Slut med huvudljussignal äldre typ som visar "grön blink". (Signaler/säkerhet)

av S-O Johansson, Wednesday, August 09, 2023, 18:46 (477 dagar sedan)

På Malmbanan mellan Kiruna - Riksgränsen finns det mellan- och utfartsblocksignaler av äldre modell som har två ljusöppningar som visar grönt eller rött. Vänta stopp mot nästa signal försignaleras genom att det gröna skenet blinkar.
Enligt ändringstryck till "Underlag till linjebok" för Bodens Trafikcentralområde slopas dessa fr.o.m måndagen 13 augusti. Kvarvarande sträcka med dessa signaler är enligt denna Krokvik - Bergfors.
Antar att det är sista sträckan med den typen av signaler och att de därmed kommer att försvinna ur TTJ.

Slut med huvudljussignal äldre typ som visar "grön blink".

av Göran Kannerby, Wednesday, August 09, 2023, 18:54 (477 dagar sedan) @ S-O Johansson

Ja och nej, motsvarande signalering, benämnd "tvåskenssignalering", förekommer även i exempelvis Malmö, men där är det naturligtvis inte av "äldre typ", fast till förvillelse likt.

Slut med huvudljussignal äldre typ som visar "grön blink".

av Gunnar Ekeving, Wednesday, August 09, 2023, 19:05 (477 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Ja och nej, motsvarande signalering, benämnd "tvåskenssignalering", förekommer även i exempelvis Malmö, men där är det naturligtvis inte av "äldre typ", fast till förvillelse likt.

Roslagsbanan har samma typ av huvudsignaler som försvinner från Malmbanan, alltså "äldre typ" - även om själva signalerna i de flesta fall inte är särskilt gamla.

Slut med huvudljussignal äldre typ som visar "grön blink".

av S-O Johansson, Wednesday, August 09, 2023, 20:16 (477 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Ja och nej, motsvarande signalering, benämnd "tvåskenssignalering", förekommer även i exempelvis Malmö, men där är det naturligtvis inte av "äldre typ", fast till förvillelse likt.

Det är jag medveten om. Dels finns det bara inom driftplatser/driftplatsområde och så gäller ett speciellt regelverk. Jag borde ha satt äldre inom situationstecken.

Slut med huvudljussignal äldre typ som visar "grön blink".

av Jimmy Håkman, Wednesday, August 09, 2023, 23:36 (477 dagar sedan) @ S-O Johansson

I nuläget (2023-08-09) finns denna äldre signaleringsform vid Trafikverkets infrastruktur mellan Peuravaara och Riksgränsen/Bjørnfjell.

I samband med byte till nya signalställverk kommer den äldre signaleringsformen att slopas, men under en övergångsperiod finnas kvar vid följande sträckor:
Fr.o.m. 2023-08-13 Peuravaara – Krokvik och Bergfors - Riksgränsen/Bjørnfjell.
Fr.o.m. 2023-08-27 Peuravaara – Krokvik, Bergfors – Torneträsk och Stordalen - Riksgränsen/Bjørnfjell.
Fr.o.m. 2023-09-10 Peuravaara – Krokvik, Bergfors – Torneträsk, Stordalen – Abisko östra och Vassijaure – Riksgränsen/Bjørnfjell.

Planen är att kvarvarande sträckor kommer att ha kvar denna äldre signaleringsform fram till dess att trafikeringssystem E2 tas i bruk Peuravaara – Riksgränsen.

Noterbart är att i samband med ställverksbytena försvinner även den äldre principen för signalbeteckningarna på både linjer och driftplatser mellan Peuravaara och Riksgränsen. (Stigande signalnumreringen med signalbeteckningar från nummer 126 till nummer 386 i riktning från Peuravaara till Riksgränsen, samt signalbeteckningar från nummer 387 till 125 i motsatt riktning.) Endast sträckorna med den äldre signaleringsformen kommer att ha kvar märkskyltar med äldre beteckningar på mellanblocksignalerna.

Slut med huvudljussignal äldre typ som visar "grön blink".

av S-O Johansson, Thursday, August 10, 2023, 16:48 (477 dagar sedan) @ Jimmy Håkman

Tack för förtydligandet. Var lite snabb med slutsats där eftersom jag bara läst den förhandsinformation som kommit till "Underlag för linjebok" för Bodens Trafikcentral gällandes från den 13 augusti.

