Första blocket med linjedvärg? (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Thursday, July 27, 2023, 12:31 (650 dagar sedan)

Vet någon vilken linje som var först ut med SJ:s asymmetriska linjeblock, som hade strålkastarsignal (i några fall: tvåskens huvudsignal) på vänsterspår, men linjedvärgsignal på högerspår?

Kan det ha vart Stockholm S - Älvsjö? Det lär ha varit det första block i Sverige som inte var helt enkelriktat.

Första blocket med linjedvärg?

av Bobo L, Thursday, July 27, 2023, 13:58 (650 dagar sedan) @ Anders_W

Vet någon vilken linje som var först ut med SJ:s asymmetriska linjeblock, som hade strålkastarsignal (i några fall: tvåskens huvudsignal) på vänsterspår, men linjedvärgsignal på högerspår?

Kan det ha vart Stockholm S - Älvsjö? Det lär ha varit det första block i Sverige som inte var helt enkelriktat.

Här kanske något finns?

https://www.ekeving.se/lb/index.html

Första blocket med linjedvärg?

av Per Ljungberg, Thursday, July 27, 2023, 19:49 (650 dagar sedan) @ Bobo L

Jag minns att det på 1950-talet mellan Olskroken(?) och Partille fanns linjedvärgar så att linjen kunde trafikeras även som högerspår. Då fanns även "kryssväxlar" i Partille i ändan mot Göteborg. Jag såg vid några tillfällen att växling förekom i Partille. En gång med ett N-lok och senare med V3-lok.

Automatisk linjeblockering Olskroken - Partille

av Gunnar Ekeving, Sunday, July 30, 2023, 10:35 (647 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Diskuterades i slutet av 2022 på detta forum. Det visade sig vara ganska oklart hur den automatiska linjeblockeringen för sträckan var utformad innan symmetrisk linjeblockering infördes, vilket troligen skedde i början av 1960-talet.

Denna ritning från 1940-talet visar att det var dvärgsignaler för högerspår kring Fräntorp. Tidtabellsboken från 1949 nämner blockposter vid Partille mot Olskroken, Fräntorp, Sävenäs och Olskroken mot Partille. Även blocksignal vid stationsgränsen på väg ut från en station benämndes vid denna tid "blockpost".

Samma tidtabellsbok omtalar "automatisk linjeblockering för båda tågriktningarna på samma spår", vilket för anläggningar som planerades under tiden fram till slutet av 1940-talet normalt innebar linjedvärgsignaler för högerspår

Linjeblockering med dvärgsignaler för högerspår

av Ulf Pålsson, Friday, July 28, 2023, 00:21 (650 dagar sedan) @ Anders_W

Vi talar alltså om dubbelspår som hade dubbelriktad linjeblockering på båda spåren, men där signaleringen skedde med huvudljussignaler på vänsterspår och med dvärgsignaler på högerspår.

Enligt de något osäkra uppgifter som jag har tillgång till, men som ligger till grund för uppgifterna i Järnvägsdata 2009, infördes sådan signalering

1930-xx: Stockholm S - Älvsjö, Olskroken - Göteborg C, Malmö C - Lundavägen [oklart vilken sträcka av dem som var först];

vilket följdes av

1933-xx: Hagalund - Stockholm C, Sundbyberg - Tomteboda övre;
1934-05: Stockholm C - Stockholm S, Älvsjö - Järna;
1935-05: Lund - Arlöv;
1935-xx: Ulriksdal - Hagalund;
1937-05: Tureberg - Ulriksdal;
1938-05: Märsta - Tureberg;
1938-xx: Uppsala C - Märsta;
1940-xx: Åby - Ståthöga;
1941-xx: Partille - Olskroken;
1942-10: Örebro S - Mosås;
1943-02: Mosås - Hallsberg;
1943-xx: Hallsberg - Östansjö;
1944-xx: Östansjö - Laxå;
1945-06: Hässleholm - Lund;
1945-xx: Valtorp - Falköping C.

Vissa uppgifter tyder på att sådan signalering ska ha funnits också på sträckan Kimstad - Norsholm, men jag har inget "startdatum" för det.

Sådan signalering existerade fram till 1981-06, med Mellby - Tjörnarp som sista sträcka.
/up

av Bobo L, Friday, July 28, 2023, 08:36 (650 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Tack Ulf!

