Städa väntsalen (Byggnad)

av mormorsgruvan, Monday, July 24, 2023, 17:15 (423 dagar sedan)

Är det någon som har varit med om att ett pulver som såg ut som inoljade sågspån, hälldes ut och sopades runt i väntsalen(väntsal med linkergolv). Oljan var förmodligen en mycket ren paraffinolja.

Städa väntsalen

av HJP, Monday, July 24, 2023, 19:16 (423 dagar sedan) @ Lennart Gustafsson

****
Jag gick i yrkesskolan i början av 60-talet. Där sopade vi golvet med prol, varje lördag, senare fredag, när lördagarna blev lediga. Vill minnas att det var lite åt rött, till färgen. Exakt vad det var i det, vet jag inte, men vill minnas att det luktade lacknafta.

Städa väntsalen

av Dan Ingvar, Monday, July 24, 2023, 20:14 (423 dagar sedan) @ HJP

****
Jag gick i yrkesskolan i början av 60-talet. Där sopade vi golvet med prol, varje lördag, senare fredag, när lördagarna blev lediga. Vill minnas att det var lite åt rött, till färgen. Exakt vad det var i det, vet jag inte, men vill minnas att det luktade lacknafta.

Jag började jobba som elektrisk yrkeslärare 1992. Som jag minns det hade vi eleverna till att sopa verkstaden på fredag em med ett brunt pulver som sög åt sig damm. Småningom eller ganska snart försvann det bruna pulvret, oklart varför, och ersattes med ingenting.

Städa väntsalen

av Lennart Petersen, Monday, July 24, 2023, 21:29 (423 dagar sedan) @ HJP

****
Jag gick i yrkesskolan i början av 60-talet. Där sopade vi golvet med prol, varje lördag, senare fredag, när lördagarna blev lediga. Vill minnas att det var lite åt rött, till färgen. Exakt vad det var i det, vet jag inte, men vill minnas att det luktade lacknafta.

Minns att vi hade prol för atg städa golv på posten förr och det dök upp även i lumpen
Stavas Prol och tycks vara ett varumärke från början men uttalads ”prål”
Och verkar finnas fortfarande
https://www.ahlsell.se/products/forbrukningsvaror-1/kemteknik-och-hygien/stad/golvrengo...

Städa väntsalen

av Anders Sandgren, Tuesday, July 25, 2023, 11:38 (422 dagar sedan) @ Lennart Gustafsson

Ja! Inte bara i väntsalar förresten.

https://www.ahlsell.se/products/forbrukningsvaror-1/kemteknik-och-hygien/stad/golvrengo...


Prål var välkänt om man gjorde lumpen på 60-talet :-D

Det användes fortfarande när jag gjorde lumpen på I12 1978-79. På vårkanten fick vi en dammsugare och någon som ville visa instruktionernas ofullständighet öste ut spånen på golvet och sopade/sög upp dem med dammsugaren. Påsen blev snabbt full.
Därefter förtydligades det till att antingen använde man sopspånen eller dammsugaren (vilket vi alla förstod men inom det militära gäller inte sunt förnuft utan order).
Jag har inget minne av namnet Prol men den militära varianten kan ju varit utan varumärke. Vilket M-nummer kan den ha haft?

Städa väntsalen

av Stefan Skoglund, Tuesday, July 25, 2023, 11:49 (422 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Är det någon som har varit med om att ett pulver som såg ut som inoljade sågspån, hälldes ut och sopades runt i väntsalen(väntsal med linkergolv). Oljan var förmodligen en mycket ren paraffinolja.

åhå, jag minns det från min lågstadieskola, där Ingrid (?) kom vid 2-tiden för att börja städa skolan. Jag tyckte då att det såg ut som mörk piptobak.