BJ, vattentorn (äldre modell) (Byggnad)

av HansR, Tuesday, April 07, 2009, 17:11 (5908 dagar sedan)

Finns det något vattentorn, äldre modellen bevarat längs BJ?
Enligt BJ-boken sid. 192 fig. 93.
Ser ut att vara 8-kantigt enligt fotot. Söker även ritning på denna typ om det finns.

//Hans

BJ, vattentorn (äldre modell)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Tuesday, April 07, 2009, 21:29 (5908 dagar sedan) @ HansR

Lär vara vattentornet i Bredsjö. Har läst det någonstans. De flesta sådana försvann nog vid elektrifieringen då annars vattenröret skulle gjort kortslutning när det fälldes ut. I Grythyttan stod det kvar länge med vattenkastarröret borttaget De stod oftast kvar med vatten till någon vattenhäst - som vattnade "järnhästen" Om någon finns kvar vet jag dessvärre inte :-) Sune

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Tuesday, April 07, 2009, 21:44 (5908 dagar sedan) @ Sune Nylén

Står på sid 195 att fig 93 är från Bredsjö. Visste bstämt att jag läst det.Driften elektrifierades 1923. Man använde sig annars av Reenstjerna pumpar som drevs av ångmaskin sedan blev det Pulsometer och sedan Worthinton pump (Köpmannebro 1921). I Lindfors var det handpump,men 1916 drog man fram en ledning från en högt belägen tjärn ,så vattnet rann sedan av självtryck. Står rätt mycket om vattenstationer och dito lokstn i BJ 1922.:-) Sune

Ludvika

av Stefan Nilsson, Wednesday, April 08, 2009, 09:01 (5908 dagar sedan) @ Johan S

Det som skymtar på de länkande bilderna finns i Ludvika (eller fanns i alla fall helt nyligen - vad banverket kan ha hittat på senaste året tar jag inget ansvar för...).

Fast det där var nog nyare modellen på BJ, enligt jubelboken (s. 196 fig. 97). Den äldre modellen var likartad men verkar mindre och med lite annan design på tegelverket. :-)

Ludvika

av Calle Wickberg, Lidköping, Wednesday, April 08, 2009, 11:59 (5908 dagar sedan) @ Johan S

Det som skymtar på de länkande bilderna finns i Ludvika (eller fanns i alla fall helt nyligen - vad banverket kan ha hittat på senaste året tar jag inget ansvar för...).

http://www.lars-broberg.se/ma_tgoj/1407.jpg

Ludvikatornet står kvar och en vattenhäst finns också.

av HansR, Wednesday, April 08, 2009, 17:38 (5907 dagar sedan) @ Sune Nylén

Har också läst detta. anledningen jag frågar är att jag vill bygga ett som modell. Någon som bor nära Bredsjö, som kan kolla om det står kvar?

//Hans

[x]
[*]