Funderingar i Katrineholm - hjälp önskas (Byggnad)

av OlleThåström, Saturday, July 29, 2023, 08:52 (502 dagar sedan)

Besökte häromdagen Katrineholm i mina studier av vattentorn och vattenhästar. Där har man byggt en skatepark, invigd 2014. Lokstallets lokaler är butiker och ungdomslokaler m.m. Byggnaden är omsorgsfullt lagad efter det förfall man kan se på gamla bilder.

På foton i Sörmlandsmuseum (bild SLM D10-682) anges att det stora tornet varit ett sandtorn. Är det korrekt? Enligt SÅS / KÅS är det ett vattentorn.

[image]

Det finns ett torn mitt i lokstallet också. Vad har det haft för funktion?

Sedan hittade jag en järnkonstruktion på marken som jag inte blir klok på vad det haft för funktion. Knappast en vattenhäst, väl?

[image]
Nedre del?

[image]
Övre del?

Funderingar i Katrineholm - hjälp önskas

av Micke Carlsson, Saturday, July 29, 2023, 09:13 (501 dagar sedan) @ OlleThåström

"Mittentornet" var kontor och personalutrymmen.

Det stora tornet måste ha varit vattentorn. Sandtorn är betydligt mindre, fristående stålkonstruktioner. Det är inte uteslutet att man torkat/förvarat sand inne i vattentornet men det är inte dess "huvudsyfte".

Gjutjärnspelaren som ligger på backen kan vara en rest av ett gammalt sandtorn, men jag har aldrig sett en sådan variant förut. Det kan också vara en pelare för att bära upp något inne i stallet, gjutjärnspelare för att bära takstolar finns t ex i ÖCJ-stallet i Linköping.