Hur var det på Roslagsbanan? Det var väl Sthlm Ö-Djö-Rnb som hade linjeblock på linjen mellan stationerna, men att det linjeblocket var enkelriktat på båda spåren, dvs endast för tåg i ordinarie trafikriktning på uppspåret resp nedspåret?

av Göran Kannerby, Friday, July 28, 2023, 08:41 (650 dagar sedan) @ Bobo L

Tack Ulf!

Hur var det på Roslagsbanan? Det var väl Sthlm Ö-Djö-Rnb som hade linjeblock på linjen mellan stationerna, men att det linjeblocket var enkelriktat på båda spåren, dvs endast för tåg i ordinarie trafikriktning på uppspåret resp nedspåret?

Ja, det var "enkelriktat" ända fram till cirka 1990.

av Överkörmästaren, Friday, July 28, 2023, 09:47 (649 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Tack Ulf!

Ja, det var "enkelriktat" ända fram till cirka 1990.

Söder om Mörby förblev det så till 1996 då det ersattes av en 85:a där nya stocksundsbron ingår.

Ösby-Mörby är jag lite osäker på, var möjligen den gamla linjeblockeringen kvar där ända tills Ösby fick nytt ställverk runt 2000?

Norr om Ösby tror jag att det blev dubbelriktad linjeblockering 1993 i samband med att Roslags Näsby fick nytt ställverk. Men kan minnas fel där.

Linjeblockering utan signaler för högerspår -- Roslagsbanan

av Ulf Pålsson, Saturday, July 29, 2023, 15:18 (648 dagar sedan) @ Bobo L

Ja, linjeblockeringen på dubbelspåret Stockholm Ö - Roslags Näsby var av tekniskt enkel 1920-talsmodell ända till 1993 för Djursholms Ösby - Roslagsb Näsby och till 1996 för resten av sträckan.

Systemet var mycket robust. Under mina tio år vid RB 1972-1982 hörde jag inte talas om en enda störning på någon blocksignal. Huvudsignaler fanns bara för vänsterspår. För högerspår saknades signaler, bortsett från att Stockholm Ö samt Stocksund från Stockholm Ö hade en infartsdvärgsignal från högerspår. Mellanblocksignalerna var helautomatiska och kunde inte nås av någon tkl. De visade förstås "stopp" när nästa blocksträcka var upptagen, "kör" och "varsamhet" med 'grön blink' när den var fri men nästa signal visade "stopp", och "kör" med 'grön fast' när även nästa signal visade "kör". Mellanblocksignalerna tändes upp i "kör" först när ett tåg närmade isg; i "normalläge" var de släckta.

Systemet tillät tät tågföljd vid dubbelspårsdrift, men vid enkelspårssdrift blev det komplicerat. Linjeblockeringen verkade ju bara för tåg som kördes på vänsterspår. Vid enkelspårsdrfit innebar det att alla tåg i båda riktningarna på det trafikerade spåret (t.ex. uppspåret Stocksund - Djursholms Ösby) måste regleras genom s.k. utförlig tåganmälan mellan tågklarerarna. På högerspår kunde bara ett tåg i taget framföras på sträckan ("klart 03 till Stocksund på uppspåret"), medan de tåg som gick på vänsterspår kunde framföras på blocksträcka efter varandra ("klart 02, 04 och 06 till Djursholms Ösby på uppspåret").

Detta förfaringssätt, med utförlig tåganmälan vid enkelspårsdrift trots linjeblockering, var reglerat i 1941 års Säo, som SRJ använde sig av fram till 1959. Vid SJ hade reglerna förenklats i 1947 års Säo, vilket byggde på att SJ då hade försett alla dubbelspår som hade linjeblockering med dubbelriktad sådan på båda spåren (låt vara med dvärgsignaler på högerspår). Den 31 maj 1959 började SRJ (som då hade en månad kvar att existera som EJ) tillämpa den nya 1959 års SJ-säo. Ingen verkar ha upptäckt (eller brytt sig om) att reglerna om tåganmälan vid enkelspårsdrift i säo-1959 inte fungerade på (f.d.) SRJ. Men tågklarerarna på f.d. SRJ fortsatte (lyckligtvis) att vid enkelspårsdrift tillämpa principerna i 1941 års säo, helt oreglerat, och det fick jag lära mig när jag började som tkl där 1975. Först 1981, i en egen RB-säo, reglerades förfaringssättet formellt, så att denna (nu med perspektiv) ganska allvarliga regelbrist täpptes igen.
/up

av Micke Carlsson, Saturday, July 29, 2023, 08:07 (649 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Råkar du ha uppgift på när det togs bort på dessa sträckor?