Slut med huvudljussignal äldre typ som visar "grön blink".

av Per Ljungberg, Thursday, August 10, 2023, 13:36 (477 dagar sedan) @ S-O Johansson

Jag minns när Västra Stambanan hade detta system norr om Alingsås. Hur långt vet jag inte, kanske till Falköping eller ännu längre. Jag tyckte det var ett fiffigt och enkelt system av linjeblockering. Varför behöll man inte det? Behövdes endast rött och grönt ljus. I dagens system behövs grön, röd, blinkande grön och blinkande vit. Har det med linjehastighet och blockens längd att göra att man införde det nyare systemet?

Slut med huvudljussignal äldre typ som visar "grön blink".

av Göran Kannerby, Thursday, August 10, 2023, 15:03 (477 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag minns när Västra Stambanan hade detta system norr om Alingsås. Hur långt vet jag inte, kanske till Falköping eller ännu längre. Jag tyckte det var ett fiffigt och enkelt system av linjeblockering. Varför behöll man inte det? Behövdes endast rött och grönt ljus. I dagens system behövs grön, röd, blinkande grön och blinkande vit. Har det med linjehastighet och blockens längd att göra att man införde det nyare systemet?

Det anses att en skillnad mellan restriktivt och icke-restriktivt besked som enbart består i att lampan lyser med fast eller blinkande sken innebär en risk, framförallt om lampan syns endast under en kort tid.

Av motsvarande skäl är vägskyddsförsignalerna inte optimalt utformade.

Slut med huvudljussignal äldre typ som visar "grön blink".

av Gunnar Ekeving, Thursday, August 10, 2023, 17:21 (477 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag minns när Västra Stambanan hade detta system norr om Alingsås. Hur långt vet jag inte, kanske till Falköping eller ännu längre. Jag tyckte det var ett fiffigt och enkelt system av linjeblockering.

Alingsås - Herrljunga, automatisk linjeblockering installerad i samband med dubbelspårsbygget i mitten av 1950-talet. Sträckan skulle även få fjärrblockering med central i Alingsås, men det påbörjade installationsarbetet avbröts (andra sträckor såsom Malmbanan fick förmodligen högre prioritet).

De äldre automatiska linjeblockanläggningarna vid SJ och Roslagsbanan hade samma utformning av blocksignaler; rött / blinkande grönt / fast grönt. Bild från Uppåkra 1978:
[image]
Bilden visar en strålkastarsignal (färgväxlarsignal) vilket var standard vid SJ, Roslagsbanan använde däremot alltid tvåskenssignaler precis som vid Malmbanan och Alingsås - Herrljunga.

Som nämnts i annat inlägg förekommer samma signalbilder numera vid s k tvåskenssignalering i Stockholms- och Malmöområdena.

Slut med huvudljussignal äldre typ som visar "grön blink".

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Friday, August 11, 2023, 22:34 (475 dagar sedan) @ S-O Johansson

Det är svårt att visa en bild på en blinkande signal. Denna utfartsblocksignal i Abisko kunde blinka 2010 men just när bilden togs gjorde den inte det.

Lindman

[image]

Slut med huvudljussignal äldre typ som visar "grön blink".

av Per Ljungberg, Sunday, August 13, 2023, 08:19 (474 dagar sedan) @ Magnus Lindman NÄSSJÖ

Jag ser på bilden att det sitter ett försignalmärke under signalen. Jag har inget minne av att det satt ett sådant under signalen på V Stambanan enligt tidigare inlägg. Satt det försignalmärken på alla blocksignaler utmed linjen?

Slut med huvudljussignal äldre typ som visar "grön blink".

av Magnus Lindman NÄSSJÖ, Sunday, August 13, 2023, 10:21 (474 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag ser på bilden att det sitter ett försignalmärke under signalen. Jag har inget minne av att det satt ett sådant under signalen på V Stambanan enligt tidigare inlägg. Satt det försignalmärken på alla blocksignaler utmed linjen?

Anledningen att jag tog bilden (från Dm 1212) var faktiskt just detta. Man har kombinerat "tioöringens" två betydelser på ett felaktigt sätt. På en signal betyder ju tilläggsskylten att signalen inte går om till stopp om försignalbeskedet felaktigt uteblir. Under en orienteringstavla innebär den försignalavstånd.

Som den sitter placerad på signalen på bilden kan man tro att det skulle vara den första funktionen som avses men det är den andra. Det är nämligen försignalavstånd i den punkten. Men enbart en grön innebär ju egentligen att grönblink eller vitblink saknas och därmed skulle signalen med denna kombination alltid betyda "vänta stopp".

Detta har diskuterats i forum tidigare.

Lindman

Slut med huvudljussignal äldre typ - - - tilläggsskylten

av Ulf Pålsson, Sunday, August 13, 2023, 10:22 (474 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Jag ser på bilden att det sitter ett försignalmärke under signalen. Jag har inget minne av att det satt ett sådant under signalen på V Stambanan enligt tidigare inlägg. Satt det försignalmärken på alla blocksignaler utmed linjen?

Nej, det gjorde det inte. Att den där tilläggsskylten har hamnat på utfartsblocksignalen i Abisko (och kanske på andra utfartsblocksignaler på norra Malmbanan som är "tvåskenare") är felaktigt och resultatet av ett missförstånd, vill jag hävda.

Den lilla svartvita runda skylten med utseende som påminner om det som bakgrundsskärmen till en fristående försignal har haft sedan runt 1930, den infördes 1941, men då bara som nedre skylt till en orienteringstavla som förvarnade om en infartssignal eller (mellan-)blocksignal som inte var försignalerad av en fristående försignal. (Benämning sedan 1990: orienteringstavla för huvudsignal.)

1973 började man använda den runda svartvita skylten också som en tilläggstavla på de signaler som då kallades 'försignal kombinerad med huvudsignal'. Den benämningen avsåg huvudljussignaler som utöver huvudsignalbilden 'en grön' samtidigt visade försignalbesked med blinkande vitt eller grönt (gröna) sken. (D.v.s. det som nu är 'huvudljussignal med inbyggd försignal'.) Tilläggsskylten skulle användas på infartssignaler och utfartssignaler (men inte på blocksignaler) och syftet var att få föraren att kontrollera att blinkande försignalsken i signalen inte uteblev. Det hade inträffat tillbud där 'en grön och grön blink' genom en felaktig lampa hade reducerats till det mindre restriktiva 'en grön'. Blocksignaler med inbyggd försignal där ett sådant fel inträffade gick automatiskt till "stopp", så där behövdes inte tilläggsskylten. I nya ställverk fick alla huvudsignaler samma funktion i detta avseende som blocksignaler, och 1988 bestämdes att skylten bara skulle finnas på huvudljussignaler på de stationer med äldre ställverk där den tekniska "bristen" finns. 1994 skapades benämningen tilläggstavla 'försignalering', som 2009 ändrades till tilläggsskylt "försignalering".

På blocksignaler har det alltså (enligt trafikreglerna säo/JTF/TTJ) aldrig varit aktuellt med en sådan tilläggsskylt.
/up

Slut med huvudljussignal äldre typ - - - tilläggsskylten

av Överkörmästaren, Sunday, August 13, 2023, 11:47 (474 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Jag ser på bilden att det sitter ett försignalmärke under signalen. Jag har inget minne av att det satt ett sådant under signalen på V Stambanan enligt tidigare inlägg. Satt det försignalmärken på alla blocksignaler utmed linjen?


Nej, det gjorde det inte. Att den där tilläggsskylten har hamnat på utfartsblocksignalen i Abisko (och kanske på andra utfartsblocksignaler på norra Malmbanan som är "tvåskenare") är felaktigt och resultatet av ett missförstånd, vill jag hävda.

Den lilla svartvita runda skylten med utseende som påminner om det som bakgrundsskärmen till en fristående försignal har haft sedan runt 1930, den infördes 1941, men då bara som nedre skylt till en orienteringstavla som förvarnade om en infartssignal eller (mellan-)blocksignal som inte var försignalerad av en fristående försignal. (Benämning sedan 1990: orienteringstavla för huvudsignal.)

1973 började man använda den runda svartvita skylten också som en tilläggstavla på de signaler som då kallades 'försignal kombinerad med huvudsignal'. Den benämningen avsåg huvudljussignaler som utöver huvudsignalbilden 'en grön' samtidigt visade försignalbesked med blinkande vitt eller grönt (gröna) sken. (D.v.s. det som nu är 'huvudljussignal med inbyggd försignal'.) Tilläggsskylten skulle användas på infartssignaler och utfartssignaler (men inte på blocksignaler) och syftet var att få föraren att kontrollera att blinkande försignalsken i signalen inte uteblev. Det hade inträffat tillbud där 'en grön och grön blink' genom en felaktig lampa hade reducerats till det mindre restriktiva 'en grön'. Blocksignaler med inbyggd försignal där ett sådant fel inträffade gick automatiskt till "stopp", så där behövdes inte tilläggsskylten. I nya ställverk fick alla huvudsignaler samma funktion i detta avseende som blocksignaler, och 1988 bestämdes att skylten bara skulle finnas på huvudljussignaler på de stationer med äldre ställverk där den tekniska "bristen" finns. 1994 skapades benämningen tilläggstavla 'försignalering', som 2009 ändrades till tilläggsskylt "försignalering".

På blocksignaler har det alltså (enligt trafikreglerna säo/JTF/TTJ) aldrig varit aktuellt med en sådan tilläggsskylt.
/up

Det finns ju dock ett problem inbyggt i att blanda två-ljusöppnings-signaler med och utan försignalering. Som förare vill man ju veta om signalen är försedd med försignalering eller inte. Även efter många års körning på samma sträcka kan man ju inte vara säker på att man upplevt ”vänta stopp” i varje signal som tekniskt sett kan visa det. Det hade gärna fått finnas en tavla/skylt för att markera det.

Slut med huvudljussignal äldre typ - - - tilläggsskylten

av Martin Långström, Sunday, August 13, 2023, 16:06 (474 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det finns ju dock ett problem inbyggt i att blanda två-ljusöppnings-signaler med och utan försignalering. Som förare vill man ju veta om signalen är försedd med försignalering eller inte. Även efter många års körning på samma sträcka kan man ju inte vara säker på att man upplevt ”vänta stopp” i varje signal som tekniskt sett kan visa det. Det hade gärna fått finnas en tavla/skylt för att markera det.

På Malmbanan, så anges ju detta i linjeboken, så då är ju problemet löst.

Slut med huvudljussignal äldre typ - - - tilläggsskylten

av Överkörmästaren, Sunday, August 13, 2023, 17:05 (474 dagar sedan) @ Martin Långström

Det finns ju dock ett problem inbyggt i att blanda två-ljusöppnings-signaler med och utan försignalering. Som förare vill man ju veta om signalen är försedd med försignalering eller inte. Även efter många års körning på samma sträcka kan man ju inte vara säker på att man upplevt ”vänta stopp” i varje signal som tekniskt sett kan visa det. Det hade gärna fått finnas en tavla/skylt för att markera det.


På Malmbanan, så anges ju detta i linjeboken, så då är ju problemet löst.

Det är det väl inte. Där står ju visserligen:

På sträckan Peuravaara – Riksgränsen kan utfartsblocksignal och mellanblocksignal visa signalbild med endast ett grönt blinkande sken (signalbild "grön blink") enligt TTJ modul 3HMS kap. H 1.2.

Men det står ju inte vilka av dessa signaler som kan det. Jag antar t ex att infartssignaler inte försignaleras på sådant sätt, så den sista blocksignalen före en infartssignal borde inte kunna visa sådan signalbild. Men det står det inget om.

Slut med huvudljussignal äldre typ - - - tilläggsskylten

av Göran Kannerby, Sunday, August 13, 2023, 17:40 (473 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det finns ju dock ett problem inbyggt i att blanda två-ljusöppnings-signaler med och utan försignalering. Som förare vill man ju veta om signalen är försedd med försignalering eller inte. Även efter många års körning på samma sträcka kan man ju inte vara säker på att man upplevt ”vänta stopp” i varje signal som tekniskt sett kan visa det. Det hade gärna fått finnas en tavla/skylt för att markera det.


På Malmbanan, så anges ju detta i linjeboken, så då är ju problemet löst.


