En bro - var då då? (Fotografier/bildfrågor)

av OlleThåström, Tuesday, August 29, 2023, 20:33 (462 dagar sedan)

Jag har ju som bekant(?) en samlarvurm för järnvägsbroar med underhängda parabelfackverk. Nu har jag hittat en till sådan som jag inte kände till tidigare.

Vid sökning på digitaltmuseum.se får jag dock lite motsägelsefulla besked. Är detta bron vid Axelfors eller är det den vid Strömsfors?

Järnvägen är Falkenbergs Järnväg, bandel 513, det står på alla bilder.
Söksträngen är https://digitaltmuseum.se/search/?q=j%C3%A4rnv%C3%A4gsbro+513

Det här är en av bilderna som kommer upp. Är det Axelfors?

[image]

En bro - var då då?

av Ola Almquist, Tuesday, August 29, 2023, 21:20 (462 dagar sedan) @ OlleThåström

Det är Axelfors. Här kan man läsa om hur statusen på broarna var för några år sedan.

En bro - var då då?

av OlleThåström, Wednesday, August 30, 2023, 08:12 (461 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det är Axelfors. Här kan man läsa om hur statusen på broarna var för några år sedan.

Ola, det är nog ingen tvekan om att bron jag "hittat" är den vid Axelfors. Cykla banvall är en utmärkt källa för att se att övriga broar är av annan typ. Dock kvarstår ett frågetecken; den bild på cyklabanvall.nu som sägs visa brofäste vid Ätran förefaller lägre än för bron på min bild? Men kan det vara så att vattennivån har höjts p.g.a. reglering vid dammen?

Jag saknar ju totalt lokalkännedom om trakten så det är bara kartorna och bilderna som är mina tolkningsredskap.

En bro - var då då?

av Ola Almquist, Wednesday, August 30, 2023, 09:06 (461 dagar sedan) @ OlleThåström

Ola, det är nog ingen tvekan om att bron jag "hittat" är den vid Axelfors. Cykla banvall är en utmärkt källa för att se att övriga broar är av annan typ. Dock kvarstår ett frågetecken; den bild på cyklabanvall.nu som sägs visa brofäste vid Ätran förefaller lägre än för bron på min bild? Men kan det vara så att vattennivån har höjts p.g.a. reglering vid dammen?

Jag saknar ju totalt lokalkännedom om trakten så det är bara kartorna och bilderna som är mina tolkningsredskap.

Det är troligen så. Det ligger en kraftstation nedströms bron. Jag har själv inte varit framme vid brofästena. Det var besvärlig terräng (edit: ur fotosynpunkt om man inte är på plats vid rätt årstid) och lite svårt att parkera så platsen hoppades över den enda gång jag har varit i trakterna.

En bro - var då då?

av M.Svenson, Tuesday, September 05, 2023, 08:57 (455 dagar sedan) @ Ola Almquist

Den historiska bilden är Axelfors utan tvekan och brofundamentet till höger i bild finns kvar i sin imponerende storlek, mellanstödet och södra fundamentet är rivna. Bilden på cyklabanvall måste vissa ett annat brofundament, kanske för broarna över Assman och då närmare Tranemo.

Mvh Martin :-)