Fem bilder till från Linköping. (Byggnad)

av Ingwar Åfeldt, Tuesday, April 07, 2009, 00:02 (5811 dagar sedan)

Några bilder till från Linköping tagna 1968-71

[image]
1968.

[image]
Bilden från 1971. Byggnaden användes då som tvätthall och bussgarage men var tidigare byggt för smalspåret. Lokverkstad?

[image]

[image]
Baksidan på rundstallen. 1971.

[image]
F d smalspårsbangården 1971.

M v h
Ingwar

Fem bilder till från Linköping.

av Granis, Tuesday, April 07, 2009, 08:54 (5811 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Bilden från 1971. Byggnaden användes då som tvätthall och bussgarage men var tidigare byggt för smalspåret. Lokverkstad?

Ursprungligen ellokstallet (till 1956)?

/ L G

av Herbert Paalberg, Tuesday, April 07, 2009, 09:45 (5811 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

Jisses vilken skillnad mot idag bakom stallarna i Lp, "Katrineholmaren" till vänster om gamla smal-ellokstallet var sköna bussar att köra, vi hade flera sådana i Vk på SJ-buss där min jvg-mannabana började en gång på slutet av 60-talet innan jag spårade upp på rälsen. En liten fin Ford Taunus 12m står till höger om samma byggnad, en mycket vanlig modell på sin tid men nu nästan totalt utrotad från de svenska landsvägarna. Trevliga bilder Ingvar du visar från Lp. När jag började i Lp var det en vanlig syn där vi bara hade Y6-8 på linjerna till Vk och Hf med tillhörande UBF-släp, förutom Z65, T21, T43-44.
Nu är det andra vyer och fordon samt ktk-ledning, tiderna förändras.
Mvh Palle i Vika som fortfarande har sin vardagliga gärning i Lp/veolia.:-)

av Hasse Nyberg, Strångsjö, Tuesday, April 07, 2009, 11:16 (5811 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

[image]
1968.

[image]

[image]

[image]
Baksidan på rundstallen. 1971.

[image]
F d smalspårsbangården 1971.

M v h
Ingwar

Noterar även SAABO-husvagnen på bild 5!

Mjölkvagnar

av BD, Tuesday, April 07, 2009, 18:17 (5810 dagar sedan) @ Hasse Nyberg

[image]
Lastades mjölkvagnarna från tankbilar?

av Ola Almquist, Wednesday, April 08, 2009, 10:24 (5810 dagar sedan) @ Granis

Ursprungligen ellokstallet (till 1956)?

/ L G

Nja, det fanns ett (eller var det två?) ellokstall i trä också. Rälsbussgarage av liknande typ fanns även i Finspång och Vadstena (det sistnämnda finns fortfarande kvar). Det ser dock ut som om takhöjden var högre i Linköpingsgaraget för elfordon (det fanns förvisso två elrälsbussar men de kom ganska sent). Någon som har MÖJ- och NÖJ-jubileumsboken?

M.v.h.
Ola

Lp - Norra station?

av Leif B, Wednesday, April 08, 2009, 18:50 (5809 dagar sedan) @ BD

[image]

Det röda huset mitt i bilden - är det "Linköping Norra"?

/Leif
som bara sett närbilder på huset - och inte riktigt fått klart för mig var det stod?

Lp - Norra station?

av C.A, E-län, Wednesday, April 08, 2009, 19:08 (5809 dagar sedan) @ Leif B

[image]

/Leif
som bara sett närbilder på huset - och inte riktigt fått klart för mig var det stod?

har heller inte vetat var Linköping N fanns, det där såg rätt anspråkslöst ut, hur tog sig smalspårsresenärerna över normalspåret för att ta sig till stan?

Lp - Norra station?

av Granis, Wednesday, April 08, 2009, 19:12 (5809 dagar sedan) @ C.A

har heller inte vetat var Linköping N fanns, det där såg rätt anspråkslöst ut, hur tog sig smalspårsresenärerna över normalspåret för att ta sig till stan?