Det är det väl inte. Där står ju visserligen:

På sträckan Peuravaara – Riksgränsen kan utfartsblocksignal och mellanblocksignal visa signalbild med endast ett grönt blinkande sken (signalbild "grön blink") enligt TTJ modul 3HMS kap. H 1.2.

Men det står ju inte vilka av dessa signaler som kan det. Jag antar t ex att infartssignaler inte försignaleras på sådant sätt, så den sista blocksignalen före en infartssignal borde inte kunna visa sådan signalbild. Men det står det inget om.

Man kan i och för sig tänka sig att läsa linjebokens uppgift som att det på sträckan förekommer sådana blocksignaler. Däremot saknas det upplysning om vilka blocksignaler som INTE kan försignalera. Vad är problemet med att som förare vara beredd på att signalen kan vara försignalerande även om man aldrig kommer att vara med om det? Spelar det någon roll om det är teoretiskt uteslutet eller bara väldigt ovanligt?

Slut med huvudljussignal äldre typ - - - tilläggsskylten

av Överkörmästaren, Sunday, August 13, 2023, 18:29 (473 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Det finns ju dock ett problem inbyggt i att blanda två-ljusöppnings-signaler med och utan försignalering. Som förare vill man ju veta om signalen är försedd med försignalering eller inte. Även efter många års körning på samma sträcka kan man ju inte vara säker på att man upplevt ”vänta stopp” i varje signal som tekniskt sett kan visa det. Det hade gärna fått finnas en tavla/skylt för att markera det.


På Malmbanan, så anges ju detta i linjeboken, så då är ju problemet löst.


Det är det väl inte. Där står ju visserligen:

På sträckan Peuravaara – Riksgränsen kan utfartsblocksignal och mellanblocksignal visa signalbild med endast ett grönt blinkande sken (signalbild "grön blink") enligt TTJ modul 3HMS kap. H 1.2.

Men det står ju inte vilka av dessa signaler som kan det. Jag antar t ex att infartssignaler inte försignaleras på sådant sätt, så den sista blocksignalen före en infartssignal borde inte kunna visa sådan signalbild. Men det står det inget om.


Man kan i och för sig tänka sig att läsa linjebokens uppgift som att det på sträckan förekommer sådana blocksignaler. Däremot saknas det upplysning om vilka blocksignaler som INTE kan försignalera. Vad är problemet med att som förare vara beredd på att signalen kan vara försignalerande även om man aldrig kommer att vara med om det? Spelar det någon roll om det är teoretiskt uteslutet eller bara väldigt ovanligt?

Det är ju snarare de signaler som inte försignalerar nästa signal som möjligen kan bli ett problem.

Slut med huvudljussignal äldre typ - - - tilläggsskylten

av Göran Kannerby, Sunday, August 13, 2023, 19:48 (473 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det finns ju dock ett problem inbyggt i att blanda två-ljusöppnings-signaler med och utan försignalering. Som förare vill man ju veta om signalen är försedd med försignalering eller inte. Även efter många års körning på samma sträcka kan man ju inte vara säker på att man upplevt ”vänta stopp” i varje signal som tekniskt sett kan visa det. Det hade gärna fått finnas en tavla/skylt för att markera det.


På Malmbanan, så anges ju detta i linjeboken, så då är ju problemet löst.


Det är det väl inte. Där står ju visserligen:

På sträckan Peuravaara – Riksgränsen kan utfartsblocksignal och mellanblocksignal visa signalbild med endast ett grönt blinkande sken (signalbild "grön blink") enligt TTJ modul 3HMS kap. H 1.2.

Men det står ju inte vilka av dessa signaler som kan det. Jag antar t ex att infartssignaler inte försignaleras på sådant sätt, så den sista blocksignalen före en infartssignal borde inte kunna visa sådan signalbild. Men det står det inget om.


Man kan i och för sig tänka sig att läsa linjebokens uppgift som att det på sträckan förekommer sådana blocksignaler. Däremot saknas det upplysning om vilka blocksignaler som INTE kan försignalera. Vad är problemet med att som förare vara beredd på att signalen kan vara försignalerande även om man aldrig kommer att vara med om det? Spelar det någon roll om det är teoretiskt uteslutet eller bara väldigt ovanligt?


