Platsidentifieringshjälp önskas - transformatorvagn (Elektrifiering/elektrisk drift)
Dessa två bilder har jag skannat ur Aseas bildsamling på Västmanlands län museum i Västerås.
Det är en 40/70 kV (trefas) transformator för Hammarsforsens kraft AB i Sundsvall.
Jag har inte dubbelkollat, men datum 1951-10-06 anges på papperskopiorna. Ofta är detta en eller någon dag efter det egentliga fotodatumet. Det är inregistreringsdatumet i Aseas bildarkiv. Det känns som lite mycket snö redan i början av oktober, men omöjligt är det inte.
På nedre bilden ser det ut att skymta ett vattentorn mellan Esso-tankvagnen och transformatorvagnen.
Sen ser det också ut att vara bryggstolpar i betong, så det är väl inte helt osannolikt att det är utanför Asea i Ludvika.
Någon som har andra bilder att jämför med, och kan bekräfta eller säga emot med plats-hypotes?
F ö vet jag ännu inte hur dessa gummihjulsfordon levererades, det känns som en lång bit att föra från Ludvika till någon anläggning hos Hammarforsens kraft AB?. Kanske fick plats på djuplastvagn?