Blinkdon EKLB/EKLC (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Tuesday, August 22, 2023, 19:29 (464 dagar sedan)

AGA gjorde ett par blinkdon kallade EKLB och EKLC, vilka kan generera både 40 bl/min och 80 bl/min, för användning i vägskydd. Några av dessa don finns fortfarande i drift hos TrV.

Är någon på forumet bekant med hur dessa don fungerar?

Ett foto i materialkatalogen visar en anonym plåtburk som, om man lossar kåpan, innehåller ett relä, några små passiva komponenter och en transformatorliknande anordning (som jag misstänker är en transduktor), men ingen teknisk beskrivning står att finna. De finns inte med i Lundbergs kompendium, så jag tror de är nyare än detta.

Blinkdon EKLB/EKLC

av Anders Järvenpää, Tuesday, August 22, 2023, 19:59 (464 dagar sedan) @ Anders_W

EKLC torde vara en astabil transistorvippa (multivibrator). Schemat ingår i papper jag har i arkivet.

Blinkdon EKLB/EKLC

av Per Wirback, Wednesday, August 23, 2023, 09:24 (464 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

EKLC torde vara en astabil transistorvippa (multivibrator). Schemat ingår i papper jag har i arkivet.

EKLB/EKLC har mycket riktigt en transistorvippa med germaniumtransistorer, OC71 om jag minns rätt.

Det är en liten förvirring om benämningar, oftast ser man EKLB som en 40/80 blink, och EKLC som en ren 80-blink.

Enligt SJF570 E30 så skall det från 1967 endast tillverkas EKLC och då i två varianter med 40/80 alt. 80 blink. (jag har dock själv aldrig sett någon EKLC 40/80)


Tidigare fanns det även en EKLA 40/80 med snarlik konstruktion, men den var tydligen inte bra. I SJF570 från 1972 skrivs att den har otilfredställande driftsäkerhet och inte får nyuppsättas.

Blinkdon EKLB/EKLC

av Per Wirback, Thursday, August 24, 2023, 08:52 (463 dagar sedan) @ Anders_W

Konstigt, för i Materialkatalogen ser EKLB 40/80 ut så här: [image]https://www.bildtagg.se/bild/a7bld9a4ro9jvunjrdkebfq


Jag kanske utryckte mig slarvigt, det är en transistordrivare som driver det stora reläet.
Elektroniken sitter på kretskortet som har den röd-gula komponenten.

Reläet till höger på bild är det som har kontakterna som driver lamporna, och det drivs av transitorerna oilka fort beroende på om det är 40 eller 80 blinkar som ska avges.

Jag undrar dock om det inte finns några varianter, kanske med två reläsatser...
Som sagt, det är lite rörigt med typbeteckningarna...


Nu har jag dock lärt mig något nytt, EKLC 40/80 finns verkligen, det sitter en i Marielund v1 såg jag när jag promenerade dit för att titta.
Det är en något moderniserad konstruktion innut, drosseln till vänster på materialkatalogens bild finns inte, och det är kiseltransistorer, det exemplaret är tillverkat 1976 enligt märkningen på transistorerna.

Blinkdon EKLB/EKLC

av Göran Kannerby, Thursday, August 24, 2023, 11:01 (463 dagar sedan) @ Per Wirback


Jag kanske utryckte mig slarvigt, det är en transistordrivare som driver det stora reläet.
Elektroniken sitter på kretskortet som har den röd-gula komponenten.

Reläet till höger på bild är det som har kontakterna som driver lamporna, och det drivs av transitorerna oilka fort beroende på om det är 40 eller 80 blinkar som ska avges.

Jag undrar dock om det inte finns några varianter, kanske med två reläsatser...
Som sagt, det är lite rörigt med typbeteckningarna...


Nu har jag dock lärt mig något nytt, EKLC 40/80 finns verkligen, det sitter en i Marielund v1 såg jag när jag promenerade dit för att titta.
Det är en något moderniserad konstruktion innut, drosseln till vänster på materialkatalogens bild finns inte, och det är kiseltransistorer, det exemplaret är tillverkat 1976 enligt märkningen på transistorerna.

