Nutiden kör förbi forntiden mm. (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Järvenpää, Tuesday, July 18, 2023, 17:12 (563 dagar sedan)

[image]
I dagens första bild hälsar nutiden (VR:IC22 Uleåborg-Helsingfors) på svunna tider (PoRha:MUS1970 Uleåborg-Haapajärvi) i samband med en förbigång i 200 km/h i Ahonpää på banan Uleåborg-Ylivieska söndagen 16/6 2023 kl 08:18. Föreningen bedriver trafik i huvudsak utgående från Uleåborg med Dm7-rälsbussar.
[image]
I den andra bilden ser vi ett tågmöte i Nivala under pågående timmerlastning mellan tomtåget VR:T4476 Yxpila-Ruokosuo och PoRha:MUS1971 Haapajärvi-Uleåborg. 2023 torde vara sista året med tung dieseltrafik på banan Ylivieska-Idensalmi som elektrifieras som bäst.

Den finska statsbanan har under senare år genomfört flera omfattande elektrifieringsprojekt. För tillfället pågående är Hyvinge-Karis-Hangö och Ylivieska-Idensalmi, i storleksordningen 350 km. Åbo-Nystad blev klar för en tid sedan och Laurila-Torneå(-Haparanda) ser ut att bli nästa projekt. Även korta sträckor till stora industrianläggningar och hamnar såsom Bennäs-Jakobstad, Karleby-Yxpila, Jyväskylä-Äänekoski och Siilinjärvi-Ruokosuo har fått tråd under senare år.

Å andra sidan blir det intressant att se vad som händer med sträckan Kontiomäki-Vartius(-Kostamus/Костомукша) vars trafik kollapsade efter att Rysslands anfallskrig mot Ukraina började som stoppade järnpelletsimporten över en natt. Denna vildmarksbana som är utrustad för tung trafik ligger nu öde och plogas inte. Min gissning är att banan kommer att stängas och sättas i "malpåse" med jordad kontaktledning i väntan på att världsläget normaliseras, vilket det kommer att göra förr eller senare. Före banan stängs kommer vi antagligen att ordna en sista motorvagnsutflykt.

Nutiden kör förbi forntiden mm.

av Gunnar Lilienberg, Tuesday, July 18, 2023, 17:34 (563 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

[image]
I dagens första bild hälsar nutiden (VR:IC22 Uleåborg-Helsingfors) på svunna tider (PoRha:MUS1970 Uleåborg-Haapajärvi) i samband med en förbigång i 200 km/h i Ahonpää på banan Uleåborg-Ylivieska söndagen 16/6 2023 kl 08:18. Föreningen bedriver trafik i huvudsak utgående från Uleåborg med Dm7-rälsbussar.
[image]
I den andra bilden ser vi ett tågmöte i Nivala under pågående timmerlastning mellan tomtåget VR:T4476 Yxpila-Ruokosuo och PoRha:MUS1971 Haapajärvi-Uleåborg. 2023 torde vara sista året med tung dieseltrafik på banan Ylivieska-Idensalmi som elektrifieras som bäst.

Den finska statsbanan har under senare år genomfört flera omfattande elektrifieringsprojekt. För tillfället pågående är Hyvinge-Karis-Hangö och Ylivieska-Idensalmi, i storleksordningen 350 km. Åbo-Nystad blev klar för en tid sedan och Laurila-Torneå(-Haparanda) ser ut att bli nästa projekt. Även korta sträckor till stora industrianläggningar och hamnar såsom Bennäs-Jakobstad, Karleby-Yxpila, Jyväskylä-Äänekoski och Siilinjärvi-Ruokosuo har fått tråd under senare år.

Å andra sidan blir det intressant att se vad som händer med sträckan Kontiomäki-Vartius(-Kostamus/Костомукша) vars trafik kollapsade efter att Rysslands anfallskrig mot Ukraina började som stoppade järnpelletsimporten över en natt. Denna vildmarksbana som är utrustad för tung trafik ligger nu öde och plogas inte. Min gissning är att banan kommer att stängas och sättas i "malpåse" med jordad kontaktledning i väntan på att världsläget normaliseras, vilket det kommer att göra förr eller senare. Före banan stängs kommer vi antagligen att ordna en sista motorvagnsutflykt.

Stort tack för bilderna och informationen. Förekommer det överhuvudtaget någon trafik just nu på någon av banorna över gränsen mot Ryssland?

Nutiden kör förbi forntiden mm.

av Anders Järvenpää, Wednesday, July 19, 2023, 13:40 (562 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Jovisst. På sträckan Vainikkala-Buslovskaja ser det ut att gå tre tågpar per dygn.

Se här.

Dessutom finns trafik över gränsen i Niirala. Imatrankoski och Vartius är däremot helt utan trafik för tillfället.

Här kommer en bild av PoRha:s rälsbusstågsätt i Brahestad.
[image]

Med anslutande busstrafik i tidsenlig stil.
[image]

Och mötande tomtåg VR:T3059 Tavastehus-Rautaruukki.
[image]

Och en bild av Dm7-förarplatsen med modern kommunikationsutrustning och förarterminal.
[image]
Vi fick vänta en stund vid signal N½ i Nokela i Uleåborg pga obehöriga i spåret (tågklareraren var tämligen fåordig om vad som hade hänt).