Gamle kungens banvaktsstuga? (Byggnad)

av Staffan Eriksson, Tuesday, July 18, 2023, 23:00 (429 dagar sedan)

Banvaktsstugan i Källbäcken, Björbo är till salu.

I beskrivningen om stugan står: Stugan uppfördes ursprungligen 1905 och ägdes av gamla kungen fram t.o.m 1965. Länk här.


Jag ställer mig mycket frågande.
Skulle SWBJ bygga en banvaktsstuga åt "gamle kungen"?

Stugan är av SWBJ normal typ.

Det verkar på mig som att det är något lokalt skämt, eller någon lokal kung som figurerar,
eventuellt har kungen stannat till och fikat eller nåt liknande.

Någon som vet? ;-)

Gamle kungens banvaktsstuga?

av Lennart Petersen, Tuesday, July 18, 2023, 23:19 (429 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Banvaktsstugan i Källbäcken, Björbo är till salu.

I beskrivningen om stugan står: Stugan uppfördes ursprungligen 1905 och ägdes av gamla kungen fram t.o.m 1965. Länk här.


Jag ställer mig mycket frågande.
Skulle SWBJ bygga en banvaktsstuga åt "gamle kungen"?

Stugan är av SWBJ normal typ.

Det verkar på mig som att det är något lokalt skämt, eller någon lokal kung som figurerar,
eventuellt har kungen stannat till och fikat eller nåt liknande.

Någon som vet? ;-)

Låter helt osannolikt , kungen hade en liten fiiskestuga norrr om Tärnaby som besöktes då och då , men banvaktsstuga ?
Och så ägde han Sofiero slott. . Han saknade ju annars inte boende utan turnetade runt beroende på årstid mellan. Ulriksdal, Drottningholm, Stockholms och Sofiero slott. På sommaren Sofiero och det syntes när ku gavagnen var parketad på Helsingborg C väl synlig.

Gamle kungens banvaktsstuga?

av tobbe, Wednesday, July 19, 2023, 15:29 (428 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Vad jag fått berättat om gamle kungen: Han brukade väldigt ofta inför sitt besök på Sofiero lämna kungavagnen i Hässleholm och skulle alltid besöka trädgårdsmästarbostaden för en fikarast söder om stationen som tydligen var legio. Därefter fortsatte han vidare mot Sofiero med bil och kungavagnen parkerades strax söder om stationen. Detta kan ses på modelljärnvägen i Hässleholm där modellen av denna finns parkerad. Berättat av en av medarbetarna på Hässleholmsanläggningen.
tobbe

Gamle kungens banvaktsstuga?

av S-O Johansson, Wednesday, July 19, 2023, 16:03 (428 dagar sedan) @ tobbe

Kan inte komma ihåg att jag såg den uppställd i Hässleholm någon gång i början av 70-talet. Ändå passerade jag Hässleholm ett antal gånger mellan 1970-72. Däremot i Helsingborg.
Vad vann man på att växla ur vagnen i Hässleholm om vagnen skulle till Helsingborg och kungen fortsatte till Sofiero i bil?

Gamle kungens banvaktsstuga?

av tobbe, Wednesday, July 19, 2023, 17:03 (428 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jo, det var vad jag hörde men jag har själv sett den stående i Helsingborg om det nu var Helsingborg F eller C och Hässleholm C ligger ju naturligtvis i Öst > Västlig riktning. Rätt skall vara rätt. Kungens besök hos trädgårdsmästaren i dennes bostad väster om stationen var tydligen rätt vanligt förekommande. Den som berättade det för mig var tydligen väl insatt i ämnet. Tydligen var biltransporten Hässleholm > Sofiero smidigare enligt dennes utsago.
tobbe.

Gamle kungens banvaktsstuga?

av S-O Johansson, Wednesday, July 19, 2023, 22:03 (428 dagar sedan) @ tobbe

Ok! Kungavagnen gick väl i nattåg till Skåne och ankomsten kanske var för tidig även för en kung. Kanske var det sovmorgon och frukost innan trädgårdsmästaren besöktes.

Gamle kungens banvaktsstuga?

av tobbe, Wednesday, July 26, 2023, 20:33 (421 dagar sedan) @ tobbe

Tillägg: Kan det vara så att Kungen fortsatte med bil till Sofiero efter besöket och kungavagnen kördes till Helsingborg C för återresan? Bara en fundering i all välmening.
tobbe

Gamle kungens banvaktsstuga?

av Lennart Petersen, Wednesday, July 26, 2023, 22:08 (421 dagar sedan) @ tobbe

Tillägg: Kan det vara så att Kungen fortsatte med bil till Sofiero efter besöket och kungavagnen kördes till Helsingborg C för återresan? Bara en fundering i all välmening.

Ja det är ju både helt möjligt och verkar väl dessutom vara rätt rationellt med färre byten.
Själv såg jag kungen på Jägersro dit han brukade besöka galoppderbyt under vistelsen på Sofiero , jag kutade nerför en trappa , hörde en mycket välbekant röst som sa : ”var står bilarna ” och var en hårsmån från att krocka med kungen. Han reagetade inte nämnvärt men uppvaktningen stirrade på mig med uppenbar avsmak.
Kungavagen stod i vart fall normalt uppställd på Helsingborg C och användes sista gången av Gustav VI för en resa t.o.r Helsingborg-Oslo för att uppvakta Kung Olav på födelsedagen.
Nuvarande ku gafamilj brukade använda den för att resa till Storlien och när Viktoria fick syn på den vid ett besök på Jvm Gävle berättade hon om trevliga tågresor.

Gamle kungens banvaktsstuga?

av tobbe, Thursday, July 27, 2023, 10:35 (421 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det blev många promenader med jag som plins på Cst i sällskap med Säpo,Cst vaktpersonal,polis utefter spår 4 mot kungavagnen och kungafamiljen med hund till vagnchefen Björkkvist (vad jag minns) som hade ansvaret för vagnen som med "paraduniform" och vita vantar gjorde honnör vid familjens ankomst inför resan mot Storlien när jag hade kvällspasset.
tobbe

Gamle kungens banvaktsstuga?

av Göran Kannerby, Wednesday, July 26, 2023, 21:20 (421 dagar sedan) @ tobbe

Jo, det var vad jag hörde men jag har själv sett den stående i Helsingborg om det nu var Helsingborg F eller C och Hässleholm C ligger ju naturligtvis i Öst > Västlig riktning. Rätt skall vara rätt. Kungens besök hos trädgårdsmästaren i dennes bostad väster om stationen var tydligen rätt vanligt förekommande. Den som berättade det för mig var tydligen väl insatt i ämnet. Tydligen var biltransporten Hässleholm > Sofiero smidigare enligt dennes utsago.
tobbe.

Har för mig att tidigare diskussioner utmynnat i att den ordinarie uppställningsplatsen var på centralen, i änden närmast Hbf.

Gamle kungens banvaktsstuga?

av Göran Kannerby, Wednesday, July 19, 2023, 09:02 (429 dagar sedan) @ Staffan Eriksson

Ägd av Kungliga Järnvägsstyrelsen?

Gamle kungens banvaktsstuga?

av Bobo L, Wednesday, July 19, 2023, 09:58 (429 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Ägd av Kungliga Järnvägsstyrelsen?

:-P

Ja, se dalkarar..! :-D