Jag har fått lära mig att spårnumrering utgår från stationshuset. Eller om det inte finns kvar, från där stationshuset ursprungligen låg. Eller om det aldrig funnits någon stationsbyggnad, från någon annan installation. Det verkar stämma. Men inte i Kungsbacka. Där är det tvärtom. Varför då? Vad jag vet är stationshuset ursprungligt, och banan verkar också alltid ha legat på samma sida om stationen.
Ibland har man ändrat spårnumreringen när man satt upp nytt ställverk på andra sidan bangården. Kungsbacka fick en 85:a 1992, uppenbarligen var det då man ändrade där.
Nästan alltid är det så numera, ety Banverket har i sin outgrundliga vishet beslutat att det är viktigare att spårnumrering är logisk för Verkets signalingenjörer (d v s utgår från teknikhuset) än att det skulle vara logiskigt för tågens resenärer ...
Egentligen har nog resenärerna mycket få synpunkter på detta. Det behövs alltid tydliga skyltar för dem, och det brukar det finnas också.
Signalarna klarar sig nog också med godtycklig numrering, så länge de kan läsa en ritning.
Mest känsligt är det ju i själva verket ur lokförarnas (och annan säkerhetspersonals såsom tsm) perspektiv, men det hör man sällan. Bäst vore väl egentligen att alltid numrera spåren från vänster till höger i en viss körriktning eller något sådant.