Tre invigningsbilder från Sveg med troligen ett datumfel (Fotografier/bildfrågor)

av Rasmus Axelsson, Friday, July 28, 2023, 08:39 (421 dagar sedan)

Från Sveg utgår/utgick det som bekant spår mot Orsa, Brunflo och Hede som bör ha invigts i juli 1909, i september 1922 respektive november 1924. Bland Järnvägsmuséets bilder hos Digitalt museum finns bland annat flera bilder som tycks visa invigningar av järnvägssträckor knutna till Sveg.

I ett försök att datera när stationshuset i Sveg byggdes ut till nuvarande storlek, har jag hittat tre bilder där jag anar att dateringen inte är helt rätt. Frågan är därför om någon med djupare kunskaper om exempelvis järnvägsfordon kan hjälpa till med följande bilder och om min teori kan stämma.

[image]
Invigningen av Orsa-Sveg den 15 juli 1909.

På den här bilden syns Svegs stationshus i dess mindre, ursprungliga storlek. Människornas klädsel i jämförelse med andra bilder som påstås visa samma invigning, får mig att tro att bilden verkligen är tagen 1909. Se även bilderna JvmKBAA04948, JvmKBAA04947 och JvmKBAA04946.

[image]
Bild som beskrivs visa ett invigningståg i Sveg omkring 1918.

Denna bild visar stationshuset i Sveg i utbyggd version och uppges vara tagen 1918, men Rolf Sten har daterat den till den 9 november 1924, vilket kopplas till invingningen av statsbanan Sveg-Hede. Mängden snö på marken är inte direkt besvärande jämfört med hur det var i mars 1936, men visst skulle bilden kunna ha tagits en snöfattig novemberdag?

Det främsta loket anges vara byggt 1917 men går det på något annat sätt att datera fordonen som syns på bilden?

[image]
Bild som påstås visa invigningen av Sveg-Hede 1924.

På den här bilden syns stationshuset åter i ursprunglig storlek och i bakgrunden skymtar banmästarbostaden som ska ha stått klar 1922. Bilden är alltså inte tagen vid invigningen 1909 men uppenbarligen är den tagen före bilden ovan som anges vara från 1924, eftersom stationshuset fortfarande är kortare än på bilden oven. Bristen snö på marken skulle kunna tyda på september?

Själv tror jag att bilderna är tagna vid invigningarna 1909, 1924 respektive 1922, men jag tar tacksamt emot alla synpunkter som såväl emotsäger som bekräftar detta!

Tre invigningsbilder från Sveg med troligen ett datumfel

av Jöran Johansson, Friday, July 28, 2023, 09:19 (421 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Har huset byggts till flera gånger? Annars kan kanske det här dokumentet ge viss ledning.

[image]

Tre invigningsbilder från Sveg med troligen ett datumfel

av Rasmus Axelsson, Friday, July 28, 2023, 09:48 (421 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Har huset byggts till flera gånger? Annars kan kanske det här dokumentet ge viss ledning.

[image]

God tanke, men det kan ju även vara så att dokumentet kom till höga vederbörande lite sent? Som jämförelse gick det sju år mellan det att banorna Sveg-Brunflo och Sveg-Hede hade öppnats helt och hållna för trafik innan de skriftliga teknisk-ekonomiska redogörelserna trycktes...

Tre invigningsbilder från Sveg med troligen ett datumfel

av Micke Carlsson, Friday, July 28, 2023, 10:17 (421 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson


[image]
Bild som beskrivs visa ett invigningståg i Sveg omkring 1918.

Denna bild visar stationshuset i Sveg i utbyggd version och uppges vara tagen 1918, men Rolf Sten har daterat den till den 9 november 1924, vilket kopplas till invingningen av statsbanan Sveg-Hede. Mängden snö på marken är inte direkt besvärande jämfört med hur det var i mars 1936, men visst skulle bilden kunna ha tagits en snöfattig novemberdag?

Det främsta loket anges vara byggt 1917 men går det på något annat sätt att datera fordonen som syns på bilden?

De båda loken är SJ litt J, byggda 1914-1918. De har tryckluftsbroms, vilket betyder att bilden troligen är tagen tidigast 1921. https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=219886

Tre invigningsbilder från Sveg med troligen ett datumfel

av Anders Jansson, Friday, July 28, 2023, 12:57 (421 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Jag tror att vi med ganska stor säkerhet kan säga att den andra bilden är från invigningen av Sveg-Hede år 1924.

Första loket har ett nr som slutar på 42 vilket gör att det måste vara J 1342. Det loket fick utrustning för tryckluftbroms år 1924 varför bilden inte kan vara äldre än så.

Nedanstående bild från samma invigning i Hede visar ett tåg som till synes har samma sammansättning.

https://digitaltmuseum.se/021018083839/hede-station/media?slide=0

Tre invigningsbilder från Sveg med troligen ett datumfel

av Thomas Tell, Friday, July 28, 2023, 13:34 (421 dagar sedan) @ Anders Jansson

Jag tror att vi med ganska stor säkerhet kan säga att den andra bilden är från invigningen av Sveg-Hede år 1924.

Första loket har ett nr som slutar på 42 vilket gör att det måste vara J 1342. Det loket fick utrustning för tryckluftbroms år 1924 varför bilden inte kan vara äldre än så.

Det går att se 1342 på ursprungsbilden i Digitalt museum vilket även står i texten till bilden. Det bakre lokets nummer slutar på 34 vilket ger 1234.
/tell