Brandtunnor (Bana)

av Jan Frelin, Sunday, July 02, 2023, 17:53 (474 dagar sedan)

Brandtunnor har bevisligen funnits längs med linjen på svenska järnvägar, men jag har inte lyckats hitta någon dokumentation. Fanns det regleringar? Typritningar? Någon annan dokumentation?

Brandtunnor

av Sune Nylén, Monday, July 03, 2023, 00:29 (473 dagar sedan) @ Jan Frelin

Sådana där tunnor minns jag väl efter bergslagsbanan uppåt Deje och norröver där skog växte
nära banan.. Det var begagnade oljefat med en granruska nedstucket i tunnan. Givetvis hade man tagit bort botten i ena ändan och fyllt det med vatten. Jag såg dem ju bara från håll förstås, men drog den slutsatsen ändå. Hur tätt stod de.Ja, det minns jag
inte om jag kollade. Berodde nog på terrängen med växtlighet o.s.v.Tid då, ja runt 49 50. när mor, far och jag åkte till moster i Grängesberg på semester / Sune.

Brandtunnor

av Tom Hedlund, Tuesday, July 04, 2023, 13:19 (472 dagar sedan) @ Sune Nylén

Från min uppväxt vid Roslagsbanan under 1950-talet minns jag en brandtunna full med vatten av just det slaget på min pappas banvaktssträcka. Den stod på en plats där skogen nådde fram till banan och den innehöll en enrisruska. Det kan mycket väl ha funnits sådana brandtunnor också på andra platser längs sträckan, men det är inget som jag minns. Att de skulle ha stått med bestämda mellanrum tror jag inte, utom på långa sträckor med sammanhängande skog längs spåret.
Tom Hedlund

Brandtunnor

av olle sundström, Tuesday, July 04, 2023, 15:52 (472 dagar sedan) @ Tom Hedlund

Vilka trevliga minnen frågan väcker!

På sextiotalet hade jag sommarjobb vid SJ Ba. Decenniets sista sommaren var mycket torr och varm och jag var "dräng" åt den ytterst sympatiske Holger Forsberg som körde MTR 56 (om jag minns rätt, 54 år senare).

När tunga godståg bromsade sig utför den beryktade Ryggenbacken orsakade gnistorna ofta skogsbränder i den torra terrängen.

De bensinfat som ställts ut som "vattenleverantörer" tömdes snabbt av brandkåren och vår uppgift var då att åka ut och fylla på faten. (Sannolikt hade motortrallan en större tank på flaket men det minns jag inte riktigt.)

Trafiken var tät så vi var långa stunder "inlåsta" på Ryggens station.

Sedan vi fyllt våra behållare sade Holger ofta åt mig "gå ner och bada Du, jag höjtar till när dom släpper ut oss igen".

Tack för att sådana minnen fick tillfälle att dyka upp!

Olle S

Brandtunnor

av Thomas Tell, Thursday, July 06, 2023, 10:32 (470 dagar sedan) @ Tom Hedlund

Från min uppväxt vid Roslagsbanan under 1950-talet minns jag en brandtunna full med vatten av just det slaget på min pappas banvaktssträcka. Den stod på en plats där skogen nådde fram till banan och den innehöll en enrisruska. Det kan mycket väl ha funnits sådana brandtunnor också på andra platser längs sträckan, men det är inget som jag minns. Att de skulle ha stått med bestämda mellanrum tror jag inte, utom på långa sträckor med sammanhängande skog längs spåret.
Tom Hedlund

[image]
Denna tunna fotograferad 2013 står kanske kvar mellan Enebyberg och Djursholms Ekeby. Tunnan står strax norr om där E18 passerar över banan. En tunna till stod 200 meter söderut på andra sidan dubbelspåret. Jag är inte säker på om de är/var brandtunnor.
/tell