023, 11:12 (528 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Bild?
Källa?
Annan information?
Bästa mormorsgruvan (vem du nu är?) vi skulle mycket gärna vilja att du har något mer förklarande frågor.
För som oftast så förstår vi inte vad du frågar efter.
Så för att kunna ge mer information så behöver vi lite mer kontext i frågan.
med bästa smalspårshälsningar
Olof B
Göteborg
av Kjell Friberg, Tuesday, June 20, 2023, 21:29 (527 dagar sedan) @ Olof B
Ensa svar jag kan ge är att det är en grov översättning av det engelska "catch point" men någon sådan primitiv skyddsväxel känner jag inte till att ha funnits i Fågelsta (eller någon annan stans i Sverige).
av Lennart Fransson, Tuesday, June 20, 2023, 21:34 (527 dagar sedan) @ Kjell Friberg
Ensa svar jag kan ge är att det är en grov översättning av det engelska "catch point" men någon sådan primitiv skyddsväxel känner jag inte till att ha funnits i Fågelsta (eller någon annan stans i Sverige).
Om vi går så långt att vi talar "skyddsväxel" med två tungor men utan korsningsparti så har det definitivt förekommit (bl a i Motala och Norrköping), och gör kanske fortfarande så.
av Staffan Myrenberg1, Wednesday, June 21, 2023, 00:01 (527 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Men har det inte funnits en urspårningsväxel som med avsikt skulle få tåget att spåra ur? Jag har för mig att pappa har pratat om det.
av Överkörmästaren, Wednesday, June 21, 2023, 08:59 (527 dagar sedan) @ Staffan Myrenberg1
Men har det inte funnits en urspårningsväxel som med avsikt skulle få tåget att spåra ur? Jag har för mig att pappa har pratat om det.
Förvirringen verkar total! Det finns många växlar som har den funktionen, även på dagens järnvägar. I Sverige kallas de vanligtvis för skyddsväxlar. De är till för att hindra att ett tåg/annat spårfordon som av någon anledning inte stannat i tid kommer fram till den farliga punkten som man vill skydda, därav uttrycket.
Det går också att använda spårspärrar som skydd i vissa fall. En spårspärr är ju också ett slags urspåringsanordning och kallas i vissa sammanhang ”derailer” och liknande.
av Lennart Petersen, Wednesday, June 21, 2023, 18:40 (526 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Men har det inte funnits en urspårningsväxel som med avsikt skulle få tåget att spåra ur? Jag har för mig att pappa har pratat om det.
Förvirringen verkar total! Det finns många växlar som har den funktionen, även på dagens järnvägar. I Sverige kallas de vanligtvis för skyddsväxlar. De är till för att hindra att ett tåg/annat spårfordon som av någon anledning inte stannat i tid kommer fram till den farliga punkten som man vill skydda, därav uttrycket.Det går också att använda spårspärrar som skydd i vissa fall. En spårspärr är ju också ett slags urspåringsanordning och kallas i vissa sammanhang ”derailer” och liknande.
Ja gissningsvis är det skyddsväxel som avses med denna urspårare.
Skyddsväxlar med tillhörande skyddsspår byggdes för att det ansågs bättre att leda in ett i sidospår än att riskera en frontalkollission.
Men så kom olyckan i Handen när ett pendeltåg åkte ner i sjön.
https://www.haninge.org/2016/04/11/tagolyckan-i-handen-1985/
Eftet det började man granska dessa skyddsspår mer noggrannt och fann en del häpnadsväckande brister , det fanns t.ex skyddsspår som ledde rakt mot en bergvägg och i Handen ner i en sjö.
av Harald, Wednesday, June 21, 2023, 18:53 (526 dagar sedan) @ Lennart Petersen
...
Eftet det började man granska dessa skyddsspår mer noggrannt och fann en del häpnadsväckande brister , det fanns t.ex skyddsspår som ledde rakt mot en bergvägg och i Handen ner i en sjö.
Och så finns det ett skyddsspår som leder mot det spår som skall skyddas.
https://kartor.eniro.se/m/FXLk1
av Strömgränsreferensen, Wednesday, June 21, 2023, 14:56 (527 dagar sedan) @ Olof B
Bild?
Källa?
Annan information?Bästa mormorsgruvan (vem du nu är?) vi skulle mycket gärna vilja att du har något mer förklarande frågor.
För som oftast så förstår vi inte vad du frågar efter.
Så för att kunna ge mer information så behöver vi lite mer kontext i frågan.med bästa smalspårshälsningar
Olof B
Göteborg
@ Olof B Göteborg
Har en viss misstanke om att Mormorsgruvan om hen inte är ett troll, bara vill provocera alla i detta forum med sina evinnerliga frågor.
Märk väl att personen ställer en omöjlig fråga och väntar på svar men följer aldrig upp detta för att få till en liten diskussion.
Snart kommer en ny fråga ...
och en ny fråga..... i evigheters evighet. Nu har mormorsgruvan fått två frågor från oss båda, men kommer givetvis aldrig att svara vem hen är och vad frågorna har för avsikt.
av Bengt Löfgren, Wednesday, June 21, 2023, 19:14 (526 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen
Bild?
Källa?
Annan information?Bästa mormorsgruvan (vem du nu är?) vi skulle mycket gärna vilja att du har något mer förklarande frågor.
För som oftast så förstår vi inte vad du frågar efter.
Så för att kunna ge mer information så behöver vi lite mer kontext i frågan.med bästa smalspårshälsningar
Olof B
Göteborg
@ Olof B Göteborg
Har en viss misstanke om att Mormorsgruvan om hen inte är ett troll, bara vill provocera alla i detta forum med sina evinnerliga frågor.
Märk väl att personen ställer en omöjlig fråga och väntar på svar men följer aldrig upp detta för att få till en liten diskussion.
Snart kommer en ny fråga ...
och en ny fråga..... i evigheters evighet. Nu har mormorsgruvan fått två frågor från oss båda, men kommer givetvis aldrig att svara vem hen är och vad frågorna har för avsikt.
Förmodligen njuter han av den pennfäktning som ofta uppkommer mellan andra som försöker förstå frågan men som har olika tolkningar av som avsågs.
av mormorsgruvan, Wednesday, June 21, 2023, 20:49 (526 dagar sedan) @ Strömgränsreferensen
Jag är inte ute efter att provocera. Min vilja är att HELA DEN SVENSKA järnvägshistorien skall bli utforskad. Jag trodde att alla i detta forum hade samma vilja.
Finns här någon som bor nära ARNINGE
Ta då en tur till riksarkivet och titta på ritningen "vexelförregling vid Fogelsta"
Berätta sedan om anordningen.
av Överkörmästaren, Wednesday, June 21, 2023, 20:50 (526 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Jag är inte ute efter att provocera. Min vilja är att HELA DEN SVENSKA järnvägshistorien skall bli utforskad. Jag trodde att alla i detta forum hade samma vilja.
Finns här någon som bor nära ARNINGE
Ta då en tur till riksarkivet och titta på ritningen "vexelförregling vid Fogelsta"
Berätta sedan om anordningen.
Alla har nog i princip samma vilja, men det är inte alla som är villiga att göra det åt dej bara för att du kräver det!