Det är ju snarare de signaler som inte försignalerar nästa signal som möjligen kan bli ett problem.

Hurdå? Där finns ju istället en fristående försignal längre fram.

Slut med huvudljussignal äldre typ - - - tilläggsskylten

av Ulf Pålsson, Tuesday, August 15, 2023, 17:21 (472 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Det finns ju dock ett problem inbyggt i att blanda två-ljusöppnings-signaler med och utan försignalering. Som förare vill man ju veta om signalen är försedd med försignalering eller inte. Även efter många års körning på samma sträcka kan man ju inte vara säker på att man upplevt ”vänta stopp” i varje signal som tekniskt sett kan visa det. Det hade gärna fått finnas en tavla/skylt för att markera det.


På Malmbanan, så anges ju detta i linjeboken, så då är ju problemet löst.


Det är det väl inte. Där står ju visserligen:

På sträckan Peuravaara – Riksgränsen kan utfartsblocksignal och mellanblocksignal visa signalbild med endast ett grönt blinkande sken (signalbild "grön blink") enligt TTJ modul 3HMS kap. H 1.2.

Men det står ju inte vilka av dessa signaler som kan det. Jag antar t ex att infartssignaler inte försignaleras på sådant sätt, så den sista blocksignalen före en infartssignal borde inte kunna visa sådan signalbild. Men det står det inget om.


Man kan i och för sig tänka sig att läsa linjebokens uppgift som att det på sträckan förekommer sådana blocksignaler. Däremot saknas det upplysning om vilka blocksignaler som INTE kan försignalera. Vad är problemet med att som förare vara beredd på att signalen kan vara försignalerande även om man aldrig kommer att vara med om det? Spelar det någon roll om det är teoretiskt uteslutet eller bara väldigt ovanligt?


Det är ju snarare de signaler som inte försignalerar nästa signal som möjligen kan bli ett problem.


Hurdå? Där finns ju istället en fristående försignal längre fram.

Ingenstans i system H följs en huvudsignal som visar 'en grön' direkt av en huvudsignal som visar 'stopp'. 'En grön' innebär, med avseende på försignalering,
a) att nästa huvudsignal också visar "kör 80", eller
b) att nästa huvudsignal föregås av en fristående försignal.

Fall a) är ju hur vanligt som helst i utfartsänden på driftplatser, med 'en grön' utan försignalering i mellansignalen mot nästa huvudsignal (i regel utfartsblocksignalen eller utfartssignalen) i "kör 80". På Malmbanan förekommer det alltså dessutom i utfartsblocksignaler och mellanblocksignaler. Den sista mellanblocksignalen, den närmast före infartssignalen på nästa driftplats, den tillhör fall b): Den visar alltid 'en grön' som körsignal, men infartssignalen försignaleras av en fristående försignal.

Problemet (om det nu kan anses vara ett problem) finns inom TTJ:s giltighetsområde bara i system M. Där kan en huvudsignal i 'en grön' följas av nästa huvudsignal i "stopp" utan att denna är försignalerad av en fristående försignal. Huvudsignalen i "stopp" ska, om det är en linjeplatssignal, infartssignal eller mellansignal i infartsänden av en driftplats dock föregås av en orienteringstavla för huvudsignal som i detta fall innebär för föraren detsamma som en fristående försignal i "vänta stopp". (Här ser jag ett problem, nämligen att den tavlan i just detta fall har en mycket restriktiv betydelse, som långt ifrån alla orienteringstavla för huvudsignal har.) Om huvudsignalen i "stopp" är en mellansignal i utfartsänden av en driftplats eller en utfartssignal, finns det regler för hur tågklareraren måste ta hand om ett genomfartståg (vars förare annars kan förvänta sig att få passera driftplatsen).