Det är väl dessa som ganska ljudligt markerar takten genom att det "knackar" när det blinkar. :-)

Avsaknaden av drossel skulle kunna förklaras genom ett utförande för oelektrifierad bana. Där är ju drossel slöseri.

SJF 570

av Anders_W, Wednesday, August 23, 2023, 18:43 (463 dagar sedan) @ Per Wirback

Finns den SJF:en månne inscannad?

SJF 570

av Per Wirback, Thursday, August 24, 2023, 08:57 (463 dagar sedan) @ Anders_W

Finns den SJF:en månne inscannad?

Vet inte om någon annan har den scannad, min är på papper.

Det är ju en samlingspärm med bladpaket för delkomponenter/system/funktioner/specifikationer delat i huvudgrupper A, B, C, D, etc. Under varje grupp finns det detaljer som D1, D2, D3, D4 etc.
Tyvärr har min pärm inte alla delar, utan det verkar vara en utvald sortering av blad, men det är ändå rätt många.


Jag kan försöka scanna pärmen framöver.

AGA-blinkdon EKLB 40/80

av Anders Järvenpää, Wednesday, August 30, 2023, 16:46 (457 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Efter grävande i arkivet hittade jag detta schema över blinkdon EKLB 40/80 (utdrag ur schema för äldre vägskydd vid den finska statsbanan).
[image]
Funktionen torde basera sig på att successivt växande ström genom den nedre transistorn (vid start med hjälp av startmotståndet till basen på den nedre transistorn) och impulstransformatorns primärlindning inducerar en successivt växande spänning på transformatorns sekundärsida som så småningom bringar den övre transistorn att leda och den undre att bli oledande varvid strömmen genom lindningen strävar till att vända transformatorns magnetfält med följden att en ström i motsatt riktning induceras som får den nedre transistorn att så småningom åter leda och den övre att bli oledande varefter förloppet upprepas. Transistorerna leder således växelvis, transformatorn magnetfält byter riktning och reläets lindningar får växelvis ström som drar reläankaret växelvis i den ena och den andra riktningen varvid ömsom den ena och ömsom den andra utgången blir spänningslös. Transformatorns primärlindningar har förmodligen stor induktans för att erhålla lämpligt långsamma strömförändringar. Transformatorkärnan är förmodligen tillverkad av ett mjukt material med låg koercitivkraft och remanens vars magnetfält försvinner snabbt av sig själv så att starten inte ska bli beroende av magnetfältets riktning i ögonblicket när driftströmmen bröts.

Det är viktigt att förstå att alla utgångar får konstant ström om apparaten stannar med relät i mittläge varvid kastljusens alla lyktor lyser med fast sken mot vägen. Funktionen är motsatt jämfört med försignalblinkapparater som inte får mata ut fast spänning när blinkapparaten blir felaktig för att inte blinkande grönt sken (i Sverige vänta stopp) ska förvandlas till fast grönt sken (kör) till följd av ett fel. Försignalen ska i stället slockna vid fel för att erhålla det mest restriktiva signalbeskedet.

I den här bilden ser vi kontaktfjädergruppen med reläets ankare i mittläge (visserligen i ett blinkdon EKLC men ett liknande relä används även i EKLB).
[image]
Kontakten har således brytande funktion när reläankaret drar åt någondera hållet. Kontaktmaterialet är förmodligen silver.

För mig är det ett mysterium hur blinkapparaten kan starta vid långsamt återkommande driftspänning (exempelvis efter ett långt strömavbrott med tömda ackumulatorer) varvid impulstransformatorns magnetfält byggs upp via startmotståndet och den nedre transistorn så sakta att den på transformatorns sekundärsida inducerade spänningen inte räcker till för att bringa den övre transistorn att leda för att starta blinkfunktionen. Kanske är detta anledningen till att grundkonstruktionen kom att förändras i blinkdon EKLC?

AGA-blinkdon EKLB 40/80

av Anders_W, Wednesday, August 30, 2023, 19:11 (456 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Jag är inte bekant med schemasymbolen som ser ut som en resistor med en diagonal, dubbelriktad pil. Är det någon form av varistor?

