Spårnumrering Kungsbacka (Bana)

av Mimmi, Friday, July 07, 2023, 09:27 (523 dagar sedan)

Jag har fått lära mig att spårnumrering utgår från stationshuset. Eller om det inte finns kvar, från där stationshuset ursprungligen låg. Eller om det aldrig funnits någon stationsbyggnad, från någon annan installation. Det verkar stämma. Men inte i Kungsbacka. Där är det tvärtom. Varför då? Vad jag vet är stationshuset ursprungligt, och banan verkar också alltid ha legat på samma sida om stationen.

Spårnumrering Kungsbacka

av Överkörmästaren, Friday, July 07, 2023, 10:32 (523 dagar sedan) @ Mimmi

Jag har fått lära mig att spårnumrering utgår från stationshuset. Eller om det inte finns kvar, från där stationshuset ursprungligen låg. Eller om det aldrig funnits någon stationsbyggnad, från någon annan installation. Det verkar stämma. Men inte i Kungsbacka. Där är det tvärtom. Varför då? Vad jag vet är stationshuset ursprungligt, och banan verkar också alltid ha legat på samma sida om stationen.

Ibland har man ändrat spårnumreringen när man satt upp nytt ställverk på andra sidan bangården. Kungsbacka fick en 85:a 1992, uppenbarligen var det då man ändrade där.

Spårnumrering Kungsbacka. Vems perspektiv?

av Leif B, Friday, July 07, 2023, 12:56 (523 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag har fått lära mig att spårnumrering utgår från stationshuset. Eller om det inte finns kvar, från där stationshuset ursprungligen låg. Eller om det aldrig funnits någon stationsbyggnad, från någon annan installation. Det verkar stämma. Men inte i Kungsbacka. Där är det tvärtom. Varför då? Vad jag vet är stationshuset ursprungligt, och banan verkar också alltid ha legat på samma sida om stationen.


Ibland har man ändrat spårnumreringen när man satt upp nytt ställverk på andra sidan bangården. Kungsbacka fick en 85:a 1992, uppenbarligen var det då man ändrade där.

Nästan alltid är det så numera, ety Banverket har i sin outgrundliga vishet beslutat att det är viktigare att spårnumrering är logisk för Verkets signalingenjörer (d v s utgår från teknikhuset) än att det skulle vara logiskigt för tågens resenärer ...

Spårnumrering Kungsbacka. Vems perspektiv?

av Överkörmästaren, Friday, July 07, 2023, 14:40 (523 dagar sedan) @ Leif B

Jag har fått lära mig att spårnumrering utgår från stationshuset. Eller om det inte finns kvar, från där stationshuset ursprungligen låg. Eller om det aldrig funnits någon stationsbyggnad, från någon annan installation. Det verkar stämma. Men inte i Kungsbacka. Där är det tvärtom. Varför då? Vad jag vet är stationshuset ursprungligt, och banan verkar också alltid ha legat på samma sida om stationen.


Ibland har man ändrat spårnumreringen när man satt upp nytt ställverk på andra sidan bangården. Kungsbacka fick en 85:a 1992, uppenbarligen var det då man ändrade där.


Nästan alltid är det så numera, ety Banverket har i sin outgrundliga vishet beslutat att det är viktigare att spårnumrering är logisk för Verkets signalingenjörer (d v s utgår från teknikhuset) än att det skulle vara logiskigt för tågens resenärer ...

Egentligen har nog resenärerna mycket få synpunkter på detta. Det behövs alltid tydliga skyltar för dem, och det brukar det finnas också.

Signalarna klarar sig nog också med godtycklig numrering, så länge de kan läsa en ritning.

Mest känsligt är det ju i själva verket ur lokförarnas (och annan säkerhetspersonals såsom tsm) perspektiv, men det hör man sällan. Bäst vore väl egentligen att alltid numrera spåren från vänster till höger i en viss körriktning eller något sådant.

