I mörkaste Småland 1983 - men var? (Fotografier/bildfrågor)

av Gunnar D, Saturday, July 15, 2023, 13:31 (566 dagar sedan)

Under färd längs den upprivna bandelen Skoghult-Sävsjöström nov 1983 tog jag i denna ordning följande bilder:

[image]
Km-tavla 70

[image]
Station i växligheten.

Någon som vet vilken station det är?

Mvh Gunnar

I mörkaste Småland 1983 - men var?

av Ola Almquist, Saturday, July 15, 2023, 15:15 (566 dagar sedan) @ Gunnar D

Under färd längs den upprivna bandelen Skoghult-Sävsjöström nov 1983 tog jag i denna ordning följande bilder:

[image]
Km-tavla 70

[image]
Station i växligheten.

Mvh Gunnar

Rydefors låg på km 70,5 så det är min gissning. Grönlid ser i och för sig nästan likadant ut.

av Gunnar D, Saturday, July 15, 2023, 16:28 (565 dagar sedan) @ Ola Almquist

Rydefors låg på km 70,5 så det är min gissning. Grönlid ser i och för sig nästan likadant ut.

Tack, Rydefors var min hypotes också!

Mvh Gunnar

av Ulf Smedbo, Sunday, July 16, 2023, 08:03 (565 dagar sedan) @ Gunnar D

År 1982 besökte jag Rydefors. Dessvärre är bilderna lite dåliga. Jag tycker dock att stolpen till höger ser ut att stå lite annorlunda. Mitt i denna bild finns en "ställning/minilastbrygga", den minns jag inte. I och för sig skulle man kanske kunna tänka sig att den var för en flyttbar "spång" till godsmagasinet till höger utanför bild. Visst var det väl så att godsmagasinet låg precis i hörnet mellan sidospåret och vägen och med en godsdörr åt vardera hållet?
Sammanfattning: det kanske inte är Rydefors.

av Rolf Johansson, Sunday, July 16, 2023, 11:03 (565 dagar sedan) @ Ulf Smedbo

Om man tittar på flygfotona från 1960 hos kartbild.com kan man jämföra Rydefors och Grönlid. Båda ser ut att vara goda kandidater till stationsbilden, men jag tycker möjligen Grönlid är det mer sannolika alternativet.

De båda fotografierna är kanske i och för sig tagna i följd efter varandra, men inte så nära i plats, dvs stationen ligger inte i närheten av km 70?

Vänliga hälsningar
Rolf J

av Gunnar D, Sunday, July 16, 2023, 14:57 (565 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Kollar negativen igen och ordningen är denna:
Klavreström-Kråksmåla-Skoghult-Km 70-"den sökta stationen"-Sävsjöström-Näsbykulla-Växjö.
Anser det osannolikt att jag åkt till Grönlid NO Skoghult mellan Km 70 och Sävsjöström.

Mvh Gunnar

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, July 15, 2023, 20:04 (565 dagar sedan) @ Gunnar D

[image]
Km-tavla 70

[image]
Station i växligheten.

Mvh Gunnar

Hade gärna sett bilderna men det står bara Image i stället för att bilden visas. Förekommer tyvärr då och då i forumet.

av Gunnar D, Sunday, July 16, 2023, 16:21 (564 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Om du sänder din mailadress till bildgruva@gmail.com så får du bilderna.

Mvh Gunnar