De smalspåriga perrongerna låg väl längre norrut, mitt för Linköping C´s stationshus. Ungefär där dagens gångtunnel mynnar. Stationshuset vid Linköping N innehöll ingen väntsal, biljettförsäljning el dyl (?) utan enbart godsexpedition och personallokaler. Eller?

/ L G

Lp - Norra station?

av CA, E-län, Thursday, April 09, 2009, 13:51 (5808 dagar sedan) @ Granis

?

Stationshuset vid Linköping N innehöll ingen väntsal, biljettförsäljning el dyl (?) utan enbart godsexpedition och personallokaler. Eller?

/ L G

Den röda byggnaden är alltså det fd godsmagasinet på Linköping N? När revs den? Vad användes den byggnaden till då fotot togs dvs 1971?

Själva stationshuset som endast var godsexp låg där posten har sina lokaler idag. Sålde MÖJ sina biljetter inne på Linköping C?

Nån som har ett foto på hur stationshuset såg ut? Linköping N försvann som trafikplats 1958, revs stationshuset då? Efter 1958 gick alltså smalspårstågen till Linköping C även om själva spåren låg längre bort.

Lp - Norra station?

av Granis, Thursday, April 09, 2009, 21:24 (5808 dagar sedan) @ CA

Själva stationshuset som endast var godsexp låg där posten har sina lokaler idag. Sålde MÖJ sina biljetter inne på Linköping C?

Troligen. Men under SJ-tiden, d v s från 1950, så var det nog så. Även beträffande tågklareringen, enligt inlägg från Ola. Precis om fallet var på Uppsala Ö från 1962 f ö.

Nån som har ett foto på hur stationshuset såg ut? Linköping N försvann som trafikplats 1958, revs stationshuset då? Efter 1958 gick alltså smalspårstågen till Linköping C även om själva spåren låg längre bort.

Smalspåren låg väl intill, eller snarare längst ut, från Linköping C? Men om så var fallet under hela MÖJ/ TÖJ-tiden ska jag låta vara osagt (ja, alltså att även trafikutbytet skedde där under alla år).

/ L G

Lp - Norra station?

av Kurt G. Möller, Sthlm, Thursday, April 09, 2009, 21:33 (5808 dagar sedan) @ Granis

Smalspåren låg väl intill, eller snarare längst ut, från Linköping C? Men om så var fallet under hela MÖJ/ TÖJ-tiden ska jag låta vara osagt (ja, alltså att även trafikutbytet skedde där under alla år).

Javisst - vi färska SJK:are gick några få meter från stortågens plf bort till lilla ångtåget den 15 maj 1958...

av Niklasson, Thursday, April 09, 2009, 23:01 (5808 dagar sedan) @ Ingwar Åfeldt

[image]
1968.

En av de gamla elstolparna står fortfarande kvar inne på EuroMaints område som belysningsstolpe mitt på parkeringen...

Verktadsbyggnaden är förlängd åt detta håll i samband med att pendeltågsutbyggnaden skedde. Verkstaden torde väl vara en av de sista nybyggnationerna som omfattade underhåll av smalspårsfordon inom SJ?

/D

Lp - Norra station?

av Magnus B, Valdemarsvik, Thursday, October 01, 2009, 20:22 (5633 dagar sedan) @ Leif B

[image]

/Leif

Tegelbyggnaderna till höger, är dom byggda efter att Linköping N revs ?
[image]

Lp - Norra station?

av Ingwar Åfeldt, Thursday, October 01, 2009, 23:01 (5633 dagar sedan) @ Magnus B

[image]

/Leif

Tegelbyggnaderna till höger, är dom byggda efter att Linköping N revs ?
[image]

Tegelbyggnaderna till höger är de två normalspårslokstallen och de byggdes innan Lp N revs.

M v h
Ingwar