På SL-banorna Roslagsbanan och Saltsjöbanan är situationen lite annorlunda. På SB finns det ganska gott om fall där 'en grön' kan följas av "stopp" i nästa huvudsignal, men på SB finns det däremot ingen 'grön blink' (bara) i huvudsignal, så problemet är litet. På RB däremot, finns det huvudsignaler i 'en grön' som underförstått innebär "kör" i nästa (för att 'grön blink' visas när det är "stopp" i nästa), men det förekommer också ett antal huvudsignal där 'en grön' inte garanterar att det är "kör" i nästa, och detta kanske kan vara ett problem (liksom förhållandet i system M i TTJ-land). Ett exempel är utfartsblocksignalen i Dj Ösby mot Altorp, som visar 'en grön' mot infartssignalen till Altorp i "stopp" (som det visserligen är god sikt på men som alltså saknar fristående försignal). Sådana huvudsignaler (som utfartsblocksignalen i Dj Ösby mot Altorp) skulle med fördel kunna förses med en särskild tilläggsskylt, innebärande "räkna med 'stopp' i nästa huvudsignal", tänker jag.
/up

Slut med huvudljussignal äldre typ - - - tilläggsskylten

av Göran Kannerby, Tuesday, August 15, 2023, 20:15 (471 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Det finns ju dock ett problem inbyggt i att blanda två-ljusöppnings-signaler med och utan försignalering. Som förare vill man ju veta om signalen är försedd med försignalering eller inte. Även efter många års körning på samma sträcka kan man ju inte vara säker på att man upplevt ”vänta stopp” i varje signal som tekniskt sett kan visa det. Det hade gärna fått finnas en tavla/skylt för att markera det.


På Malmbanan, så anges ju detta i linjeboken, så då är ju problemet löst.


Det är det väl inte. Där står ju visserligen:

På sträckan Peuravaara – Riksgränsen kan utfartsblocksignal och mellanblocksignal visa signalbild med endast ett grönt blinkande sken (signalbild "grön blink") enligt TTJ modul 3HMS kap. H 1.2.

Men det står ju inte vilka av dessa signaler som kan det. Jag antar t ex att infartssignaler inte försignaleras på sådant sätt, så den sista blocksignalen före en infartssignal borde inte kunna visa sådan signalbild. Men det står det inget om.


Man kan i och för sig tänka sig att läsa linjebokens uppgift som att det på sträckan förekommer sådana blocksignaler. Däremot saknas det upplysning om vilka blocksignaler som INTE kan försignalera. Vad är problemet med att som förare vara beredd på att signalen kan vara försignalerande även om man aldrig kommer att vara med om det? Spelar det någon roll om det är teoretiskt uteslutet eller bara väldigt ovanligt?


Det är ju snarare de signaler som inte försignalerar nästa signal som möjligen kan bli ett problem.


Hurdå? Där finns ju istället en fristående försignal längre fram.


Ingenstans i system H följs en huvudsignal som visar 'en grön' direkt av en huvudsignal som visar 'stopp'. 'En grön' innebär, med avseende på försignalering,
a) att nästa huvudsignal också visar "kör 80", eller
b) att nästa huvudsignal föregås av en fristående försignal.

Fall a) är ju hur vanligt som helst i utfartsänden på driftplatser, med 'en grön' utan försignalering i mellansignalen mot nästa huvudsignal (i regel utfartsblocksignalen eller utfartssignalen) i "kör 80". På Malmbanan förekommer det alltså dessutom i utfartsblocksignaler och mellanblocksignaler. Den sista mellanblocksignalen, den närmast före infartssignalen på nästa driftplats, den tillhör fall b): Den visar alltid 'en grön' som körsignal, men infartssignalen försignaleras av en fristående försignal.

Problemet (om det nu kan anses vara ett problem) finns inom TTJ:s giltighetsområde bara i system M. Där kan en huvudsignal i 'en grön' följas av nästa huvudsignal i "stopp" utan att denna är försignalerad av en fristående försignal. Huvudsignalen i "stopp" ska, om det är en linjeplatssignal, infartssignal eller mellansignal i infartsänden av en driftplats dock föregås av en orienteringstavla för huvudsignal som i detta fall innebär för föraren detsamma som en fristående försignal i "vänta stopp". (Här ser jag ett problem, nämligen att den tavlan i just detta fall har en mycket restriktiv betydelse, som långt ifrån alla orienteringstavla för huvudsignal har.)

Det är väl just sista parentestexten som är problemet. Borde kunna lösas utbildningsmässigt genom att framhålla att i system M har orienteringstavlan den restriktivare betydelsen. Nackdelen är möjligen att även i system M kan den förekomma med den vanligare betydelsen.