Som du har skrivit det här, får jag uppfattningen att det inte fanns sådan signalering mellan Stockholm S och Älvsjö, är det rätt uppfattat?

av Överkörmästaren, Saturday, July 29, 2023, 09:14 (649 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Som du har skrivit det här, får jag uppfattningen att det inte fanns sådan signalering mellan Stockholm S och Älvsjö, är det rätt uppfattat?

Nja… https://www.ekeving.se/r/sr_Bbrsi/C_50209_1950.jpg

Slut med dvärgsignaler för högerspår

av Ulf Pålsson, Saturday, July 29, 2023, 13:02 (648 dagar sedan) @ Micke Carlsson

1.

Nej, inte rätt uppfattat. Jag skrev ju:

Enligt de något osäkra uppgifter som jag har tillgång till, men som ligger till grund för uppgifterna i Järnvägsdata 2009, infördes sådan signalering

1930-xx: Stockholm S - Älvsjö, - - -;

2. Uppräkningen i mitt förra inlägg ska kompletteras med:

1949-xx: Ballingslöv - Hässleholm

3.

- - -

Enligt de uppgifter som jag har ersatte likvärdig dubbelriktad signalering på båda spåren den äldre linjeblockeringen med dvärgsignaler på högerspår:

1956-xx: Malmö C - Lundavägen;
1957-xx: Stockholm S - Älvsjö;
1960-05: Hallsberg - Östansjö;
1960-xx: Ballingslöv - Hässleholm;
1963-05: Valtorp - Falköping;
1964-02: Östansjö - Laxå;
1965-11: Åby - Norrköping C;
1965-xx: Kimstad - Norsholm;
1966-xx: Tomteboda övre - Stockholm C [möjligen redan 1965];
1967-xx: Ulriksdal - Solna, Sundbyberg - Tomteboda övre;
1969-xx: Älvsjö - Södertälje S;
1964-xx: Stockholm C - Stockholm S, Södertälje S - Järna;
1970-xx: Märsta - Ulriksdal, Solna - Tomteboda övre;
1972-xx: Knivsta - Märsta;
1972-09: Uppsala C - Knivsta;
1977-04: Kumla - Hallsberg;
1977-05: Örebro S - Kumla;
1978-04: Åkarp - Arlöv;
1978-11: Lund - Åkarp;
1979-04: Eslöv - Lund;
1979-12: Hörby - Eslöv
1980-10: Tjörnarp - Höör;
1981-04: Hässleholm - Mellby;
1981-06: Mellby - Tjörnarp.

För Partille - Göteborg C har jag inga uppgifter. Senast 1979-11, då Göteborg C fick nytt ställverk, är en gissning. Olskrokens ställverk från 1939 byttes inte ut förrän 1983-11, men att bara dvärgsignaler fanns så länge på det högra "huvudtågspåret" är osannolikt.
/up

av Micke Carlsson, Saturday, July 29, 2023, 13:31 (648 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Ja förlåt, jag läser som en kratta. Tack för kompletterande uppgifter!

av Mattias Månsson, Thursday, August 03, 2023, 16:59 (643 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

1979-12: Hörby - Eslöv
1980-10: Tjörnarp - Höör;
1981-04: Hässleholm - Mellby;
1981-06: Mellby - Tjörnarp.

För Partille - Göteborg C har jag inga uppgifter. Senast 1979-11, då Göteborg C fick nytt ställverk, är en gissning. Olskrokens ställverk från 1939 byttes inte ut förrän 1983-11, men att bara dvärgsignaler fanns så länge på det högra "huvudtågspåret" är osannolikt.
/up

Här blir jag lite nyfiken på hur utbytet gick till rent tekniskt. Mellby tillkom alltså mitt på den tidigare stationssträckan Hässleholm-Sösdala. Kan man verkligen ha byggt om den gamla linjeblockeringen söder om Mellby för dessa kanske 2 månader och dessutom kopplat in den mot det nya reläställverket i Mellby?

Sista linjeblockering med dvärgsignaler för högerspår

av Anders_W, Saturday, July 29, 2023, 14:13 (648 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Jag hade för mig att sista sträckan med asymmetrisk signalering var Hallsberg - Laxå, men jag kanske minns fel?

Sista linjeblockering med dvärgsignaler för högerspår

av Gunnar Ekeving, Sunday, July 30, 2023, 11:41 (647 dagar sedan) @ Anders_W

Jag hade för mig att sista sträckan med asymmetrisk signalering var Hallsberg - Laxå, men jag kanske minns fel?

Den försvann nog någon gång cirka 1968 - 1970.

[x]
[*]