Rc1 1007 på Sävenäs - 1969 -
Tack, kul att se bild på "vår" 1007.
Mvh HP/JVM
Rc1 1007 på Sävenäs - 1969 -
På väg ut mot Årstabron någon gång på 1990-talet.
Rc1 1007 i Hallsberg 2014
Tack, kul att se bild på "vår" 1007.Mvh HP/JVM
Hallsbergs lokstation 03.37 den 17 december 2014. GC Rc1 1007 tar igen sig innan det är dags att som sista ordinarie tjänstgöring gå i transport i 5442/5443 till Eskilstuna.
Rc1 1007 på Sävenäs - 1969 -
****
Loket saknar märkning på sidan.
Kan det röra sig om litteraändringen, från Rc, till Rc1?
Rc hade märkningen på en separat plåt, på det vita fälet. När Rc2 började levereras, 1969, flyttades märkningen ner, så som alla Rc-lok är märkta idag, och Rc fick littera Rc1.
Rc1 1007 på Sävenäs - 1969 -
****
Loket saknar märkning på sidan.
Kan det röra sig om litteraändringen, från Rc, till Rc1?
Rc hade märkningen på en separat plåt, på det vita fälet. När Rc2 började levereras, 1969, flyttades märkningen ner, så som alla Rc-lok är märkta idag, och Rc fick littera Rc1.
Förstorar du upp bilden så ser du att det står Rc1 1007 under smutsen. Loket bakom är en Rc2 så ommärkningen är nog redan avklarad.
Rc1 1007 på Sävenäs - 1969 -
****
Loket saknar märkning på sidan.
Kan det röra sig om litteraändringen, från Rc, till Rc1?
Rc hade märkningen på en separat plåt, på det vita fälet. När Rc2 började levereras, 1969, flyttades märkningen ner, så som alla Rc-lok är märkta idag, och Rc fick littera Rc1.
Förstorar du upp bilden så ser du att det står Rc1 1007 under smutsen. Loket bakom är en Rc2 så ommärkningen är nog redan avklarad.
Rc1 1007 på Sävenäs - 1969 -
****
Loket saknar märkning på sidan.
Kan det röra sig om litteraändringen, från Rc, till Rc1?
Rc hade märkningen på en separat plåt, på det vita fälet. När Rc2 började levereras, 1969, flyttades märkningen ner, så som alla Rc-lok är märkta idag, och Rc fick littera Rc1.
Förstorar du upp bilden så ser du att det står Rc1 1007 under smutsen. Loket bakom är en Rc2 så ommärkningen är nog redan avklarad.
Tittar man ännu mer noggrannt så ser man att:
Ettan i litterat är "låg": Rc1 1007
Kanske klämde man in ettan utan att flytta/"dela" på övriga tecken Rc 1007?
Senare var litterasiffran lika stor som siffrorna i loknumret: Rc1 1007
Vet inte när detta ändrades. Går nog att hitta på bilder från tiden.
I annan länkad tråd nämns att 1007–1024 levererades märkta Rc.
Endast 1007 och 1008 hade den omnämna nummerplåten i vita linjen – och bara en kort tid.
Också nämnt i länkad tråd.
(edit: om plåten)
Rc1 1007 på Sävenäs - 1969 -
Jag har läst på nätet att Rc 1007 var det första Rc-loket. Var individnumren 1001 till 1006 något slags förserielok? Eller de kanske inte fanns in real life?! Huru härmed?
PS. Rc 1007 var för övrigt den första H0-modellen i Rc-serien från Märklin.
Rc1 1007 på Sävenäs - 1969 -
Jag har läst på nätet att Rc 1007 var det första Rc-loket. Var individnumren 1001 till 1006 något slags förserielok? Eller de kanske inte fanns in real life?! Huru härmed?PS. Rc 1007 var för övrigt den första H0-modellen i Rc-serien från Märklin.
Det var väl snarare Rc1 som var förserielok till resten av Rc-loken :-)
Men 1001-1006 får trots allt ses som provlok av tre olika typer, Rb1-Rb3, två av varje. Dock med helt annan teknik än Rc.
Rc1 1007 på Sävenäs - 1969 -
Jag har läst på nätet att Rc 1007 var det första Rc-loket. Var individnumren 1001 till 1006 något slags förserielok? Eller de kanske inte fanns in real life?! Huru härmed?PS. Rc 1007 var för övrigt den första H0-modellen i Rc-serien från Märklin.
Det var väl snarare Rc1 som var förserielok till resten av Rc-loken :-)Men 1001-1006 får trots allt ses som provlok av tre olika typer, Rb1-Rb3, två av varje. Dock med helt annan teknik än Rc.
Dock så byggdes 1001 om till turistordrift med littera Rb1T-1001 och blev så en prototyp för Rc-loken.
Rb.1 i sig får anses vara en lyckad konstruktion eftetsom det blev förebild för ca 1000 lok i Balkanstaterna men i Sverige blev det iingen fortsättning . Men faktiskt hade SJ beställt en serie med littera Rd parallellt med Rc men man tyckte väl att Rc fungerade så bra att brställningen konverterades till Rc . Helt perfekta var ju inte heller Rc från början, det var problem när loken störde signaler och de fick bara gå på vissa sträckor vilket utvidgades efterhand.
Rc1 1007 på Sävenäs - 1969 -
Jag har läst på nätet att Rc 1007 var det första Rc-loket. Var individnumren 1001 till 1006 något slags förserielok? Eller de kanske inte fanns in real life?! Huru härmed?PS. Rc 1007 var för övrigt den första H0-modellen i Rc-serien från Märklin.
Jag hade för mig att Märklins första Rc hade nr 1010 men jag kanske minns fel.
Rc1 1007 på Sävenäs - 1969 -
Jag har läst på nätet att Rc 1007 var det första Rc-loket. Var individnumren 1001 till 1006 något slags förserielok? Eller de kanske inte fanns in real life?! Huru härmed?PS. Rc 1007 var för övrigt den första H0-modellen i Rc-serien från Märklin.
Jag hade för mig att Märklins första Rc hade nr 1010 men jag kanske minns fel.
En snabb sökning bekräftar vad du säger: det finns Märklin Rc 1010 till salu på marknaden.
https://www.vadärdenvärd.se/index.php?searchstr=Märklin+rc+1010&orderby=lowprice
Rc1 1007 på Sävenäs - 1969 -
Jag har läst på nätet att Rc 1007 var det första Rc-loket. Var individnumren 1001 till 1006 något slags förserielok? Eller de kanske inte fanns in real life?! Huru härmed?PS. Rc 1007 var för övrigt den första H0-modellen i Rc-serien från Märklin.
Som redan nämnts var loken 1001-1006 tre varianter av Rb, två av varje. Däremot är det lite svårare att hitta loken 995-1000. Dessa nummer hoppades över.
Rc1 1007 på Sävenäs - 1969 -
Som redan nämnts var loken 1001-1006 tre varianter av Rb, två av varje. Däremot är det lite svårare att hitta loken 995-1000. Dessa nummer hoppades över.
995 - 998 kom ju senare att användas för de TGOJ Ub (501, 502, 503 och 505) som byggdes om till Ue 1988 - 90. Men 999 0ch 1000 förblev oanvända,