Spårnumrering Kungsbacka. Vems perspektiv?

av Göran Kannerby, Friday, July 07, 2023, 15:32 (523 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag har fått lära mig att spårnumrering utgår från stationshuset. Eller om det inte finns kvar, från där stationshuset ursprungligen låg. Eller om det aldrig funnits någon stationsbyggnad, från någon annan installation. Det verkar stämma. Men inte i Kungsbacka. Där är det tvärtom. Varför då? Vad jag vet är stationshuset ursprungligt, och banan verkar också alltid ha legat på samma sida om stationen.


Ibland har man ändrat spårnumreringen när man satt upp nytt ställverk på andra sidan bangården. Kungsbacka fick en 85:a 1992, uppenbarligen var det då man ändrade där.


Nästan alltid är det så numera, ety Banverket har i sin outgrundliga vishet beslutat att det är viktigare att spårnumrering är logisk för Verkets signalingenjörer (d v s utgår från teknikhuset) än att det skulle vara logiskigt för tågens resenärer ...


Egentligen har nog resenärerna mycket få synpunkter på detta. Det behövs alltid tydliga skyltar för dem, och det brukar det finnas också.

Signalarna klarar sig nog också med godtycklig numrering, så länge de kan läsa en ritning.

Mest känsligt är det ju i själva verket ur lokförarnas (och annan säkerhetspersonals såsom tsm) perspektiv, men det hör man sällan. Bäst vore väl egentligen att alltid numrera spåren från vänster till höger i en viss körriktning eller något sådant.

Fördelen med att utå från stationshuset är att det är en princip som stämmer på minst 95 % av de befintliga stationerna. Ska man ha ett annat system kommer uppemot hälften att avvika från det under tiden man skiftar. Dessutom är det inte gratis att skifta, många ritningar måste ändras.

Spårnumrering Kungsbacka

av Harald, Friday, July 07, 2023, 17:06 (523 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Ett exempel på att man har vänt numreringen p.g.a. nytt teknikhus på andra sidan av bangården är Björbo. I system E3 kan man skapa skydd för arbete med en handterminal. Därför finns det tydliga skyltar så att man gör det för rätt spår.

[image]

Spårnumrering Kungsbacka

av Överkörmästaren, Friday, July 07, 2023, 17:16 (523 dagar sedan) @ Harald

Ett exempel på att man har vänt numreringen p.g.a. nytt teknikhus på andra sidan av bangården är Björbo. I system E3 kan man skapa skydd för arbete med en handterminal. Därför finns det tydliga skyltar så att man gör det för rätt spår.

[image]

Så tydligt vet jag väl inte om det är. T ex ”Spår 2” hade ju varit tydligare…

Spårnummertavlor i Björbo

av Ulf Pålsson, Friday, July 07, 2023, 21:22 (523 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ett exempel på att man har vänt numreringen p.g.a. nytt teknikhus på andra sidan av bangården är Björbo. I system E3 kan man skapa skydd för arbete med en handterminal. Därför finns det tydliga skyltar så att man gör det för rätt spår.

[image]


Så tydligt vet jag väl inte om det är. T ex ”Spår 2” hade ju varit tydligare…

Inget problem för den som kan sina trafikregler (TTJ), där 'spårnummertavla' beskrivs i modul 3, kap. G. Utformningen med endast stor(a) siffr|a (-or) föranleds av behovet av att kunna läsa av tavlan på avstånd.

Spårnummertavlor i Björbo

av Överkörmästaren, Saturday, July 08, 2023, 00:14 (522 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Ett exempel på att man har vänt numreringen p.g.a. nytt teknikhus på andra sidan av bangården är Björbo. I system E3 kan man skapa skydd för arbete med en handterminal. Därför finns det tydliga skyltar så att man gör det för rätt spår.

[image]


Så tydligt vet jag väl inte om det är. T ex ”Spår 2” hade ju varit tydligare…


Inget problem för den som kan sina trafikregler (TTJ), där 'spårnummertavla' beskrivs i modul 3, kap. G. Utformningen med endast stor(a) siffr|a (-or) föranleds av behovet av att kunna läsa av tavlan på avstånd.

Skillnaden mellan km-tavlor, U-tavlor och den där tavlan är ju dock tämligen subtil, och det förekommer att det sätts upp fel tavlor.