Älmhult godsmagasin. Ny ägare och identifiering av föremål. (Byggnad)

av Rubensgården, Wednesday, July 19, 2023, 13:23 (592 dagar sedan)

I veckan spontanbesökte jag Älmhult godsmagasin. Kommunen hade tänkt riva magasinet men då köptes det av en engagerad person som heter Raphael. Enligt uppgift är det byggt 1863 och är ett av Älmhults äldre byggnader. Raphael ska gå varsamt fram och bevara så mycket som möjligt så det känns som att det inte hade kunnat bli ett bättre ägande. Mer om dom här: https://loshulthandelsbod.com/ Vi hittade också en lång i ändarna uttunnad regel, ca 10 meter lång 2”3 med handtag på. Vet någon vad detta är? [image][img]images/uploaded/2023071911225764b7c791

Älmhult godsmagasin. Ny ägare och identifiering av föremål.

av mormorsgruvan, Thursday, July 20, 2023, 14:15 (591 dagar sedan) @ Rubensgården

Det verkar ganska otroligt att det är samma godsmagasin som år 1863. Vi måste komma ihåg att godsmängderna var ganska små år 1863. Dessutom har bangården utvidgats flera gånger sedan år 1863, vilket måste innebära en flyttning av godsmagasinet eller en nybyggnad.
I Riksarkivet finns en spårplan från år 1879. Hur stort är godsmagasinet där ?

av Legion44, Thursday, July 20, 2023, 15:28 (591 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Eller kanske det ursprungliga godsmagasinet har byggts ut efter SSB:s utvidgning..

av Peter Lidskog, Thursday, July 20, 2023, 17:16 (591 dagar sedan) @ Legion44

Inte alls omöjligt att det byggts ut ett flertal gånger, men att originalet finns kvar i en del av byggnaden. Har sett flera exempel där godsmagasin byggs ut, både 3 och 4 gånger, Skövde är ett exempel.

av Legion44, Thursday, July 20, 2023, 20:46 (591 dagar sedan) @ Peter Lidskog

:-)

av Oskar F, Friday, July 21, 2023, 13:01 (590 dagar sedan) @ Rubensgården

... Vi hittade också en lång i ändarna uttunnad regel, ca 10 meter lång 2”3 med handtag på. Vet någon vad detta är? [image][img]images/uploaded/2023071911225764b7c791

Jag gissar att det är ett fast mått som är av betydelse i godstrafiken. Det har ju handtag och är troligen tänkt att användas av två personer. Det enda jag kan tänka mig med ledning av din längduppskattning är om längre avgående gods, framför allt trästolpar, ryms på en standardgodsvagn. Lastytan på en öppen vagn litt Or var 10 m, litt O (från 1930-talet), Oe m fl 11 m och litt Ore (.Os) (från 1960-talet) 12,6 m. Hade man längre gods än så var det till att rekvirera en boggivagn med 20 m lastyta.

Det här är som sagt en gissning och det vore intressant att se hur redskapet faktiskt använts.

av Rubensgården, Friday, July 21, 2023, 13:25 (590 dagar sedan) @ Oskar F

Raphaels gissning var att den använts till att skrapa av fågelskit från takbjälkarna. Jag fick också en godsvagnstanke men det var mer åt hållet att skrapa av eller jämna till något. Måttstock känns ju inte helt omöjligt.