Lok D och Ud 1959 (Järnväg allmänt)

av Torbjörn Jansson, Saturday, July 01, 2023, 18:56 (623 dagar sedan)

Kanske dags att börja lägga ut mina allra tidigaste bilder från 1958, tagna med min första enkla kamera,AGFA Click 6x6. På slöjdlektionerna i Årsta Folkskola hade vi en mycket fotointresserad lärare, Stig Jonsson, gemenligen kallad Träjonte. I slöjdsalen hade han inrett en komplett mörkrum och där fick vi intresserade lära och oss att blanda ihop våra kemikalier för framkallning av våra filmer och sedan konsten att förstora. Jag har sedan dess framkallat alla mina filmer själv utom den första.

[image]
Lok Dg 194 vid Mjölkcentralen i Årsta våren 1959. Tåget står på spåret till Slakthuset och mjölkvagnarna ska växlas ner till MC.

[image]
Lok Ud med okänt nummer på samma plats våren 1959.

[image]
Dg 364 med tåg till Stockholm i Björnlunda 1958, vårt sommarviste. En liten utmaning till bäste Thomas T att identifiera vagnarn.

Lok D och Ud 1959

av Stig Lagergren, Saturday, July 01, 2023, 20:50 (622 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Det här bådar gott. Underbara bilder. Hoppas innerligt på fortsättning.
Vagnen kan vara en WLABo3c men jag överlåter åt Thomas T att klara ut det.

Lok D och Ud 1959

av Torbjörn Jansson, Saturday, July 01, 2023, 21:05 (622 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Tackar :-D ! Jag har har redan ganska mycket skannat men det finns mer....;-) !
/Tobbe

Dg 364 med tåg

av Thomas Tell, Sunday, July 02, 2023, 00:41 (622 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

[image]
Dg 364 med tåg till Stockholm i Björnlunda 1958, vårt sommarviste. En liten utmaning till bäste Thomas T att identifiera vagnarn.

Visst är det en WLABo3c först i tåget men sen är det en utmaning att se vidare.
Det ser konstigt ut men jag tror andra vagnen är en resgodsvagn F1 av något slag och därefter en post- o resgodsvagn DFo25 f.d. OKB. Två dörrar på vagnssidan där den bortre ligger i en nisch. DFo25 var utrustade för gång till Köpenhamn. Se posten på kärran i höjd med vagnen.
Vagnarna därefter är alldeles för plottriga för att få fram något.
/tell

Dg 364 bör vara Du 364.

av S-O Johansson, Sunday, July 02, 2023, 19:17 (621 dagar sedan) @ Thomas Tell

Med risk att bli petimeterförklarad så var D 364 en Du 1958. Ombyggd 1953 från Dg enligt Lennart Wretmans listor på SJK hemsida.
Hur det var 1958 vet jag inte men tidigare så var det inte ovanligt med Dg som dragkraft i persontåg. Speciellt de som hade många stopp och inte gick långväga. Stockholm - Katrineholm var en sådan sträcka. Tåget på bilden verkar vara mer långväga.

Dg 364 bör vara Du 364.

av Torbjörn Jansson, Sunday, July 02, 2023, 20:19 (621 dagar sedan) @ S-O Johansson

Med risk att bli petimeterförklarad så var D 364 en Du 1958. Ombyggd 1953 från Dg enligt Lennart Wretmans listor på SJK hemsida.
Hur det var 1958 vet jag inte men tidigare så var det inte ovanligt med Dg som dragkraft i persontåg. Speciellt de som hade många stopp och inte gick långväga. Stockholm - Katrineholm var en sådan sträcka. Tåget på bilden verkar vara mer långväga.

Ja, det gäller att vara korrekt på Forumet annars kommer piskrappen omedelbart från de alltid bättre vetande petimetrerna när det gäller t ex väsentligheter som t ex littera och då själva bilden har en underordnad betydelse.......:-D :-D :-D :-D ! F´låt, nu var jag lite elak ;-)! Då det enligt eminente Thomas Tell var en sovvagn med efter loket så var det säkert ett mer långväga tåg! Dock kan den ju vara en vagntransport!

Dg 364 bör vara Du 364.

av S-O Johansson, Monday, July 03, 2023, 17:11 (621 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Ja, det gäller att vara korrekt på Forumet annars kommer piskrappen omedelbart från de alltid bättre vetande petimetrerna när det gäller t ex väsentligheter som t ex littera och då själva bilden har en underordnad betydelse.......:-D :-D :-D :-D ! F´låt, nu var jag lite elak ;-)! Då det enligt eminente Thomas Tell var en sovvagn med efter loket så var det säkert ett mer långväga tåg! Dock kan den ju vara en vagntransport!

Du får vara elak eftersom jag glömde att berömma dig för den fina bilden på tåget med Dg/Du som dragkraft och även de i inlägget med Xoa5 och Ra. Får ta på mig skämsmössan. :-( :-( Fortsätt visa de du har och vill lägga ut från en intressant tidsperiod.
Det som gjorde mig mest nyfiken på litterat var att jag innan kontroll hade i bakhuvudet att de flesta stål Dg redan blivit Du 1958. Hade ju varit lite sensationellt om en av de få kvarvarande fångats på bild med persontåg i Björnlunda.
Björnlunda av idag är i alla fall förändrat mot då men jag tror att huset bakom D 364 finns kvar. Nu är det bara en sk "krysstation" där tågen kan byta mellan upp- respektive nedspår.

Dg 364 bör vara Du 364.

av Torbjörn Jansson, Monday, July 03, 2023, 18:15 (621 dagar sedan) @ S-O Johansson

Du får vara elak eftersom jag glömde att berömma dig för den fina bilden på tåget med Dg/Du som dragkraft och även de i inlägget med Xoa5 och Ra. Får ta på mig skämsmössan. :-( :-( Fortsätt visa de du har och vill lägga ut från en intressant tidsperiod.
Det som gjorde mig mest nyfiken på litterat var att jag innan kontroll hade i bakhuvudet att de flesta stål Dg redan blivit Du 1958. Hade ju varit lite sensationellt om en av de få kvarvarande fångats på bild med persontåg i Björnlunda.
Björnlunda av idag är i alla fall förändrat mot då men jag tror att huset bakom D 364 finns kvar. Nu är det bara en sk "krysstation" där tågen kan byta mellan upp- respektive nedspår.

Ingen fara och tack för berömmet och du kan ta av dig skämsmössan.....;-) :-D ! Att jag skrev Dg var att det stod så i Str 77 från 1948....:-D ! Under hela 1950-talet så hyrde min och grannens familj ett fritidsboende och då mest på sommararna i Björnlunda. Grannpojken och jag var redan då tågnördar och det är vi fortfarande och umgås även.
Jodå, huset finns kvar och där bodde stins Lund och vi umgicks även med hans son på den tiden. https://kartor.eniro.se/?c=59.063382,17.161041&z=19&l=aerial&q=%22bj%C3%B6r...
Fler bilder kommer nog...;-) !
Hälsningar
Torbjörn

Lok D och Ud 1959

av Legion44, Sunday, July 02, 2023, 11:28 (622 dagar sedan) @ Torbjörn Jansson

Vilken fin kvalitet och vilka fina motiv, tack för att du delar med dig😊

Lok D och Ud 1959

av Torbjörn Jansson, Sunday, July 02, 2023, 13:44 (622 dagar sedan) @ Legion44

Ooooooh, jag bugar och tackar allra ödmjukast :-D !
/Tobbe