Tillägg: Är det möjligen en av dessa komponenter som är den runda, röd-gula saken mitt i bilden från Materialservice?

AGA-blinkdon EKLB 40/80

av Anders Järvenpää, Wednesday, August 30, 2023, 19:35 (456 dagar sedan) @ Anders_W

Ja. Schemasymbolen är en varistor (således ett spänningsberoende motstånd och i det aktuella fallet förmodligen ett kiselkarbidmotstånd) och det är frågan om "karamellen" som syns i materialkatalogbilden. Varistorerna behövs för att skydda de för överspänningar relativt ömtåliga transistorerna från de spänningsspikar som uppstår i induktanserna (impulstransformatorn och relärullarna) när strömmen genom dem bryts då transistorerna blir oledande. Dioderna i transistorernas baskretsar behövs å andra sidan för att spänningen med växlande polaritet från impulstransformatorns sekundärlindning ska påverka rätt transistor och inte samtidigt förstöra den andra.

Blinkdon EKLA?

av Anders_W, Thursday, August 31, 2023, 14:25 (456 dagar sedan) @ Anders_W

Namnen EKLB och EKLC antyder att det funnits ett EKLA, men jag kan inte hitta något uttryckligt omnämnande av detta. Har det ens funnits på marknaden?

Blinkdon EKLA

av Anders Järvenpää, Thursday, August 31, 2023, 19:52 (455 dagar sedan) @ Anders_W

AGA blinkdon EKLA har givetvis funnits och jag har ett sådant blinkrelä på någon hylla. Det är fråga om en helt elektromekanisk anordning med två separata blinkreläer i donet, det ena för 40 och det andra för 80 bl/min.

Åtminstone ett sådant blinkdon fanns i bruk vid den finska statsbanan fram till för ca 20 år sedan.

Blinkdon EKLA

av Per Wirback, Thursday, August 31, 2023, 20:36 (455 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

AGA blinkdon EKLA har givetvis funnits och jag har ett sådant blinkrelä på någon hylla. Det är fråga om en helt elektromekanisk anordning med två separata blinkreläer i donet, det ena för 40 och det andra för 80 bl/min.

Åtminstone ett sådant blinkdon fanns i bruk vid den finska statsbanan fram till för ca 20 år sedan.


Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så har det funnits EKLA även i Sverige, SJF570 från 1972 har en sida om den varianten.

Blinkdon EKLA -- bilder

av Anders Järvenpää, Friday, September 01, 2023, 14:00 (455 dagar sedan) @ Anders_W

Nej. Bilden visar en EKEF-160.

Jag grävde fram blinkrelät ur förrådet och kopplade in 12V. Apparatens ljudnivå är aktningsvärd!

Så här ser blinkrelät i blinkdonet EKLA ut. Relät har två drivspolar med ett gemensamt vippankare med en bladfjäder som strävar till att hålla ankaret i mittläge. Spolen som har största dragkraft vinner vid inkoppling men bryter strömmen till sig själv varvid den andra vinner efter att magnetfältet har ebbat ut varefter ankaret slår om med kraft till det andra läget med följden att strömmen till den andra spolen bryts och den första får åter ström varefter förloppet upprepas.
[image]
Relät har samma typ av kontakter som EKLB och EKLC. Kondensatorerna och motstånden är kontakt- och radiostörningsskydd.
[image]
På baksidan finns ställskruvar med låsmuttrar för att justera luftgapen mellan kärnorna och ankaret. Luftgapen bestämmer i första hand frånslagstiden och således både blinkfrekvensen och blinkarnas likformighet.
[image]
Justeringen kräver visst tålamod. Hörselskydd rekommenderas!

Blinkdon EKLA -- bilder

av Anders_W, Friday, September 01, 2023, 17:28 (455 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Aaah! Intressant.

Jag hittade den här bilden på DigitaltMuseum. Tydligen hade de enheter som såldes till SJ sina delar monterade på ett annat sätt än de till VR, men verkningssättet är förstås fortfarande detsamma.