Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 36 -- tågbyte från -72 (Bana)

av Ulf Pålsson, Monday, June 26, 2023, 20:32 (615 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Man förlängde plattformen på spår 3 (spåret mot Stockholm Ö) genom den träplattform som syns på fotona och som skulle användas av "Eddavägsvagnen". Den plattformsövergång som tidigare låg ungefär vid plattformsänden på spår 2 (i höjd med utfartssignal K1/2 mot Altorp och Dj Sveavägen, den högra i bild på det första fotot), den flyttades en vagnslängd söderut, så att man där lättare kunde korsa spår 2 och 3 för att ta sig från det tåg som ankommit från Stockholm Ö till Eddavägsvagnen. Detta innebar också att den tillgängliga spårlängden på spår 2 minskades med ca en vagnslängd, vilket i praktiken inte utgjorde något problem; infartstågvägens slutpunkt markerades med ett S-märke (det som syns tydligt på den nedre bilden).

Efter någon dags funderande har jag kommit fram till att jag mindes lite fel: Före 1972 år ombyggnad av Djursholmsbangården fanns det inte någon plattformsövergång bortom infartstågvägens slutpunkt vid utfartssignal K1/2. Så här borde det ha stått i stället:

= = = = =
- - -

Man förlängde plattformen på spår 3 (spåret mot Stockholm Ö) genom den träplattform som syns på fotona och som skulle användas av "Eddavägsvagnen". Drygt en vagnslängd före utfartssignal K1/2 mot Altorp och Dj Sveavägen (den vars baksida vi ser till höger på det första fotot) skapades en ny plattformsövergång, så att man kunde kunde korsa spår 2 och 3 för att ta sig från det tåg som ankommit från Stockholm Ö till Eddavägsvagnen. Detta innebar också att den tillgängliga spårlängden på spår 2 minskades med ca en vagnslängd, vilket i praktiken inte utgjorde något problem; infartstågvägens slutpunkt markerades med ett S-märke (det som syns tydligt på den nedre bilden).

- - -
= = = = =

Det var egentligen rätt egendomligt att denna nya plattformsövergång tilläts finnas utan någon bevakning annat än möjligen en skylt "se upp för tåg".


Hela tråden: