Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 37 (Bana)
Det har blivit dags för månadens omgång av Björn Alnebos Roslagsbanebilder. Äntligen blir det bilder från Österskärslinjen, eller Södra Roslags Kustbana som det bolag hette som en gång byggde banan.
Jag utgår från att bilderna är tagna i samband med SJK-utfärden den 22 februari 1970. Vad säger forumexpertisen om det antagandet?
Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.
Okänd passvagn vid Stockholm Ö i extratåg för SJK, februari 1970. Det snöade friskt den här vinterdagen strax före avgång. Kan någon se vilken vagn det är?
Okänt lok vid Rydbo som extratåg för SJK, februari 1970. Det här måste vara en fotokörning. Vilket lok användes vid denna utfärd?
Okänt lok vid Rydbo som extratåg för SJK, februari 1970.
Rydbo stn med extratåg för SJK, februari 1970. Kioskrörelsen fanns fortfarande kvar, trots att Rydbo förlorat sin betydelse som bytespunkt för Vaxholmsresenärerna när Vaxholmsbussarna fick tillstånd att köra till Jarlaplan 1960.
Extratåg för SJK vid Rydbo, februari 1970. Kan forumexpertisen bidra med vilka fordonsindivider som ingick i detta utfärdståg?
Extratåg för SJK vid Rydbo, februari 1970. Jag har varit med på åtskilliga tågutfärder med fotokörningar genom livet, men aldrig någon i så här fint vinterväder.
Extratåg för SJK vid Rydbo, februari 1970. Jag vill minnas att godsmagasinet är borta sedan länge.
Extratåg för SJK vid Rydbo, februari 1970.
Okänt lok + okänd passvagn vid Rydbo, februari 1970. Här är det möte med ordinarie tåg mot Stockholm Ö.
Okänt lok under rundgång vid Österskär, februari 1970. Det tycks ha varit stort intresse för den här utfärden.
Det var allt för den här gången. Vi har ett par omgångar bilder kvar innan det här projektet är avslutat.
Hälsningar
Peter Bolin