Platsidentifieringshjälp önskas - transformatorvagn (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Peter B, Thursday, June 29, 2023, 18:27 (523 dagar sedan)

[image]

[image]

Dessa två bilder har jag skannat ur Aseas bildsamling på Västmanlands län museum i Västerås.
Det är en 40/70 kV (trefas) transformator för Hammarsforsens kraft AB i Sundsvall.
Jag har inte dubbelkollat, men datum 1951-10-06 anges på papperskopiorna. Ofta är detta en eller någon dag efter det egentliga fotodatumet. Det är inregistreringsdatumet i Aseas bildarkiv. Det känns som lite mycket snö redan i början av oktober, men omöjligt är det inte.
På nedre bilden ser det ut att skymta ett vattentorn mellan Esso-tankvagnen och transformatorvagnen.
Sen ser det också ut att vara bryggstolpar i betong, så det är väl inte helt osannolikt att det är utanför Asea i Ludvika.
Någon som har andra bilder att jämför med, och kan bekräfta eller säga emot med plats-hypotes?

F ö vet jag ännu inte hur dessa gummihjulsfordon levererades, det känns som en lång bit att föra från Ludvika till någon anläggning hos Hammarforsens kraft AB?. Kanske fick plats på djuplastvagn?

Platsidentifieringshjälp önskas - transformatorvagn

av BD, Thursday, June 29, 2023, 20:28 (523 dagar sedan) @ Peter B

[image]

Bilen verkar att vara en Volvo L248 på 100 hk och tillverkad tidigast 1950. Foco-kranen är tidigast från 1949.
Att ge sig ut på långtur, ca 50 mil, med ett obromsat släp i vinterföre kan inte ha varit möjligt ca 1950. Då var tillåtet axeltryck ca 6 ton och boggitrycket 8 a' 10 ton.
En klasskamrats far drog i början av 1950-talet på sommarföre en grävmaskintrailer (med dragstång) med en likadan Volvo. I en backe orkade inte ekipaget. Då kopplades en likadan lastbil till i bakänden på trailern med en stång för påskjutning. Tydligen var det inte första gången det praktiserades enär stången redan fanns.
Vad jag minns var trailern obromsad och hade fyra däck på framvagnen och 8 däck i ofjädrat pendelmontage på tvären bak.

Det verkar inte att finnas möjlighet att koppla en stång i bakänden på transformatorvagnen vilket omöjliggjorde att koppla till en andra bil för bromsning och påskjutning.

Platsidentifieringshjälp önskas - transformatorvagn

av Littera JS, Friday, June 30, 2023, 21:05 (522 dagar sedan) @ Peter B

Tror också på Ludvika och tycker mej se en BJ "Ludvika" skylt på bild no 2. Lastbilen har bytt position och trafon har vänts mellan bilderna så spekulerar i om man behövde vända på trafon innan den lastades på järnväg (?). Det gick och det går in ett spår till ASEA nu Hitachi på den plats där ekipaget befinner sej och tunga grejer gick företrädesvis på järnväg på den tiden tänker jag

Skymt SWB-hus?

av Rasmus Axelsson, Tuesday, July 04, 2023, 14:42 (518 dagar sedan) @ Peter B

[image]

Byggnaden som skymtar direkt till vänster om trafon och som är delvis skymd av densamma, ser ut att vara av SWB-utförande från tidigt 1900-tal, vilket också kan stämma överens med Ludvika och bangårdskartor därifrån.